I tråden
http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/40050-kompakt-66-kvm-byggyta-vid-havet-blind-nu.html
skrev billy_baver:
"En så enkel sak som 45-gradersvinklade fönsternischer ökar ljusintaget ofantligt jämfört med rätvinklade nischer. "

Det vore kul att höra lite erfarenheter kring detta. Själv skall jag bygga i lättbetong så det sägs vara relativt "lätt" att fixa till 45-graders smygar, men samtidigt ger det ju mindre "godstjocklek" och därmed försämrad isolering (antar jag). Det kanske är dumt att försämra isolering ytterligare när fönsterkarmarna redan är "dåliga" eller är det värt det för det ökade ljusinsläppet?

Om man väl väljer 45-grader, gör man det då runt om hela fönstret, bara på sidorna eller alla sidor utom underkanten (där man kanske vill ha en fönsterbänk)?
 
Snailman
Reflektion: Om det är just ljusinsläppet som är det viktiga, och du sneddar fönsternicherna, så borde du ju kunna minska fönsterstorleken och ändå få samma ljusinsläpp, så med samma ljusinsläpp borde du ju få bättre isolation totalt sett jämfört med större fönster och vanliga nischer.
 
Jag har sidorna på fönsternischerna vinklade, men bara 10 grader. Men även denna lilla vinkel gör stor skillnad tycker jag. Lite mer ljus kommer in och man upplever inte fönsternischen så "tunnelartad" som den kan bli när man har tjocka väggar.
 
Hej

Vi har 45 graders vinklar på alla vår afönster och det är framförallt en utseendesak inte ljusinsläpp. Jag skall hem och ta lite bilder så får du se hur det kan se ut.

Mvh Honken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.