Tjenare!
Vi har nu bestämt oss för att välja klinker under kaminen istället för den rätt så tråkiga plåten som ingår.
Frågan är hu långt ut ifrån kaminen måste man lägga klinker för att det ska uppfylla kraven ifrån brandmyndigheterna? Vi ska ha en Contura 560T..
Tacksam för snabba svar

mvh Henke
 
Lättast måste ju vara att ringa sotaren eller ev ta måtten från plåten och använda dem. Duger plåten i storlek måste ju kakel i samma form och storlek duga lika bra.
 
vi valde och lägga ett glasskydd i dropp form.. grymt snyggt.
 
jon_h: Det där gäller ju öppna kakelugnar eller öppna spisar!
Det som verkligen gäller står här: Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorsten Sotning Ventilation Värme Eld Sotare
"Vid mindre slutna elstäder bör eldstadsplanen anordnas intill ett avstånd av minst 30 cm framför eldstaden och till minst 10 cm på eldstadens vardera sida."
(Jag säljer kaminer och vet att det är 30 cm från eldstaden öppnaing som gäller.)
 
Oscar, längst upp på sidan i min länk så står det uttryckligen "kamin e.dyl" och det visas i en fin teckning måtten 10 cm på sidorna och 30 cm framför. Det gäller väl..?
 
jon_h: Jo förlåt , missade den bilden helt. Såg bara nedersta bilden med öppen spis. Sry.
 
Jag valde 20mm grov granitklinkers. Funkar kanonbra som underlag. Murades direkt mot plattan och fick därmed samma höjd som 15mm parketten. Jag murade allt innan jag satte dit braskaminen. Kanten rundade jag med diamantsågklinga.
/CC
 
  • Braskamin1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.