Jag är på G med att bygga nytt kök typ Sunborn Antik och vill helst dölja kyl och frys då det inte passar med synliga kolosser i ett bonnkök.

Hur har ni gjort?
 
Har det inte själv, men det finns ju integrerade kyl och frys som du sätter en kökslucka på, precis som diskmaskinen. Lite dyrare men dom smälter in bättre!

I sälj-forumet finns integrerat till salu!
 
Det här är verkligen svårt tycker jag, är i samma läge som dig TorpAnders. Har funderat fram och tillbaka under ett halvt års tid.

Alternativen är fyra som jag der det.
1) Alla vitvaror synliga
2) Kyl/frys i ett angränsande rum/skrubb
3) Integrerade vitvaror
4) Kombination av förslagen ovan

Även om det går i vågor så resonerar jag såhär just nu:

- Hel spis med ugn samt fläkt. Svart och eller rostfritt (ej för "rå" rostfri, mer diskret)
- Kyl/frys. Kan intye tänka mig dessa integrerade, man ser direkt att kyl/frys finns bakom och jag får en känsla av "falskhet". Stora skåp 60 cm breda med en blaffig jädra lucka känns fel. Här skulle jag kunna tänka mig att ställa undan kyl och frys i ett annat rum om det var någorlunda lättåtkomligt, men vår planlösning tillåter inte det. Vi kommer nog alltså atyt ha kyl/frys svart och eller rostfritt som spisen. Man får bryta av mot det övriga och vara ärlig i uttrycket.
- Diskmaskin helintegrerad, går att göra snyggt.

Så resonerar iaf vi. Vad tycker alla andra? Kanske finns bättre lösningar?
 
Hej!

Om jag skulle bygga nytt i gammaldags stil skulle jag defenitivt planera för ett klassiskt gammaldags gå-in-skafferi i norrläge. I det skulle jag nog också gömma kyl och frys. Min mormor hade ett jättetrevligt med litet fönster och arbetsbänk + förvaringsskåp.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Hej!

Om jag skulle bygga nytt i gammaldags stil skulle jag defenitivt planera för ett klassiskt gammaldags gå-in-skafferi i norrläge. I det skulle jag nog också gömma kyl och frys. Min mormor hade ett jättetrevligt med litet fönster och arbetsbänk + förvaringsskåp.
/pinebar
Ja skafferi måst man ju ha! :) Vi planerar för ett hörnskafferi.

Nackdelarna med kyl/frys i skafferiet är uppenbara, man måste öppna två dörrar för att komma in i kylskåpet. Det andra är att skafferiet blir jädra stort om det förutom hyllplan och ståplats även ska innehålla kyl/frys... men råkar man ha rätt planlösning så inte skafferiet känns för blaffigt så är det kanske den bästa lösningen...
 
pinebar skrev:
Hej!

Om jag skulle bygga nytt i gammaldags stil skulle jag defenitivt planera för ett klassiskt gammaldags gå-in-skafferi i norrläge. I det skulle jag nog också gömma kyl och frys. Min mormor hade ett jättetrevligt med litet fönster och arbetsbänk + förvaringsskåp.

/pinebar
Vi bygger ju inte nytt utan endast om, och utrymmet är begränsat.
Som det ser ut så måste vi ha kyl/frys i anslutning till köksnickerierna.

Svarta vitvaror låter iofs rätt spännande, det tål att ritas på!
 
W
Vi har kyl och frys inbyggda bakom träluckor. Du öppnar bara träluckan så följer kyldörren med. Kanon enkelt och funkar hur bra som helst. När vi byggde vårt kök för ett år sedan fanns bara Mile med inbyggnads kyl och frys som var frostfria, de flesta hade frostfri kyl men inte frys. Skåpen är av typen kyl överst och frys under. Blev två sådanna skåp som står bredvid varandra helt inbyggda med lite annat krafs runt. Diskmaskinen är oxo helt inbyggd med trälucka. Monterad upp ca 50-60 cm från golvet. Micro likadant. Köksfläkten är oxo helt integrerad med en slags träkåpa. Själva fläktmotorn på taket så inne är det bara ett filter i träkåpan. Det enda som syns är häll och ugn men de är i IIlves serie i mässing så de ser bra gamla ut.
Vi vägrade ha synliga vitvaror för det skulle skära sig totalt tyckte vi.
 
TorpAnders skrev:
Vi bygger ju inte nytt utan endast om, och utrymmet är begränsat.
Som det ser ut så måste vi ha kyl/frys i anslutning till köksnickerierna.
I så fall så röstar jag på inbyggt. Det kommer vi att göra, men vi kör 40-talsstil och där finns varken ugnar eller kylskåp som jag tycker passar.
I alla fall inte i de prisklasser som jag tycker passar :)

/pinebar
 
Wester:
Du tycker inte det stör med stora luckor och luckor i arbetshöjd i ett gammalt bondkök? Har du bilder? :) Jag får för mig att den äldre känslan försvinner om man gör så, och då kan man lika gärna visa att det är ett modernt kök...
 
1. Man behöver inte ha en "blaffa" det går att sätta flera mindre 60cm lådfronter etc och använda de "ihopsättnings skenor" som t.ex. IKEA har.
2. Integrerad frys är svårt, speciellt om man vill ha lite större >150liter, kostar från 8500 och uppåt. Liten 90liters frys finns det massor av.

De flesta brukar få krypa till korset och använda två kombinerade kyl/frys, det blir så pass mycket billigare då.
 
W
Dr_Jerkyll skrev:
Wester:
Du tycker inte det stör med stora luckor och luckor i arbetshöjd i ett gammalt bondkök? Har du bilder? :) Jag får för mig att den äldre känslan försvinner om man gör så, och då kan man lika gärna visa att det är ett modernt kök...
Stora och stora. Har tyvärr inga bilder när det är klart men några under byggtiden. Man kan ju få en uppfattning om hur det ser ut. Kan lägga upp lite bilder på hur det ser ut "klart" om jag kommer ihåg ikväll.
Första bilden saknar ju skyddet över filterinsattsen för fläkten. Bild 2 saknar ju det mesta men i skåpen står dubbla kyl samt frys. Överskåpen är just bara överskåp.
 
Wester skrev:
Vi har kyl och frys inbyggda bakom träluckor. Du öppnar bara träluckan så följer kyldörren med. Kanon enkelt och funkar hur bra som helst. När vi byggde vårt kök för ett år sedan fanns bara Mile med inbyggnads kyl och frys som var frostfria, de flesta hade frostfri kyl men inte frys. Skåpen är av typen kyl överst och frys under. Blev två sådanna skåp som står bredvid varandra helt inbyggda med lite annat krafs runt. Diskmaskinen är oxo helt inbyggd med trälucka. Monterad upp ca 50-60 cm från golvet. Micro likadant. Köksfläkten är oxo helt integrerad med en slags träkåpa. Själva fläktmotorn på taket så inne är det bara ett filter i träkåpan. Det enda som syns är häll och ugn men de är i IIlves serie i mässing så de ser bra gamla ut.
Vi vägrade ha synliga vitvaror för det skulle skära sig totalt tyckte vi.

Hej,
Menar du Mieles modeller?
 
W
TorpAnders skrev:
Hej,
Menar du Mieles modeller?
Av vad?
Kyl/Frys Miele

Diskmaskin Siemens

Ugn IIlve

Häll IIlve

Micro ???
 
Vi gjorde som så att vi integrerade frysen bakom lucka och sedan använde vi detta fristående kylskåp. Det är lite halvdyrt kylskåp, men jag importerar dem lite billigare än svenskt butik inköpspris.

.Henrik
 
  • kylskap.jpg
Vi har allt synligt. I vårt torp har det ju inte funnits något kök i den bemärkelsen vi menar idag, varför jag tycker att det känns konstruerat att dölja det hela. Vårt kök är utformat för att inte skära för mycket mot lerklinade väggar och bröstpanel, men mer "tidstroget än så går ju inte att få till i ett torp från 1800-talet tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.