Hej

Jag hade behövt dra lite kablar i befintliga 22,5 rör. Har inköpt dragfjäder och kabelsmörj. I huset finns många uttag för adsl och telefoni men vissa uttag sitter det inga kablar i därför tänkte jag använda de istället. Problemet som uppstår är att det plötsligt säger stopp, dragfjädern(ingen kabel är på) fastnar. Den går varken in eller ut, till slut måste man dra ut den med våld.
Kan de vara så att rören inte leder någonstans och därför är de tomma? Se nedan för bild på ett av rören.

Någon som har ett bra tips på hur man kan veta vilket rör som leder vart?
 
  • Urtaget vägghål med ett synligt plaströr och isoleringsmaterial i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Boss89 Boss89 skrev:
Hej

Jag hade behövt dra lite kablar i befintliga 22,5 rör. Har inköpt dragfjäder och kabelsmörj. I huset finns många uttag för adsl och telefoni men vissa uttag sitter det inga kablar i därför tänkte jag använda de istället. Problemet som uppstår är att det plötsligt säger stopp, dragfjädern(ingen kabel är på) fastnar. Den går varken in eller ut, till slut måste man dra ut den med våld.
Kan de vara så att rören inte leder någonstans och därför är de tomma? Se nedan för bild på ett av rören.

Någon som har ett bra tips på hur man kan veta vilket rör som leder vart?
Sätt dammsugaren på röret och gå runt och känn om du får drag någonstans. Jag gjorde så för att få igenom ett tunt blomsnöre för att sedan få igenom dragfjädern.
Typ den här, supertunn och sladdrig.
https://www.floristik24.se/tradgardsmastare-bast-i-natverket-500-meter
Det var lite väl skarpa vinklar för att få igenom fjädern.

/Höghus
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Blåsa i rören o nån annan som känner i andra änden. dina rör har säkert hoppat isär så dragfjädern åker ut och fastnar i skarven.
Testa tunn lina typ fiskelina och fäst i en liten tygtuss och dammsug i ena änden och mata in tussen. Har du tur hoppar den igenom skarven. Dra igenom en kraftigare lina med tråden och dra kablarna med den.
Edit: pucktvåa när man skriver långsamt
 
Hej tack för svar, får inte rätt på det tomma röret så jag försökte ge mig på rör där det finns befintlig telefonikabel, tänkte dra ut befintliga kablarna men de sitter ju som berget.
Har kabelsmörj men det lär väl inte hjälpa? Någon som har ett tips? Är tricket att dra ut en sladd i taget?
 
  • En öppen vägguttag med många färgglada telefonkablar och ett tomt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där kablarna lär inte vara lätta att få ur.
Hur många telefonabbonnemang har de/ni haft i huset egentligen? :surprised:
 
Jad
J Jaif skrev:
De där kablarna lär inte vara lätta att få ur.
Hur många telefonabbonnemang har de/ni haft i huset egentligen? :surprised:
Ja det är helt sjukt, det är inte vi som tagit in dem. Finns telefoniuttag överallt. Har satt in en dragfjäder som går i samma rör som kabeln som telefonsladdarna ligger i men den kommer inte ut någonstans, 20m dragfjäder..
 
Är inte säkert att de går i rör utan bara en dosa för att avsluta.
Bodde det en fd Televerkare i huset? :cool:
 
harry73
Jag hade också problem att dra ut kablarna och ersätta med nya.
Det visade sig att jag hade en stor kopplingsdosa bakom kylskåpet. Så alla kablar kom ditt för att kopplas till nästa rör som gick vidare.
I mitt fall är huset ett modulhus och då behöver man alla färdigdragna kablar i ena modulen till nästa modul när de sätter ihop huset.

Kan du inte testa med kabelsökare var det tar stopp?
 
A AndersS skrev:
Är inte säkert att de går i rör utan bara en dosa för att avsluta.
Bodde det en fd Televerkare i huset? :cool:
möjligt någon form av fetisch för telefoni verkade man haft :)
 
Hur blev det? Tänker på att göra samma sak.
 
Hej jag
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Hur blev det? Tänker på att göra samma sak.
Gick inte bra för min del:/ Förde in slang i rören och drog o drog men 20m slang bara försvann in i väggen utan att komma ut i övriga uttag.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Går någon annan stans eller hoppat ur en dosa och då hamnar allt ini väggen, inget ovanligt om rören inte är fastsatta riktigt. Går inte att få till bra, då rören till 100 % har flyttat sig i sig i sidled vid en dosa. Finns det ledningar i rören så dra inte ur dom. Om man försöker dra nya med befintliga som dragtråd kan det gå att få i nytt. Bara att det kan vara lite farligt, då ledningarna lägger sig mot en kant och isoleringen skalas av. Klart läge för kortis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.