Anlägga uppfart/parkeringsplats på prickad mark mot gata?
Vet någon vad som gäller?

På vår tomt går en remsa på va 2m prickad mark mot gatan. Vi hade tänkt ha en uppfart stenlagd mot gatan där.

Vad säger reglerna om det tror ni?
Allt blir i gatunivå.
 
Prickning ger inget hinder för infart eller andra markarbeten. Däremot kan väghållaren ha synpunkter. Det krävs tillstånd för en utfart.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Prickning ger inget hinder för infart eller andra markarbeten. Däremot kan väghållaren ha synpunkter. Det krävs tillstånd för en utfart.
Ok. Men vad för tillstånd? Detta är en återvändsgata. Infarten blir vår parkering mot huset. behöver vi tillstånd för det.

Ritade in en rutig yta på tomtkarta för att illustrera parkeringen.
 
  • Tomtkarta som visar en rutig yta markerad för att illustrera en planerad parkeringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Formellt så behöver du tillstånd för att anägga en utfart mot en väg. I vilken utsträckning man bryr sig om det mot en vanlig villagata vet jag inte.

Det handlar framförallt om trafiksäkerhet.
 
N
F Freppuno skrev:
Ok. Men vad för tillstånd? Detta är en återvändsgata. Infarten blir vår parkering mot huset. behöver vi tillstånd för det.

Ritade in en rutig yta på tomtkarta för att illustrera parkeringen.
Vilken paragraf reglerar trafiksituationen? Vad jag ser är att det verkar vara minst 3 meters höjdskillnad och åtminstone det är reglerat enligt Pbl att man kan behöva ett marklov. Ändringar i höjd på 30 cm närmre 4.5 meter från gatan och 50 cm längre från gatan kräver marklov har jag noterat. Det är kapitel 9 paragraf 11 . Det beror på om du har detaljplan i ditt område eller inte. Om du inte har detaljplan så får du studera områdesbestämmelserna och då skall det stå angivet där om det krävs marklov.
 
Claes Sörmland
Grundregeln är anordnande av parkeringsplats kräver bygglov. Men lyckligtvis finns det ett undantag för fastigheter med en- och tvåbostadshus, där är det i grunden bygglovsfritt att anlägga en parkeringsplats för bostaden/bostäderna. Om inte kommunen har utökat bygglovskravet i detaljplanen. Läs om detaljerna här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

För att ansluta till vägen tar du kontakt med väghållaren. Kommunen, vägföreningen eller vem det nu kan vara.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och här är relevant del av väglagen som anger att anslutning till en allmän väg ska prövas först:

Skärmbild av svensk väglagstext om regler för anslutning av enskild väg till allmän väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
F Freppuno skrev:
Ok. Men vad för tillstånd? Detta är en återvändsgata. Infarten blir vår parkering mot huset. behöver vi tillstånd för det.

Ritade in en rutig yta på tomtkarta för att illustrera parkeringen.
Hej
Jag läste inte tillräckligt i din bild. Glöm tidigare inlägg. Den rutiga ytan skulle symbolisera en parkeringsyta och jag antar att ytan på 11x 7 är bostadshuset. Ursäkta.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Jag läste inte tillräckligt i din bild. Glöm tidigare inlägg. Den rutiga ytan skulle symbolisera en parkeringsyta och jag antar att ytan på 11x 7 är bostadshuset. Ursäkta.
korrekt. Den rutiga ytan blir p-plats. Så det borde inte vara några problem
 
Hur gick det för TS? Fick du anlägga en parkeringsyta eller inte? Står i begrepp att göra samma sak på prickad mark (för två bilar) och har fått preliminärt nej från kommunen. De anmärker på siktlinje och att stödmuren utgör nybyggnation i och med att den är över 50 cm hög.
 
P pontus7111 skrev:
Hur gick det för TS? Fick du anlägga en parkeringsyta eller inte? Står i begrepp att göra samma sak på prickad mark (för två bilar) och har fått preliminärt nej från kommunen. De anmärker på siktlinje och att stödmuren utgör nybyggnation i och med att den är över 50 cm hög.
nja. Fick igenom att vi var tvungna att komma in på tomten med bil. Men bara ok med en liten p-plats innanför prickad mark.

sen hur det ser ut i verkligheten är en annan sak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.