Hej, jag satte in en liten varmvattenberedare i köket förr av billigare model. Jag tyckte ej den värmde vattnet ordentligt men la inget vikt på det då jag tänkte att det kanske hade att göra med priset på den.

Här om dagen lade diskmaskinen av, så jag stängde då av vattnet mot den, och då hade jag plötsligt hett vatten i kranen från VVB.

Så då är frågan, har jag kopplat fel, eller är det något fel på köksblandaren?

Jag inkommande vatten som jag har fördelat på detta vis:

1. Kall -> Kallvatten till blandare
2. Kall -> Diskmaskin
3 Kall -> VVB
4 VVB -> Varmvatten till blandare

Det verkar ju som när kranen till diskmaskinen är öppen så kommer kallvatten därifrån och blandas med varmvattnet grå VVB om jag sätter kranen i varm.

Så här är min fullösning. Vitmarkerad skall vara diskmaskin
 
  • Rörkopplingar under diskbänk med vattenledningar för varmvattenberedare och diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under köksbänk med kopplingar för kallvatten, diskmaskin och varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökskran över en rostfri handfat med synliga rör och en vitmarkering för diskmaskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att de två rören till blandaren som är lika är kall och varm in och den som går för sig själv är diskmaskin ut. Så har det sett ut på alla blandare med avstängning jag kopplat.
I så fall får du kall in på båda.

Är slangen från diskmaskin bortkopplad på bilden och vvb får kall från fördelaren och varm går in på diskmaskin ut?
 
Jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilderna.

Du har en fördelare som jag tar inkommande kallvatten. Från den har du två kopplingar mot blandaren, varför?

Blandaren har 3 ansutningar. En skall vara kallvatten, en varmvatten från beredaren, och vatten ut till diskmaskinen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Jag skulle säga att de två rören till blandaren som är lika är kall och varm in och den som går för sig själv är diskmaskin ut. Så har det sett ut på alla blandare med avstängning jag kopplat.
I så fall får du kall in på båda.

Är slangen från diskmaskin bortkopplad på bilden och vvb får kall från fördelaren och varm går in på diskmaskin ut?[/QUOTE
H hempularen skrev:
Jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilderna.

Du har en fördelare som jag tar inkommande kallvatten. Från den har du två kopplingar mot blandaren, varför?

Blandaren har 3 ansutningar. En skall vara kallvatten, en varmvatten från beredaren, och vatten ut till diskmaskinen.
Ja, precis så är det kopplat. Från fördelaren med inkommande vatten går en slang till blandarens kallvatten (Översta korta på bild), en till diskmaskin (mellanslang kort på bild, men vit markering på rör som det står diskmaskin från leverantör), sen den undre slangen (lång med 90 graders böj, går till VVB). Tillbaka ifrån VVB går sedan en lång som ej är kopplad på fördelaren, som går till blandaren)
 
T tgr_se skrev:
Jag skulle säga att de två rören till blandaren som är lika är kall och varm in och den som går för sig själv är diskmaskin ut. Så har det sett ut på alla blandare med avstängning jag kopplat.
I så fall får du kall in på båda.

Är slangen från diskmaskin bortkopplad på bilden och vvb får kall från fördelaren och varm går in på diskmaskin ut?
Diskmaskin ut? Diskmaskinen släpper väl bara ut via avloppet. Diskmaksin in menar du väl?
 
Vart går dom här två rören? Vilken av slangarna är diskmaskinens kallvattenanslutning?

Två kopparledningar med anslutningsventiler i ett skåp, markerade för att identifiera rätt kallvattenanslutning för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Kallebo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart går dom här två rören? Vilken av slangarna är diskmaskinens kallvattenanslutning?

[bild]
Det två går till Kallvatten respektive Diskmaskin i blandaren, där den med lilla vita lappen på är diskmaskin
 
ullet
Var har du kopplat in diskmaskinen?

Blandaren har två ingångar (kall och varm) och en utgång (vattenmatning till diskmaskin - med vit lapp enligt dig).
Har du ingen diskmaskin ska du inte koppla in något på utgången från blandaren, utan bara sätta en plugg på det röret. Har du en diskmaskin ska anslutningsslangen från den kopplas in på röret med vita lappen.
 
ullet ullet skrev:
Var har du kopplat in diskmaskinen?

Blandaren har två ingångar (kall och varm) och en utgång (till diskmaskin - med vit lapp enligt dig).
Har du ingen diskmaskin ska du inte koppla in något på utgången från blandaren, utan bara sätta en plugg på det röret. Har du en diskmaskin ska anslutningsslangen från den kopplas in på röret med vita lappen.
Jo jag har diskmaskin, bara att vattent till den gå ovansida bänk genom blandaren, som sista bilden med avstängningen visar (svart rör).

Eller menar du att blandaren är gjord både för att kunna koppla tillvatten till diskmaskin både under och ovan bänk? Och om man kör ovan bänk, så går vattnet genom "kallvatten" på blandaren, medans om man kopplar inkommande till diskmaksin så kopplar man på den med vit lapp, och då skall man plugga uttaget ovan bänk?
 
ullet
N Nygge72 skrev:
Eller menar du att blandaren är gjord både för att kunna koppla tillvatten till diskmaskin både under och ovan bänk? Och om man kör ovan bänk, så går vattnet genom "kallvatten" på blandaren, medans om man kopplar inkommande till diskmaksin så kopplar man på den med vit lapp, och då skall man plugga uttaget ovan bänk?
Precis, du kan ta ut vatten från blandaren till en diskmaskin antingen ovan eller under diskbänken. Den anslutning som inte används ska pluggas.
 
ullet ullet skrev:
Var har du kopplat in diskmaskinen?

Blandaren har två ingångar (kall och varm) och en utgång (vattenmatning till diskmaskin - med vit lapp enligt dig).
Har du ingen diskmaskin ska du inte koppla in något på utgången från blandaren, utan bara sätta en plugg på det röret. Har du en diskmaskin ska anslutningsslangen från den kopplas in på röret med vita lappen.
ullet ullet skrev:
Precis, du kan ta ut vatten från blandaren till en diskmaskin antingen ovan eller under diskbänken. Den anslutning som inte används ska pluggas.
Ahhh det är så det är. Ja man lär sig tydligen något varje dag. Jag trodde man bara kopplade undre för att få snygga dragningar av slang, sen att det kom ovan.

Så nu när jag kopplar in min nya maskin som blir under bänk, skall jag då göra koppla så här?
1. Maskinens tillvatten kopplas till rör med vit lapp
2. Uttaget ovan bänk pluggas
3. Uttaget på fördelaren som idag går till rör med vit lapp pluggas

Blir det rätt då? :)

Kan man plugga båda ställen med sån pugg med gummitätning och de håller tätt, eller måste något gängtejpas för att bli tätt?
 
K
Är du säker på att den med vit lapp är utgång till diskmaskin?

Jag skulle nog snarare tro att den är kall- (eller varmvatten) och att det är den tredje till höger i bild som är till diskmaskinen.

Men annars är du ju något på spåret. Tycker du att det fungerade bra med anslutningen av diskmasinen ovan vasken så känns det ju som en säkrare lösning då du snabbt ser om det läcker. I så fall kan du plugga den anslutning som du identifierat som diskmaskinsutgång under vasken istället.
 
K Kallebo skrev:
Är du säker på att den med vit lapp är utgång till diskmaskin?

Jag skulle nog snarare tro att den är kall- (eller varmvatten) och att det är den tredje till höger i bild som är till diskmaskinen.

Men annars är du ju något på spåret. Tycker du att det fungerade bra med anslutningen av diskmasinen ovan vasken så känns det ju som en säkrare lösning då du snabbt ser om det läcker. I så fall kan du plugga den anslutning som du identifierat som diskmaskinsutgång under vasken istället.
Den vita lappen är ditsatt av tillverkare så hoppas de märkt rätt, och står diskmaskin på :)
 
K
N Nygge72 skrev:
Den vita lappen är ditsatt av tillverkare så hoppas de märkt rätt, och står diskmaskin på :)
Aha, men något är ju tokigt om kallt och varmt blandas när diskmaskinen är inkopplad... Kan du ha förväxlat varmt och kallt?
 
K Kallebo skrev:
Aha, men något är ju tokigt om kallt och varmt blandas när diskmaskinen är inkopplad... Kan du ha förväxlat varmt och kallt?
K Kallebo skrev:
Aha, men något är ju tokigt om kallt och varmt blandas när diskmaskinen är inkopplad... Kan du ha förväxlat varmt och kallt?
Det troliga är ju att det blir pga det som Ullet skrev, att jag kopplat in på maskinuttag under, fastän jag ej skulle gjort, så den då tar tjuvvatten någonstans. Vi får se när jag kopplar nya maskinen och bara använder mig av röret under blandaren och pluggar de andra vad som händer då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.