E
hej

Vi tänker/kommer byta från mulltoa till en Cinderella (Comfort troligtvis), men funderar lite kring installationen.

Alla installationsalternativ som tas upp i Cinderellas installationsguide utgår från att man placerar toaletten mot en yttervägg och gör genomföringen bakåt ut genom yttervägg, alternativt att frånluften går genom innertaket.

I vårat fall så står toaletten mot en innervägg, och vi kommer föra ut ut-luften på samma sätt som nuvarande mulltoa gör genom taket (kommer dock behöva göra om rördragningen pga olika dimensioner).
Men hur kan lösa tilluften på snyggt sätt?
Möjligtvis skulle man kunna köra 90grader åt sidan sen genom ytterväggen - men där sitter ett element lite tokigt och jag misstänker att eldragningen till elementet tyvärr ligger i vägen.
Skulle man kunna dra tilluften först 90 grader från toan, sen 90 upp sen 90 gr åt sidan igen för att få röret upp högre på väggen? kan bli rätt ful rördragning men om det är OK att göra funktionsmässigt kanske det är enda alternativet. Eller hur löser man detta snyggast?

Ang. utluften, kan någon rekommendera några lämpliga produkter för att få till en tät och bra anslutning på yttertaket? Det ligger underlagspapp med betongpannor på yttertaket.
Finns väldigt knapphändig information kring detta när man läser Cinderellas installations guide.

Tacksam för all input
 
Om grunden är en typ så att den är möjligt så kan ni ta luften underifrån också.
Ett alternativ är att ni väljer Classic istället för Comfort och lägger en friskluftventil på ytterväggen mitt emot toaletten (om ni nu har en yttervägg där). Finns exemplar av det på deras hemsida. Det ska vara tillräckligt stor dock då dessa kräver MYCKET luft.
 
E
B Bazsy1983 skrev:
Om grunden är en typ så att den är möjligt så kan ni ta luften underifrån också.
Ett alternativ är att ni väljer Classic istället för Comfort och lägger en friskluftventil på ytterväggen mitt emot toaletten (om ni nu har en yttervägg där). Finns exemplar av det på deras hemsida. Det ska vara tillräckligt stor dock då dessa kräver MYCKET luft.
ja det är krypgrund så det skulle kunna funka!
Dock är det kanske dumt att göra hål i golvet genom tätskiktet.
 
E erkka skrev:
ja det är krypgrund så det skulle kunna funka!
Dock är det kanske dumt att göra hål i golvet genom tätskiktet.
Direkt från krypgrund vill ni ändå inte ta luften men genom ett rör där som kopplas till en ventil på utsidan. Men det borde som sagt funka även med väntil i samma rum på yttervägg dock med mycket kall luft på vintern (jag har det så men det är en sommarstuga). Cinderella drar väldig mycket luft som om ni inte kan koppla friskluft direkt vid insuget får ni kallt i rummet.
 
E
B Bazsy1983 skrev:
Direkt från krypgrund vill ni ändå inte ta luften men genom ett rör där som kopplas till en ventil på utsidan. Men det borde som sagt funka även med väntil i samma rum på yttervägg dock med mycket kall luft på vintern (jag har det så men det är en sommarstuga). Cinderella drar väldig mycket luft som om ni inte kan koppla friskluft direkt vid insuget får ni kallt i rummet.
Nej man får dessutom dra några spirorör i krypgrunden för det (som dessutom bör isoleras) och leda mot ventil.
Frågan är också, hur lång rördragningar får man göra med tilluften och hur många böjar, men kanske det inte har någon som helst betydelse så länge alla rörskarvar är täta osv.
 
E
Vi har plintgrund/torpargrund och har en comfort, vi tar inluften genom ett rör i golvet, funkar jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.