Tjenare!

Bakgrund:
Har bygglov för en våning till, med fyra sovrum och ett badrum. Vi drar om all el på befintlig våning 4r+kök och i källaren.

Sitter och planerar nätverket där jag tänkt ha dubbla rj45 i varje rum + några extra i datorrum och tv-rum.
Planerar ett 19" rackskåp med 45cm djup i källaren med 2x24 patchpaneler (för ev framtida expansion till garage osv). Tänkt dra cat 6a. Planerar även att dra om larmet (trådat vanderbilt) att fästa på väggen brevid.

Spontana tips?
Vad bör jag tänka på?
Tack!
 
Välj djupare skåp. De flesta bättre switcharna ryms inte med nätkabeln inkopplad på 45cm djup.
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Funderar du på något med SPF anslutning är det bra att ha min 10cm djup mellan dörr och switch. Det blir så tråkiga böjar om det är för tight framför.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Välj djupare skåp. De flesta bättre switcharna ryms inte med nätkabeln inkopplad på 45cm djup.
Jag har ett 60cm nu, men det kommer dessvärre inte rymmas. Allt måste flytta till förmån för en ny källartrappa. PrioriteringR :/ Siktar inte på några värstinggrejer eller roligt lab. Petar i befintlig Unifi 48 switch, en UDM-pro och två paneler. Sedan är det typ fullt :)
Hoppas få in en https://eu.store.ui.com/collections...MIir6yhKfl8AIV0QN7Ch1aAwy9EAQYBiABEgKIJvD_BwE
och ändå kunna stänga ;)
 
richardtenggren
Jag har den, tyckte den var rätt smidig, nu har jag dock en öppen rack :)
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Jag har också UDMP, SW-24g2 och lite annat i mitt skåp. En grenlist och utrymme för UPS och NAS är inte helt fel. Även mediaomvandlare är trevligt att få in i skåpet. Jag brukar säga att 8-10U högt är en bra början.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Har tittat på lite Unifi saker, tycker alla dessa har 30 cm i djup då borde ett 45 cm skåp fungera utan problem? Vilka saker är det som behöver 60 cm?
 
T Tinototem skrev:
Har tittat på lite Unifi saker, tycker alla dessa har 30 cm i djup då borde ett 45 cm skåp fungera utan problem? Vilka saker är det som behöver 60 cm?
30cm utan inkopplade kablar bak eller fram.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har också UDMP, SW-24g2 och lite annat i mitt skåp. En grenlist och utrymme för UPS och NAS är inte helt fel. Även mediaomvandlare är trevligt att få in i skåpet. Jag brukar säga att 8-10U högt är en bra början.
Japp! Går från 12U till hälften så nu blir det till att kasta ut all onödig skit. Får väl ställa det gamla skåpet i garaget för NAS och leksakerna som egentligen inte behövs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.