Hej!
Jag undrar om någon kan tipsa om en billig och liten BT förstärkare som kan fungera för dessa takhögtalare med specifikationer enligt bilderna? Jag ska ha 4st högtalare. Är dessa högtalare något att ha? Behöver förstärkaren ha fyra högtalare utgångar eller kan man sammankoppla och därav hitta en förstärkare som endast har två utgångar? Är dessa förstärkare på de två sista bilderna något att ha? Tacksam för tips och svar.
 
  • Närbild på takhögtalare med specifikationsetikett och anslutningskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fosi Audio BT20A Bluetooth 5.0 Stereo 2-kanals förstärkare med reglage för bas och diskant, visad i en onlinebutik med betygsstjärnor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationer för vita inbyggda takhögtalare med metallgaller, mått och effekt detaljerat beskrivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten svart Bluetooth förstärkare med antenn och fjärrkontroll, 200W max uteffekt, anslutning för två högtalare och subwoofer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtalarna och förstärkaren saknar relevant information.
Man vill veta impedansen (motståndet i ohm)
För lågt motstånd i högtalarna kan förstöra förstärkaren.
Högtalarna kan kopplas på 2 sätt, parallelt eller i serie, och då blir det olika motstånd.
2 st paralellkopplade 4 ohms högtalare blir 2 ohm, och om förstärkaren tål så lågt motstånd är det inget problem.
Som sagt, man måste veta högtalarnas motstånd och vad förstärkaren tål.
Min gissning är att du inte kommer få nått imponerande ljud med de där högtalarna.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
tommib
Det där är en högtalare gjord för 70/100V-system. Detta används i t.ex. butiksljud och andra offentliga lokaler. Ljudkvaliteten är inte direkt HiFi, däremot blir installationen enklare och man kan använda längre kablar.

Läs här om installationstypen.

Här är en lämplig förstärkare. Det finns andra på Thomann och andra ställen.

Det kan vara värt att veta att en sådan högtalarinstallation faktiskt är behörighetskrävande då spänningen är > 50 V. Rätt opraktiskt i vanliga hem mao.
 
tommib tommib skrev:
Det där är en högtalare gjord för 70/100V-system. Detta används i t.ex. butiksljud och andra offentliga lokaler. Ljudkvaliteten är inte direkt HiFi, däremot blir installationen enklare och man kan använda längre kablar.

Läs här om installationstypen.

Här är en lämplig förstärkare. Det finns andra på Thomann och andra ställen.

Det kan vara värt att veta att en sådan högtalarinstallation faktiskt är behörighetskrävande då spänningen är > 50 V. Rätt opraktiskt i vanliga hem mao.
Tack för svar.
Jo jag förstår att man ska seriekoppla dessa högtalare. Det kanske inte är den bästa lösningen för mig men jag beställde de lite på chans. De ska sitta på taket och fungera mer för bakgrund musik. Den förstärkaren gillar jag inte. Vad ska jag titta efter för att hitta rätt förstärkare för mig?
 
tommib
Nej, man ska inte seriekoppla dem. Man parallellkopplar dem, vilket visas i den första länken jag la upp. Normalt spelar man mono genom denna typ av högtalare så du behöver någon form av mixer eller så behöver du två kanaler på förstärkaren.

Du ska titta efter förstärkare för 70/100 V system. Dessa kallas också ibland för installationsförstärkare. Kolla på Thomann i kategorin som heter just så, du hittar den lätt via den andra länken jag la upp.

Normalt har sådana här högtalare en transformator för att välja effekt. Dessa kanske inte har det och är låsta till 3 W? Har du en länk till en produktsida?

Igen, dessa är olagliga för dig att installera om du inte är auktoriserad elektriker. Fånigt men så ser reglerna ut.
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
tommib
Ja, inbyggd trafo då. Som sagt, dessa högtalare är gjorda mer för butiker och liknande och kräver en annan typ av förstärkare än de man brukar ha. Du kan ju titta på VidaXL om de säljer en matchande förstärkare men den sidan är knappast känd för kvalitet.
 
M mili1983 skrev:
Tack för svar.
Jo jag förstår att man ska seriekoppla dessa högtalare. Det kanske inte är den bästa lösningen för mig men jag beställde de lite på chans. De ska sitta på taket och fungera mer för bakgrund musik. Den förstärkaren gillar jag inte. Vad ska jag titta efter för att hitta rätt förstärkare för mig?
Ska du ha infällt i taket inne eller typ på altan? Vila funktioner behöver du på förstärkaren/BT mottagaren
 
Jag gissar att själva högtalarelementet är ett standardelement (4-8ohm impedans) så det kanske är enklare att koppla bort transformatorn och koppla in elementet direkt istället (alltså klippa av den blå/svart kabeln och koppla in direkt där istället). Det vore förstås bra att mäta impedansen i spolen först men om du inte har något mätinstrument så kanske du har någon gammal stereo med separata högtalare så kan du prova på låg volym att koppla in dem så...
 
Tack alla för era svar.
 
Det blev följande istället :cool:. Hoppas verkligen att dessa ska vara tillräckligt bra och ha lite tryck.
System One IC620 4st
System One A50BT, förstärkare med Bluetooth
System One SC4B högtalarväxel

Ska även försöka dra rör ut till baksidan (iom växel på 8st högtalare) och ha det förberett för framtida utomhus högtalare.

Någon som vet om jag måste koppla varje högtalare enskild till varje utgång av växlaren eller kan man seriekoppla 2högtalare för varje kanal?
 
Visst går det att seriekoppla men impedansen dubblas vid två högtalare vilket medför att effekten minskar lika mycket. Parallellkopplar du blir det de omvända.
 
Ser att högtalarna är på 8 ohm också. Det brukar ge en bättre ljudbild än om du skulle driva dom i 4 ohm. Du får däremot ut bättre kräm till högtalarna genom att göra så. Det är avvägning. Sen brukar billiga förstärkare inte gilla att man gör så så jag skulle nog hoppa det. Sen är dom ganska känsliga. 90 DB så paketet borde fungera men jag tror inte på att du kan vrida upp volymen jättemycket. En fördubbling av ljudbilden kräver 10 ggr så mycket effekt. Vill du ha något som man känner trycket så är det helt fel saker du tittar på. Bra och stort ljud kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.