Har övertagit en tomt med hus i fint läge. Tyvärr är huset riktigt dåligt byggt, och jag skulle väldigt gärna vilja riva det och bygga upp ett nytt. Vad gäller i stora drag juridiskt för ett sånt projekt. Tomten är en strandtomt, och huset ligger mindre än 100 m från havet.
 
Utan att veta bättre så skulle jag kort säga "undvik att riva!".

Risken är överhängande att du så snart du rivit, hamnar i samma situation med strandskydd som om det aldrig funnits ett hus på platsen. Det finns otaliga trådar på forumet om detta, där folk med bättre juridisk kunskap än vad jag har, har svarat. I princip alla svar och rekommendationer går ut på att "renovera" hela huset isället, även om det i slutänden betyder att du bytt ut allt.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten
Prata med byggnadskontoret. De kanske godkänner ett bygglov som innehåller både ett rivningslov och ett bygglov för nytt hus.

Vi gjorde så. Hade ett 40kvm stort båtskjul vid strandkanten. Vi fick riva och bygga upp en bastu/gäststuga/förråd med exakt samma yttermått på exakt samma plats som båtskjulet stod på.

Ett av argumenten var att strandskyddet var upphävt eftersom marken redan var ianspråktagen.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Tack för svar! Jag tolkar det sammanfattningsvis som att om man får både rivningslov och bygglov så är det ok, men inte om man bara får rivningslov.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Jag skulle säga att bygglovet inte är den krångliga biten i frågan, det är strandskyddet, det regelverket är striktare.

Strandskydd och bygglov behandlas utifrån två olika lagstiftningar, Miljöbalken (MB) och Plan- och bygglagen (PBL). Du kan i princip få bygglov beviljat för en åtgärd enl PBL men få avslag på en strandskyddsdispens enl MB och därför inte få bygga.

För att få dispens från strandskyddet ska du uppfylla ett av sex särskilda skäl. Jag bifogar en länk där du kan läsa mer.

Om du kontaktar samhällsbyggnadskontoret i kommunen det gäller kan de guida dig.

https://www.naturvardsverket.se/Sto...skydd/Sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens/

Edit. I mitt svar ovan tog jag för givet att fastigheten ligger utanför detaljplanelagt område, ligger den inom DP kan strandskyddet vara utsläckt.
 
Redigerat:
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
En fråga till då till er som har erfarenhet - går det att få rivningslov, bygglov och strandskyddsdispens på en och samma gång innan man drar igång, så att man slipper ta några risker. Eller finns det ändå risker?

Edit: fastigheten är utanför detaljplanerat område, kollade just kommunkartan
 
Tänk på att länsstyrelsen regelmässigt brukar överklaga bygglov pga strandskydd och då har du genast problem..
 
Tack för alla svar, jag tror jag har blivit vederbörligen avskräckt för rivningsalternativet. Dags att kavla upp ärmarna och sätta igång med renoveringen då då.
 
baltaxyz baltaxyz skrev:
Tack för alla svar, jag tror jag har blivit vederbörligen avskräckt för rivningsalternativet. Dags att kavla upp ärmarna och sätta igång med renoveringen då då.
Tråkigt att du/ni kommit fram till denna slutsats.

Vår erfarenhet är att finns det väl ett hus på platsen från början så finns även en s.k. hemfridzon vilket är nyckeln till förnyad strandskyddsdispens.

Det kan tyckas lite tramsigt men när man söker strandskyddsdispens är det viktigt att motivationen till nybygget följer exakt de undantag som Mette hänvisade till. Gör man det och hemfridzonen inte påverkas så är utsikterna goda för att få strandskyddsdispens - åtminstone om ni är beredda att överklaga hela vägen till MÖD.

Det är därför vi ser relativt mycket nybyggnation i t ex Stockholms skärgård eftersom det finns kapitalstarka fastighetsägare som inte accepterar de regelmässiga och politiskt styrda nej som ofta kommer från lägre instanser men som inte har stöd i lagen.
 
P petersthlm skrev:
Tråkigt att du/ni kommit fram till denna slutsats.

Vår erfarenhet är att finns det väl ett hus på platsen från början så finns även en s.k. hemfridzon vilket är nyckeln till förnyad strandskyddsdispens.

Det kan tyckas lite tramsigt men när man söker strandskyddsdispens är det viktigt att motivationen till nybygget följer exakt de undantag som Mette hänvisade till. Gör man det och hemfridzonen inte påverkas så är utsikterna goda för att få strandskyddsdispens - åtminstone om ni är beredda att överklaga hela vägen till MÖD.

Det är därför vi ser relativt mycket nybyggnation i t ex Stockholms skärgård eftersom det finns kapitalstarka fastighetsägare som inte accepterar de regelmässiga och politiskt styrda nej som ofta kommer från lägre instanser men som inte har stöd i lagen.
Det är fullt med aktivister på länsstyrelsen som regelmässigt överklagar strandskydds dispanser, så se till att vara VÄLDIGT säker på att du får bygga nytt innan du river.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ring och prata med handläggare på kommunen.
Jag är mitt i denna process och måste säga att jag fått bra hjälp och tips hos kommunen.
Efter en del bollande med dem lämnade jag så in en ansökan om strandskyddsdispens för rivning och uppförande av nytt, större hus.
Denna behandlades och godkändes av kommunen. Länsstyrelsen hade sedan några veckor på sig att yttra sig. Efter ungefär halva tiden ringde jag till handläggaren på Länsstyrelsen och frågade status. Fick då ett muntligt besked om att de inte kommer överklaga. När sedan tiden för överklagan gått ut fick jag ett besked från kommunen att allt var grönt.
Nästa steg är nu att lämna in bygglovshandlingar. Dessa måste givetvis följa det som beslutats i strandskyddsdispensen gällande storlek på hus, placering av detta o.s.v.
Om man följer detta ska det väl inte vara några problem att få bygglov, hoppas jag. Varför neka bygglov när man gett dispens? Eller är jag för optimistisk?
 
B Byggsnyggen skrev:
Ring och prata med handläggare på kommunen.
Jag är mitt i denna process och måste säga att jag fått bra hjälp och tips hos kommunen.
Efter en del bollande med dem lämnade jag så in en ansökan om strandskyddsdispens för rivning och uppförande av nytt, större hus.
Denna behandlades och godkändes av kommunen. Länsstyrelsen hade sedan några veckor på sig att yttra sig. Efter ungefär halva tiden ringde jag till handläggaren på Länsstyrelsen och frågade status. Fick då ett muntligt besked om att de inte kommer överklaga. När sedan tiden för överklagan gått ut fick jag ett besked från kommunen att allt var grönt.
Nästa steg är nu att lämna in bygglovshandlingar. Dessa måste givetvis följa det som beslutats i strandskyddsdispensen gällande storlek på hus, placering av detta o.s.v.
Om man följer detta ska det väl inte vara några problem att få bygglov, hoppas jag. Varför neka bygglov när man gett dispens? Eller är jag för optimistisk?
Nej, du är inte för optimistisk, följer du villkoren i strandskyddsdispensen ska det inte vara problem att få bygglov.
Om du däremot skulle vilja bygga lite större, ändra placering något eller lägga till något som inte finns i dispensen ställer du till det för dig.
 
A Anders243 skrev:
Utan att veta bättre så skulle jag kort säga "undvik att riva!".

Risken är överhängande att du så snart du rivit, hamnar i samma situation med strandskydd som om det aldrig funnits ett hus på platsen. Det finns otaliga trådar på forumet om detta, där folk med bättre juridisk kunskap än vad jag har, har svarat. I princip alla svar och rekommendationer går ut på att "renovera" hela huset isället, även om det i slutänden betyder att du bytt ut allt.

Välkommen till forumet!
Kan mycket väl gå hur bra som helst. Jag har rev en liten stuga på strandtomt vid havet och byggde en villa. För mig var det inget problem att få dispens från strandskydd iom att tomten var tagen i anspråk.

Kolla med kommunen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.