Ett litet vit element i ett badrum, intill en toalett och under ett fönster, med termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt en lägenhet nyligen men är inte nöjd med temperaturen i badrummet. Det är alltid ca 2 grader lägre temperatur i badrummet. Jag tycker att det är ett litet element, det är 40x50 cm. Rummet är 3,7 kvadrat men har ett fönster som har 80x80 cm glasyta. Elementet sitter mitt emot fönstret. En yttervägg, där fönstret sitter är 190 cm. Övriga väggar är innerväggar.
Rörfirma har varit och öppnat-ökat något i termostaten, ingen märkbar skillnad. Även mätning av frånluften har skett och det var normalt.
Kan man räkna ut badrummets effektbehov genom att se på elementet innan jag kontaktar Brf så jag har något att komma med.
 
Hur stort elementet är spelar mindre roll.
Det är ju hur varmt vatten som cirkulerar från pannan som värmer upp rummet som avgör storleken.
Ju kallare vatten från pannan ju större element för att värma rummet och tvärtom väldigt varmt vatten från pannan så kan man ha ett litet mindre element.
Har där suttit ett större innan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A alfwik skrev:
Det är alltid ca 2 grader lägre temperatur i badrummet.
Går det att ha badrumsdörren öppen mer så att den varma luften sprids in i badrummet bättre?

Vad är det för sorts ventilation i badrummet?
Frånluften i badrummet ska ju göra att den varmare luften i resten av lägenheten kommer i badrummet.

A alfwik skrev:
Rummet är 3,7 kvadrat men har ett fönster som har 80x80 cm glasyta.
Hur är det med fönstrets tätningslister, läcker det in kalluft kring fönstret?
 
A Argastesnickaren skrev:
Hur stort elementet är spelar mindre roll.
Det är ju hur varmt vatten som cirkulerar från pannan som värmer upp rummet som avgör storleken.
Ju kallare vatten från pannan ju större element för att värma rummet och tvärtom väldigt varmt vatten från pannan så kan man ha ett litet mindre element.
Har där suttit ett större innan?
A Argastesnickaren skrev:
Hur stort elementet är spelar mindre roll.
Det är ju hur varmt vatten som cirkulerar från pannan som värmer upp rummet som avgör storleken.
Ju kallare vatten från pannan ju större element för att värma rummet och tvärtom väldigt varmt vatten från pannan så kan man ha ett litet mindre element.
Har där suttit ett större innan?
Jag kan väl inte påverka vattentemperaturen från fjärrvärmen. Det går väl samma temperatur till alla lägenheter. Kollat fönsterlisterna u a. Det blir något varmare om toalettdörren är öppen, men vem vill ha toalettdörren öppen. Nattetid är dörren öppen, ändå så känns det tydligt att det är lägre temperatur på toan.
 
Vad har du för temperatur just nu i badrummet och resten av lägenheten?
Det är inte orimligt att det helt enkelt inte skickas ut så varmt vatten som du önskar vid denna tiden på året.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
A alfwik skrev:
Nattetid är dörren öppen, ändå så känns det tydligt att det är lägre temperatur på toan.
Men varifrån kommer kylan?
Är hela ytterväggen väldigt kall eller vad är det som kyler ner rummet så mycket?
 
A alfwik skrev:
Jag kan väl inte påverka vattentemperaturen från fjärrvärmen. Det går väl samma temperatur till alla lägenheter. Kollat fönsterlisterna u a. Det blir något varmare om toalettdörren är öppen, men vem vill ha toalettdörren öppen. Nattetid är dörren öppen, ändå så känns det tydligt att det är lägre temperatur på toan.
Det går visst att påverka temperaturen från fjärrvärmen.
Det sitter ju någonstans i huset en central som schuntar ner värmen till rätt temperatur.
Sen kan det sitta strypningar i systemet som är till för att reglera flödet. sist kommer termostaterna på elementen som sköter det sista.
Så man får gå baklänges och kolla tills man hittar orsaken.
 
J Jaif skrev:
Vad har du för temperatur just nu i badrummet och resten av lägenheten?
Det är inte orimligt att det helt enkelt inte skickas ut så varmt vatten som du önskar vid denna tiden på året.
Vi har mätt temperaturen i tre år sedan vi flyttade in och det är alltid två graders skillnad mellan övriga rummen. Vi avvaktade att kontakta Brf för att de skulle byta termostater på alla element. Trots detta så kvarstår problemet.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det går visst att påverka temperaturen från fjärrvärmen.
Det sitter ju någonstans i huset en central som schuntar ner värmen till rätt temperatur.
Sen kan det sitta strypningar i systemet som är till för att reglera flödet. sist kommer termostaterna på elementen som sköter det sista.
Så man får gå baklänges och kolla tills man hittar orsaken.
Men det är ju inget som jag kommer åt.
 
Jo, men exakt vad är det för temperatur?
Så länge den inte är för låg så är det ju inget fel. Resten av lägenheten kan ju värmas av solinstrålning och annat också.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A alfwik skrev:
Men det är ju inget som jag kommer åt.
Jag har inte skrivit att det är något som du kommer åt, men någon gör det.
Det går ju inte att trolla!!!
Är kurvorna för låga, elementen för strypta eller för små så blir det inte tillräckligt varmt.
Du får gå vidare till någon som kan allt annat blir bara spekulationer.
 
Installera en handdukstork.
 
Det är
J Jaif skrev:
Jo, men exakt vad är det för temperatur?
Så länge den inte är för låg så är det ju inget fel. Resten av lägenheten kan ju värmas av solinstrålning och annat också.
21,7 i lägenheten och 18.9 i badrummet. Nu hör det till saken att vi bägge närmar oss 80 år och vi vill ha jämn temperatur mellan rummen. Det känns kallras från fönstret när man skall duscha eftersom elementet sitter på väggen mitt emot fönstret. Jag trodde att elementet var för litet. En likadan lägenhet i huset bredvid har samma element men har också golvvärme. De renoverades samtidigt. Jag tänkte att det skulle gå att räkna ut hur stort element det skulle behövas för att få samma temp som i övriga lägenheten.
 
A alfwik skrev:
Det är

21,7 i lägenheten och 18.9 i badrummet. Nu hör det till saken att vi bägge närmar oss 80 år och vi vill ha jämn temperatur mellan rummen. Det känns kallras från fönstret när man skall duscha eftersom elementet sitter på väggen mitt emot fönstret. Jag trodde att elementet var för litet. En likadan lägenhet i huset bredvid har samma element men har också golvvärme. De renoverades samtidigt. Jag tänkte att det skulle gå att räkna ut hur stort element det skulle behövas för att få samma temp som i övriga lägenheten.
Inte utan att veta vad det är för temperatur på vattnet in samt hur mycket ”kyla” som ska värmas. Vet inte vad det kan tänkas heta men i princip blir det väl ett negativt watt tall.
 
A alfwik skrev:
Det är

21,7 i lägenheten och 18.9 i badrummet. Nu hör det till saken att vi bägge närmar oss 80 år och vi vill ha jämn temperatur mellan rummen. Det känns kallras från fönstret när man skall duscha eftersom elementet sitter på väggen mitt emot fönstret. Jag trodde att elementet var för litet. En likadan lägenhet i huset bredvid har samma element men har också golvvärme. De renoverades samtidigt. Jag tänkte att det skulle gå att räkna ut hur stort element det skulle behövas för att få samma temp som i övriga lägenheten.

Tyvärr går det inte utan som jag skrivit innan så blir ju inte elementet varmare än inkommande värme från fjärrvärmen.
Effekten ändrad ju efter hur varmt vatten som går ut i elementen.
Som sagt är övriga rum och element varma så tyder det på att fetta elementet är strypt någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.