Hej
Vi har köpt ett hus av en leverantör som skulle överlämnas den 28/5-21
Den 10/5 så får vi ett Mail av leverantören som säger att det är förseningar från fabriken men som samtidigt säger att dem har i flera månader jagat olika leverantörer i jakt på material, han säger det kan ta flera veckor innan dem får besked om leverans.
Han säger att vi kommer få vite per vecka 4000
Men jag tycker att vi borde få skadestånd för detta då vi har sålt vår befintliga boende och måste flytta ut september.
Eftersom det är delad entreprenad så kommer vår entrenpenör som skulle göra det invändiga jobbet inte hinna göra vårt hus då han har andra projekt planerad.
Så min fråga till er som kan detta bättre har men rätt till begära skadestånd för merkostnader och boende
Tack på förhand
 
Redigerat av moderator:
Läs igenom avtalen och avtalsvillkoren som ni skrivit på. Står det inget om ersättning för merkostnad vid en eventuell försening har ni tyvärr ingen rätt att begära det.
När vi byggde vårt hus stod det specificerat vilken utgift som skulle utgå till oss vid en eventuell försening. Vite på 10.000 per påbörjad vecka. Precis som ni, hade vi också sagt upp vårt boende till det första inflyttningsdatum vi fått. Som tur var blev huset färdigt i tid.
Däremot hade vi total entreprenad så exakt hur det kan bli i ert fall som har delad kan jag inte svara på. Men som sagt. Läs igenom allt ni skrivit på.
Jäkla tråkig situation och dålig av leverantören att inte höra av sig tidigare om de nu letat virke i flera månader...
 
F Freniño skrev:
Läs igenom avtalen och avtalsvillkoren som ni skrivit på. Står det inget om ersättning för merkostnad vid en eventuell försening har ni tyvärr ingen rätt att begära det.
När vi byggde vårt hus stod det specificerat vilken utgift som skulle utgå till oss vid en eventuell försening. Vite på 10.000 per påbörjad vecka. Precis som ni, hade vi också sagt upp vårt boende till det första inflyttningsdatum vi fått. Som tur var blev huset färdigt i tid.
Däremot hade vi total entreprenad så exakt hur det kan bli i ert fall som har delad kan jag inte svara på. Men som sagt. Läs igenom allt ni skrivit på.
Jäkla tråkig situation och dålig av leverantören att inte höra av sig tidigare om de nu letat virke i flera månader...
F Freniño skrev:
Läs igenom avtalen och avtalsvillkoren som ni skrivit på. Står det inget om ersättning för merkostnad vid en eventuell försening har ni tyvärr ingen rätt att begära det.
När vi byggde vårt hus stod det specificerat vilken utgift som skulle utgå till oss vid en eventuell försening. Vite på 10.000 per påbörjad vecka. Precis som ni, hade vi också sagt upp vårt boende till det första inflyttningsdatum vi fått. Som tur var blev huset färdigt i tid.
Däremot hade vi total entreprenad så exakt hur det kan bli i ert fall som har delad kan jag inte svara på. Men som sagt. Läs igenom allt ni skrivit på.
Jäkla tråkig situation och dålig av leverantören att inte höra av sig tidigare om de nu letat virke i flera månader...
Hej så känner jag oxå att dem borde hört av sig innan och meddelat oss att det kan bli förseningar då hade vi tagit lugnt med försäljning av vårt befintliga hus.
Jätte dåligt av dem
Tack ändå för ditt svar
 
S Bshop skrev:
Hej så känner jag oxå att dem borde hört av sig innan och meddelat oss att det kan bli förseningar då hade vi tagit lugnt med försäljning av vårt befintliga hus.
Jätte dåligt av dem
Tack ändå för ditt svar
Ja det hade underlättat i planeringen. Vi hade bara en hyreslägenhet att säga upp men det är lite mer process att sälja ett hus.
Men som sagt. Läs igenom alla era avtal. Har ni tur står det något om eventuella merkostnader vid en leveransförsening!
 
F Freniño skrev:
Ja det hade underlättat i planeringen. Vi hade bara en hyreslägenhet att säga upp men det är lite mer process att sälja ett hus.
Men som sagt. Läs igenom alla era avtal. Har ni tur står det något om eventuella merkostnader vid en leveransförsening!
Jag har bett en jurist att kolla på det så vi hoppas att det går att få nån ersättning
 
Såg nåt liknande från usa där hela nya villaområden har lämnats halvfärdiga och hustillverkarna hade bara lämnat för att det var inskrivet i kontrakten att Corona var undantaget som nåt som inte kunde förespås och på grund av allvarliga matrial priser eller brist så skicka bara hem alla anställda
 
  • Gilla
Stefan810
  • Laddar…
Hej,

Konsumenttjänstlagen gäller:
31§ Näringsidkaren är skyldig att ersätt konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
 
Vitet är lite plåster på spåren. Dom är dessutom skyldiga att betala ett extra boende åt er om dom inte är klara i tid. Det har inget med vitet att göra om jag förstod de bekanta rätt som råkade ut för detta.
 
  • Gilla
Stefan810
  • Laddar…
TS får det att låta som att han skall betala vite , men det måste.ju vara fel ?
 
Kolla med en konsumentrådgivare också. Jag tror (men kan ha fel) att vitet skall ses som en form av böter. Och att du har rätt till skadestånd som skall täcka extrakostnader utöver vitet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sedan är det möjligt att den allmänna bristen på material i många branscher nu. Kan ses som ”force majeur”. Det är problem i de flesta branscher nu.
Som konsult arbetar jag just nu med en ”nedgradering” av en produkt, åt ett internationellt bolag. . Vi konstruerar om, så att vi kan använda en äldre version av en komponent. Inköparna har fått tag i ett restlager som kan hålla igång fabrikerna till jul. Men vi fick konstruera om elektroniken och lite programmering.
Om vi inte hade varit klara i måndags så hade ca 10 000 arbetare fått gå hem runt om i världen. Och produktion för ca 2 miljarder i veckan hade blivit stoppad.
Vi är inte helt klara, återstår en del certifieringstester runt om i världen. Men de bör bli klara medan produktionen rullar.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det jag funderar över är just det här med delad entreprenad.
Jag kan den typen alldeles för dåligt, men om jag kommer ihåg rätt så är det betydligt svårare redan från början att få skadestånd från leverantören.
 
  • Gilla
Stefan810
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det jag funderar över är just det här med delad entreprenad.
Jag kan den typen alldeles för dåligt, men om jag kommer ihåg rätt så är det betydligt svårare redan från början att få skadestånd från leverantören.
Det är säkert större möjligheter för entreprenören att skylla på någon av dom andra entreprenörerna. Men det är ändå upp till entreprenören att visa det.
 
Nja, det är väl en del av problemet med delad entreprenad. Du som drabbas av en försening måste dels bevisa att det är försenat. Dels vilken skada du har drabbats av just pga. förseningen.
Om då leverantören av husbyggsatsen är ex. Två månader försenad. Och du därför måste ordna annat boende. Så kan det vara svårt bevisa att förseningen verkligen behövde bli så sen bara för att en del av bygget blev sent.
 
  • Gilla
Stefan810
  • Laddar…
Skumpe
S Bshop skrev:
Jag har bett en jurist att kolla på det så vi hoppas att det går att få nån ersättning
Vad står det om försening i avtalet?
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.