Är det någon som har tips på hur man ska göra för att slippa såga ur sockeln för diskmaskinen. Höjd på kökskåpen är 78 och sockeln är 15 cm och sitter i framkant. Tjockleken på fronten är ca 2,5 cm tjock och maskinen har "sliding door" men tar ändå i lite när den är öppen i fullt läge,
Har sett att Ikea har någon sockel nu där man ska slippa såga ur under diskmaskinen. Den är snesågad på innerkanten, men det är väll ytterkanten det tar i när luckan är fullt öppen? så förstår inte riktigt hur det funkar, Tänkte om man kan få ett snickeri att göra en likadan med min höjd.
 
A
normalt att man gör ett uttag i sockeln, ta de centimetrar som behövs, brukar inte synas med luckan stängd.
 
Det syns ju mer när man har sockeln i framkant på skåpen, vilket vi har.
 
A
aha!
har du sockeln i liv med luckan så så blir det ju bra
annars är det rätt kört så att säga
 
Nu vet jag inte om maskinen redan är köpt men annars skulle jag satsa på en tysk maskin. Miele,Siemens eller Bosch. Dessa öppnar inte under sin egen radie förrän bakom sockel. Svårt att förklara men det brukar finnas att kolla på hos någon köksförsäljare. Snedkapningen kan behövas om springan mellan luckan och sockeln är väldigt liten. Bilden är ifrån Kvänum köks hemsida Broby heter köket.
 
  • Vit köksinredning med svart bänkskiva mot ett fönster, svartvit rutigt golv i ett Broby kök från Kvänum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knorren skrev:
Nu vet jag inte om maskinen redan är köpt men annars skulle jag satsa på en tysk maskin. Miele,Siemens eller Bosch. Dessa öppnar inte under sin egen radie förrän bakom sockel. Svårt att förklara men det brukar finnas att kolla på hos någon köksförsäljare. Snedkapningen kan behövas om springan mellan luckan och sockeln är väldigt liten. Bilden är ifrån Kvänum köks hemsida Broby heter köket.
Såg nu att du hade en med sliding door:seenoevil: Förlåt men då äre bara byta modell.
 
Jag
K Knorren skrev:
Såg nu att du hade en med sliding door:seenoevil: Förlåt men då äre bara byta modell.
Tror du att det skulle funka om vi byter modell, vi har öppet köp och kan byta den.
 
A
Madelene 83 Madelene 83 skrev:
Jag

Tror du att det skulle funka om vi byter modell, vi har öppet köp och kan byta den.
eventuellt går det att sätta fast ytterdörren på diskluckan och skippa variohingen
 
Det borde inte vara ”sliding door” funktionen som bråkar, kan inte minnas att den på något sätt puttar ut luckan och på så sätt blir ”djupare” har själv monterat Husqvarna i mitt kök på landet med likadan sockel utan bekymmer. Tror snarare det är höjden på er disk kontra höjdmåttet på köksluckan som bråkar.
 
Madelene 83 Madelene 83 skrev:
Jag

Tror du att det skulle funka om vi byter modell, vi har öppet köp och kan byta den.
Japp. Det kommer spara dig mycket huvudvärk gällande monteringen (+reparationer i framtiden)
 
D DFYD123 skrev:
Det borde inte vara ”sliding door” funktionen som bråkar, kan inte minnas att den på något sätt puttar ut luckan och på så sätt blir ”djupare” har själv monterat Husqvarna i mitt kök på landet med likadan sockel utan bekymmer. Tror snarare det är höjden på er disk kontra höjdmåttet på köksluckan som bråkar.
Menar du tjockleken på fronten då ?
D DFYD123 skrev:
Det borde inte vara ”sliding door” funktionen som bråkar, kan inte minnas att den på något sätt puttar ut luckan och på så sätt blir ”djupare” har själv monterat Husqvarna i mitt kök på landet med likadan sockel utan bekymmer. Tror snarare det är höjden på er disk kontra höjdmåttet på köksluckan som bråkar.
Me
Madelene 83 Madelene 83 skrev:
Jag

Tror du att det skulle funka om vi byter modell, vi har öppet köp och kan byta den.
Madelene 83 Madelene 83 skrev:
Jag

Tror du att det skulle funka om vi byter modell, vi har öppet köp och kan byta den.
 
K Knorren skrev:
Japp. Det kommer spara dig mycket huvudvärk gällande monteringen (+reparationer i framtiden)
Ett annat märke på diskmaskinen menar du då, eller en utan sliding door?
 
Madelene 83 Madelene 83 skrev:
Ett annat märke på diskmaskinen menar du då, eller en utan sliding door?
Annat märke. Mieles lucka monteras dikt an mot maskinen. Bosch/Siemens lucka finns både med deras vario hinge och dikt an. Båda deras luckor funkar för dig. Vad för kök har du? Tänkte om det finns någon köksritare som kan visa dig. Annars kan jag försöka fixa några bilder.
 
K Knorren skrev:
Annat märke. Mieles lucka monteras dikt an mot maskinen. Bosch/Siemens lucka finns både med deras vario hinge och dikt an. Båda deras luckor funkar för dig. Vad för kök har du? Tänkte om det finns någon köksritare som kan visa dig. Annars kan jag försöka fixa några bilder.
om uppgett mått på köksskåpet stämmer, 78cm, så fungerar inte en Siemens utan vario hinge då är det enbart miele xxl och askos höga
 
D DFYD123 skrev:
om uppgett mått på köksskåpet stämmer, 78cm, så fungerar inte en Siemens utan vario hinge då är det enbart miele xxl och askos höga
Måtten på skåpen är 87, har skrivit fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.