Funderar på att skaffa en robotklippare i år då jag redan efter första klippningen är less. Men sitter och kollar på modeller igen och har alltid varit fast besluten om att jag ska ha en Husqvarna pga deras kvalite och antal år i branchen. Men nu börjar jag faktiskt tveka när jag kollar runt på konkurrenterna.
Jag skulle aldrig välja en ren budgetprodukt men t ex när jag läser på om Stihl så får dom riktigt fina resultat i tester och kundrecensioner.

När jag kollar på vad dom klarar av så är ju stihl hästlängder bättre på yta som klipps och vad som ingår i priset mot vad en likvärdig husqvarna är. Så frågan är då, är husqvarnas pris motiverat och bör jag ändå välja någon av dom till min gräsmatta, och isåfall motivera gärna varför jag inte bör välja stihl och tvärt om.

Min tomt är på 1500m2 ungefär med hus, altaner, uppfart på minst 500m2. Men den kommer bli lite krånglig pga det blir 2 ytor som ska klippas och en hel del saker som "är i vägen" på tomten.

Bifogar en bild på tomten där jag målat dit lite av hindren som finns.
Ljusblå är tomtgränsen ungefär
Röd är staket
Orange är öppning där jag vill att roboten ska gå igenom staketet
Gul en studsmatta
Grön är träd/häckar/buskar
Svart är övriga fasta hinder som lekstugor/pool/sandlåda etc
Ljusgrå är uppfarten

Borde väl t ex klara mig med en avgränsningskabel runt hela tomten och runt uppfarten så den inte går där, och sedan en guidekabel där jag vill att den går igenom staketet(orange) precis bredvid den gula punkten där jag tänkte såga ut en öppning som är lika stor som klipparen plus någon dm i höjd/sidled.

Men vilken klippare bör jag satsa på? T ex RMI 632 PC som klarar upp till 5000m2 och har appstöd och dyl kostar ju 22900kr och bör med sin storlek inte behöva klippa alltför många timmar per dygn. Ska jag ha likvärdig med app och storlek på gräsmattan (3200m2) så är det 430X på husqvarna och den går över 30.000kr. Annars är det 420 som kostar 22500kr men den klarar upp till 2200m2 och borde således få jobba betydligt längre per klippning och har heller inte appstöd.

Kom gärna med fler alternativ om det finns något som är i samma prisklass som t ex stihl och som är ännu bättre? Eller är det husqvarna som gäller? För/nackdelar och varför ska jag betala husqvarnas priser om ni säger att jag ska satsa på dom istället.

Behöver ni mer information så hojta till.
 
  • Luftbild av en tomt med markeringar för staket, träd, lekstugor och andra hinder inför valet av robotklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mimsan4
  • Laddar…
Jag hade nog satsat på en Gardena Smart Sileno+ för 2000m2
Kostar knappa 18' och klarar lätt av de smala passagerna och har appstyrning.
Det finns en 1600 m2 också för ca en tusing mindre.

Själv har jag Husqvarna Automower 310 (3år) och köpte en Gardena Sileno Life 1000 till svärmor (2år).
Jag måste nog säga att Gardenan håller samma kvalitet på klipningen och maskinen känns solig. Alla menyer är samma eller lite enklare än Husqvarnas, men funktionen finns där.
Man ska också vara medveten om att i Gardenas robotklippare ingår kablage + kopplingar som kostar extra för Husqvarna.
Det kan vara skillnad på antal guidekablar så kolla upp det noga. Du behöver troligen 2 för att kunna styra ut klipparen till båda områdena, men det kan gå med en om du sätter laddaren på vänster sida om huset enl bild.
 
J Jan_G skrev:
Jag hade nog satsat på en Gardena Smart Sileno+ för 2000m2
Kostar knappa 18' och klarar lätt av de smala passagerna och har appstyrning.
Det finns en 1600 m2 också för ca en tusing mindre.
Det jag känner med att välja en för t ex 1600m2 eller t om 2000m2 är att den kommer få klippa under längre period på dygnet mot om jag väljer en som klarar t ex 3-5000m2. Eller tänker jag fel där?
Då sambon är dagmamma och har barn ute på tomten en stor del av dagen så vill jag begränsa tiden som behövs för maskinen att klippa till det minsta möjliga. Eller är det inget som går att styra om man väljer en större maskin?
Gardenas största maskin klarar t ex bara 2000m2 mot stihl och husqvarna som klarar upp tilll 4 eller 5000m2. Lite därför jag har kollat på just stihl och husqvarna nu.
 
Jag tolkar det som att du har ca 1000 m2 gräsmatta att klippa.
Men vill du bara klippa em/kväll (17-22) så behövs nog en större maskin. Kan du klämma in 3 timmar tidigt på morgonen så funkar det nog. Dock kan den få jobba mer på helgen när inga dagbarn är där och därmed klara sig.
Jag skulle nog mäta gräsytan lite mer exakt och ta kontakt med en installatör om vad de rekommenderar.
En större/tyngre maskin som kör för mycket trycker ner gräset, vilket heller inte är bra.
Lagom är bäst ;-)
 
Dammar av denna tråd igen då jag är inne på samma frågeställning. Själv har jag en ca 2000 m2 gräsyta inte särskilt komplex men ganska brant (som brantast 38 %) och har därför tittat på båda dina alternativ som du nämner. Nu är jag nyfiken om du köpt någon och vilken valet föll på? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.