haddirajan skrev:
Det verkar stämma, men jag passade på en så mycket annat att jag glömde det primära. Så gör jag ofta...
God helg, så återkommer jag med svar om jag får något.
Desamma, ha en bra helg!
 
Men kör med 495an till huset och sätt en liten luft/luft till garaget, det kostar säkert lika mycket som kulverten...
 
Nu skall vi iof köpa en Nibe pump men iaf...

Jag ringde en lokal installatör av denna pump. Bad han om en dimmensionering. Skickade ritningar och hela fadderullan. Han skickade vidare till fabriken som räknade åt mig. Tack så mkt NIBE!

De jag menar är att de kan va smart och be om hjälp vid dimmensionering.

Nu vet jag och svärfar (som en rörpulare) vilken pump vi skall köpa till vårt hus! Han installerar och köper genom företaget! Tack så mkt svärfar!

//DVE
Villa Ansarve - Ansarve 1:84 Gotlands Tofta.
 
Jag kör Nibe idag och hade gärna fortsatt med det om det inte vore för husleverantörens avtal med IVT. Deras minustecken blir ganska litet om vi väljer att ta bort 490-pumpen samt all ventilation. Kring 35000:- bara, och för de pengarna får man ingen schysst Nibe tyvärr.
 
skane67 skrev:
Men kör med 495an till huset och sätt en liten luft/luft till garaget, det kostar säkert lika mycket som kulverten...
Jovisst, med de problemen som luft/luft innebär så förstår jag inte hur de får sälja dem överhuvudtaget. Lägger gärna de pengarna på en kulvert...
Jag vill inte ha en dånande låda stå och brumma ute heller, plus att den skall tillverka billig värme när jag vill ha den (vintertid), vilket ju inte luft/luft lyckas med.

(Nu lät jag allt bra bitter i detta inlägg, men det är jag inte. Däremot så köper jag inte idén med luft/luft, det är bara det...)
 
danny_falun skrev:
Var bor du i sverige?!
Jkpg trakten
 
Vi bor i norra Sverige i ett nybyggt enplanshus (123 kvm) med ett fristående garage på 55 kvm. Allt värms med en IVT 495 med 150 meter jordvärmeslang. Har en kulvert till garaget. Årsförbrukningen stannar på 15000 kWh/år.

Enligt uppgift på forumet här ifjol, så skulle det bli alldeles för dyrt att värma 180 kvm i Norrland med en 495:a. Med facit i hand så är jag rätt nöjd med 15 000 kWh, varav hälften är hushållsel. Förvisso ganska mild vinter, men å andra sidan så gick det rätt mycket el för att värma upp plattan i mars när vi flyttade in.

Jag skulle aldrig ha kunnat räkna hem ren berg-/jordvärme med en merkostnad på 60-70 000 kr. Visst blir det lägre förbrukning med en större värmepump, men man ska ju räkna hem merkostnaden också och det ska helst inte ta 30-40 år...
 
Ok, intressant!
Hur mycket isolering är det i ert hus?

Då kanske man ändå skulle nöja sig med en 495:a då...?
 
Hur gick det, fick du nått svar på W/m2 ? Nyfiken !
 
Tyvärr inget svar...väljer att inte gå vidare med detta just nu. Vi tar detta med husförsäljaren vid byggsamrådet.
 
haddirajan skrev:
Ok, intressant!
Hur mycket isolering är det i ert hus?

Då kanske man ändå skulle nöja sig med en 495:a då...?
170 i väggarna och 400 lösull på taket, så vårt hus tillhör inte heller de mest isolerade.
 
Hej,
När man ska välja uppvärmningssystem är det bäst att bara se på ekonomin.
20 grader inomhus upplevs lika bra oavsett vilket underverk i pannrummet som genererat effekten.

Jag har utgått från ett hus som kräver 20000 kWh timmar (information är taget från respektive tillverkare). Bergvärme: Nibe.

TYP, KOSTNAD, BESPARING, PAY-OFF TID, Besparing efter uppskattad livstid.

Bergvärme (inklusive allt), 110 000 SEK, Besparing 14500kWh/år, Pay-Off Tid 7,5 år. Återstående livstid vid Pay-off tid 7,5 år Besparing efter 15 år:108750SEK

FLVP Comfortzone CE50 (inklusive installation), 70 000 SEK, Besparing 12500kWh/år, Pay-Off 5,6år. Återstående livstid vid pay-off tid 4,4 år. Besparing efter 10 år:55000SEK

FLVP+Ytjord IVT 495 Twin, 65 000 SEK (inklusive allt), 65 000 SEK, Besparing 9600kWh/år, Pay-Off 6,77. Återstående livstid vid Pay-off tid3,23. Besparing efter 10 år:31000SEK

FLVP Nibe 360, 50 000SEK, Besparing 8000kWh/år, Pay-Off 6,25 år. Återstående livstid vid Pay-Off 4,75. Besparing efter 10 år:38000SEK

FLVP IVT 490, 45 000SEK, Besparing 5000kWh/år, Pay-Off tid 9 år, Återstående livstid vid Pay-Off 1 år. Besparing efter 10 år: 5000SEK

Kommentarer.
Det här var en fin tabell från början jag hoppas budskapet går fram ändå.
Pay-Off=När investering blir lönsam=Du har sparat lika mycket som pump+installation har kostat.
Om du vill inkludera ränteeffekter (lånade pengar) så ta Pay-Off tid x1,26
Om Pay-Off tid tar längre tid än vad pumpen förväntas hålla. Då har du gjort en dålig affär.

Livslängden är inte ristad i sten (15 år på bergvärme och 10 år flvp) men ni får ge och ta lite.
Installationskostnad på IVT 495 Twin?? Har jag satt till 20 000 SEK (osäker siffra).

IVT 490 framstår inte som lysande investering eftersom Pay-Off inklusive ränta inträffar efter 11,34 år.

Slutsats:
Bergvärme är mest lönsam på lång sikt. Har du mera bråttom ska du välja en Comfortzone.
Om du har ett mindre värmebehov på ditt hus än 20000 kWh så ökar pay-off tiden på grund av den lägre årliga besparing. men inbördes rangordning kvarstår.

Kommentera gärna.

Med vänlig hälsning,

PEJOTO
 
Haha, prisa gud!
PEJOTO är vår gåva från värmepumpsgudarna!

Tack för dina inlägg!
 
Ett mycket bra inlägg, en intressant jämförelse. man kan dock finna lite intressanta räknevurpor. hur kan man få en besparing med en 490:a när dess 2kW inte ens räcker till för energibehovet.
Skulle den gå för fullt året om klarar den bara av att leverera 17520kWh till ett hus som över året kräver 20000kWh.

Den pumpen har mao. diskat sig själv redan från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.