Så då var det dags att plocka fram Sandro igen för säsongen, av nån anledning vill han inte ladda sig, åker in på plattan och sen startar laddningen sen backar han ut och in 4 gånger innan han säger att laddstation är blockerad. Fick tipset från supporten att det fanns för mycket tråd runt stationen fixade detta men utan resultat! Nån som har tips?
 
peternicklas
Rensa pinnarna på laddstationen.
 
peternicklas skrev:
Rensa pinnarna på laddstationen.
Har rengjort dom och även kontakterna inne i klipparen.
 
peternicklas
Detta låter dumt men, Startade du klipparen då den stod i laddaren?
 
Det kan jag har gjort... kommer faktiskt inte ihåg.
 
peternicklas
Prova med det. Stäng av den sätt den i laddaren och starta om den.
 
Samma symptom med avbrott i ledare mellan intaget för laddning och chassit. Ledaren hade gått av efter 3 säsonger. Kabeln böjs varje gång roboten kör på ett hinder.
 
peternicklas
henkebygg skrev:
Samma symptom med avbrott i ledare mellan intaget för laddning och chassit. Ledaren hade gått av efter 3 säsonger. Kabeln böjs varje gång roboten kör på ett hinder.
Hur konstaterade du detta fel? Fick du dela på den för att fixa det?
 
Hej, hade exakt samma problem för ett par dagar sedan. För mig var det just extra kabel, jag hade ytterst lite extra kabel vid anslutningen. Den hade jag lyckats peta in under laddstationen på den sidan där kablarna ansluts. Det tror jag resulterade i att maskinen kände av slingan och uppfattade den som att den skulle backa.

Nu hade du redan kollat kabeln så detta är kanske inte ditt problem. Det var dock extremt lite extra kabel som jag hade.
Gissar att slingan under måste ligga helt rakt och absolut inget extra får korsa den.
 
peternicklas skrev:
Hur konstaterade du detta fel? Fick du dela på den för att fixa det?
Anslutningen i fronten är skyddad av en (teflon)strumpa som såg väldigt sliten ut. Efter att ha läst i forumet började jag med att göra rent vid anslutningarna och plockade loss fronten från kåpan. Den sitter med fyra skruvar som man kommer åt från undersidan. Den kan vara lite besvärlig att få tillbaka på rätt plats. När jag hade lossat anslutningen i fronten kunde jag se att kabeln in i chassit (strumpan) såg trasig ut så då började jag plocka isär klipparen. För att få bort anslutningen i fronten med kabel fick jag plocka isär hela roboten.
Jag tror inte anslutningarna av gränstråden är så petig. Se bilden. Bilden med klipparen på rygg visar var kabeln från anslutningen i fronten till chassit syns. Jag har satt en tejp för att skydda lite bättre. Jag har en 794E köpt 2013. 20160417_114506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160417_114512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160417_122028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160417_122034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160505_154811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160505_154907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elvedin Padjan och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Tack för bilderna!

Ja, den absolut svagaste länken i Worx-laddarna är ladd-huvudet, det är tunna kablar, blottade och relativt oskyddade. i övrigt är byggkvaliten faktiskt väldigt god med väderskyddade kretskort och bra kontaktorer internt. Jag tycker det är konstigt att man slarvat så just här...

Även wire-sensorn sitter i denna enhet, jag kommer själv efter denna sessongen bygga om huvudet och sätta bättre kablar och köra in silicone för väderskydd.

Kan vara bra att ni andra tar en kik där också!
Man kan se på undersidan den lilla gummi-snutten, min är helt torkad och uppsprucken där. och kablarna i huvudet är inte mycket snyggare så man kan få ett hum om hur de mår genom att kika på gummi-tätningen.

//Daniel
 
Redigerat:
Hade exakt samma problem med roboten i slutet av förra året. Samma modell och ålder. Har nu tack vare den här tråden (stort tack) gjort samma operation och skarvat den svarta kabeln. Nu har laddningen funkat utan problem i en vecka. Håller helt med om kvalitén på kablarna till fronten är väldigt dåligt. Tänkte också ge mig på att byta dom allihop till bättre i höst/vinter.
 
Redigerat:
Har själv fått detta problemet på min klippare nu, myror hade gjort sig hemma stadda i laddstationen och dragit in lera och annat skräp i. Gjort rent hus i den igen men det har inte löst problemet, en sak jag noterat är att det inte är någon spänning på "pinnarna" i stationen, hur är det på era? Börjar tro att min station är kass.
 
Hej,
Tack Henkebygg för dina fina bilder.
Har en liknade maskin Worx 790E 2014 som gör lika dant.
Går in laddar 30- 40% går ut igen gör detta ca 4 gånger.
Har plockat isär vid laddare på maskinen, den vita sladden var lite skadad fixa det.
Gjort rent i laddastastionen från lite grå suggor mm.

Prova idag ingen gick upp till 50-60% sen börja den göra lika dant igen ut och in.

Vad gör man tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.