Jag funderar på att skaffa en batteridriven grästrimmer. Då tittade jag på biltemas X18 serie. Jag hittar inga omdömen på den grästrimmern. Den är dock misstänkt lik en trimmer som clasohlsson slutat sälja. Både utseende och modellnamn är liknande. Testresultaten på den är inte direkt bra.
Skillnaden jag kan se är att biltema har plastknivar medan clas hade tråd.

Är det någon som har den trimmern och kan ge ett omdöme?
 
Om inget talar för den så varför ens överväga den? Troligen rent skräp som allt annat där.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K Kane skrev:
Husqvarna 115 skall vara bäst i lillklassen, [länk]
bäst i test när inte Stihl är med, inte så mycket värt i min bok....
 
Min erfarenhet är att biltema har mycket som är prisvärt. Jag vill gärna köpa en batterimaskin som finns i en serie där jag även kan köpa tex skruvdragare, helst inte i en serie där halva värdet är namnet.
 
D Daniel 109 skrev:
Min erfarenhet är att biltema har mycket som är prisvärt. Jag vill gärna köpa en batterimaskin som finns i en serie där jag även kan köpa tex skruvdragare, helst inte i en serie där halva värdet är namnet.
Kanske satsa på det här paketet då?
https://www.bauhaus.se/grastrimmer-och-skruvdragare-skil-18v-1x2-0ah-laddare

Jag kan inget säga om trimmern, men har den batteridrivna häcksaxen sedan ett par år tillbaka. Fungerar för häcken på mitt radhus. Investerade för en månad sedan i skruvdragaren. Fungerar bra, men har av naturliga skäl inget att säga om hur den håller över tid. Men eftersom jag snarare är sällananvändare tror jag nog att jag kommer att ha den ett tag.
 
Vi fick ärva de förra husägarnas grästrimmer från Biltema. Den liknar den som refereras till men är inte exakt likadan. Vi flyttade in 2014 och den fungerar bra fortfarande.
 
MathiasS MathiasS skrev:
bäst i test när inte Stihl är med, inte så mycket värt i min bok....
Nu var det Biltema som var uppe på förslag. Då kan Husqvarna få vara med och tampas.

Var för några veckor sedan och klämde på Stihls batteridrivna trimmers som komplement till röjsågen. Men de små modellerna kan inte ta Duro-Cut huvud och då får det vara. Hatar trimmertråd på spole.......
 
D Daniel 109 skrev:
Jag funderar på att skaffa en batteridriven grästrimmer. Då tittade jag på biltemas X18 serie. Jag hittar inga omdömen på den grästrimmern. Den är dock misstänkt lik en trimmer som clasohlsson slutat sälja. Både utseende och modellnamn är liknande. Testresultaten på den är inte direkt bra.
Skillnaden jag kan se är att biltema har plastknivar medan clas hade tråd.

Är det någon som har den trimmern och kan ge ett omdöme?
Jag skall köpa en grästrimmer med plast blad. Jag väljer mellan Biltemas 18-322 med 25 cm klippbredd. Den kostar ungefär 1000 kr med laddare och batteri 2Ah. Den andra är Ryobi OLT 1832. På den kan man sätta ett annat huvud (RAC 155) som är avsett för plastknivar. Raybin inkl huvud kostar ungefär 1200 kr om man har batteri och laddare själv. Ryobi trimmern har bra omdömen med tråd men inte huvudet för bladen har det inte. Motorn sägs inte klara av huvudet sannolikt för att klippbredden ökas till 30 cm jämfört med tråden. Anledningen att jag vill ha plast knivar istället för tråd är att knivarna klarar mer än gräs, till och med vedartade kvistar från vildvin om man kör försiktigt. Jag har tidigare haft en trimmer från Harald Nyborg men har bränt motorn på den eftersom ett snöre hade virat sig runt motoraxeln. Harald Nyborg finns inte längre och jag kan inte hitta samma trimmer igen. Jag lutar faktiskt åt Biltemas. Någon kommentar i tråden är ju positiv.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag funderar på att skaffa en batteridriven grästrimmer. Då tittade jag på biltemas X18 serie. Jag hittar inga omdömen på den grästrimmern. Den är dock misstänkt lik en trimmer som clasohlsson slutat sälja. Både utseende och modellnamn är liknande. Testresultaten på den är inte direkt bra.

Skillnaden jag kan se är att biltema har plastknivar medan clas hade tråd.



Är det någon som har den trimmern och kan ge ett omdöme?

D Daniel 109 skrev:
Jag funderar på att skaffa en batteridriven grästrimmer. Då tittade jag på biltemas X18 serie. Jag hittar inga omdömen på den grästrimmern. Den är dock misstänkt lik en trimmer som clasohlsson slutat sälja. Både utseende och modellnamn är liknande. Testresultaten på den är inte direkt bra.

Skillnaden jag kan se är att biltema har plastknivar medan clas hade tråd.



Är det någon som har den trimmern och kan ge ett omdöme?

Köpte du den? Har den fungerat? Jag har just köpt Biltemas trimmer med knivar och premiärprovat den. Den klarade av vildvin och nässlor bra, även tjocka färska parkslidestammar. Där var den som Harald Nyborgs(HN). Det smällde dog lite mer i motorn när jag körde vildvin(de är vedartade) än vad HN gjorde. Bosch släta knivar var däremot mycket bättre än Biltemas taggiga på gräs. Jag kunde sätta dem i Biltemas trimmer och de blev kvar trots att hålet i dem var lite för stort. Med Biltemas knivar behövde man köra trimmern flera gånger över gräset. Men med de släta knivarna räckte det med en gång. Jag kommer att använda Bosch knivar till Biltemas trimmer.
 
Har haft en Bosch, större modellen med plastknivar. (Batteri) mitt omdöme är att elanslutna har mycket bättre kraft om man inte har en lättskött liten trädgård.
Knivarna är dyra och slits snabbt.. avsevärt bättre med tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.