Hejsan alla sten-fans!

Satt härom dagen och funderade på det här med bygge i sten. Har undersökt många olika modeller av byggelement och metoder men aldrig läst om någon som gjutit Leca!

Det jag menar är att man sätter upp en väggform för gjutning på vanligt vis. Ställer ner isoleringsskivor mellan formens båda väggar och armerar slutligen på båda sidor av cellplasten. Elrör+dosor dras lämpligtvis också innan formen fylls.

Nu är så allt klart för leca-betong bilen att hälla ner smeten på båda sidor om isoleringsblocken.

Varför vill man nu göra så här?

1. Du kan själv välja tjocklek på väggarna och även typ+tjocklek på isolering.

2. Du slipper fräsa en massa för att få in elen.

3. Du kan själv formge dina väggar (och tak?) med sprong, krumbukter och välvda bågar.

4. Du kan spika i väggarna senare vilket inte går i vanlig gjuten betong.

5. ?

Kom igen! Varför gör ingen på detta sätt? Det måste finnas en hake eller?!

Mvh Stefan (som nu gör nypremiär efter >1 års frånvaro!)
 
hög arbetskostnad?
gaia
 

hmmm men å andra sidan så har man full frihet vad gäller väggens design. Man slipper ju också strulet med att dra el/vatten i efterhand mha fräsning.

Finns det någon som gjort detta tidigare?

Mvh Stefan
 

Hmmm jag menar det kan väl inte vara bökigare att "gjuta" leca än vanlig betong? Dessutom går det på detta sätt att helt välja hur mycket isolering man vill ha!

Om det bara är kostnaden för arbetstiden som är ett hinder så går det säkert att hitta personer från öst som fixar detta till ett bra pris :D

Tycker det låter som en genialisk idé men jag kanske har fel?

Mvh Stefan

PS trevlig helg! DS
 
Jag har en bok hemma som heter "Gjuta och Mura" (tror jag) i den står det just att man mycket väl kan gjuta egna lecablock. Eftersom det är betongen som binder barlasten så spelar det ju egentligen ingen roll vilken barlast man har. Fördelen med Leca-kulor är ju vikten.

Jag har aldrig gjort en kalkyl kring detta, men generellt så är det så att om man skall gjuta ett block som är tex 190x190x500 så kommer volymen att motsvara samma mängd i leca-kulor. Betongen fyller bara ut mellanrummen mellan kulorna. På så sätt kan man beräkna mängden Leca-kulor för en viss volym.

Mängden betong som skall tillföras är ju svårare att säga. Det beror ju på vilken hållfasthet man vill ha. Mindre vatten=starkare betong och vice versa. Här kan man säkert gå på tillverkarens rekommendationer och göra det lite tunnare så det blir mer lättarbetat.

 
Ja precis! Jag tror inte att det ska vara så knepigt utan mer en fördel att man kan designa väggarna/bjälklagen(?) precis som man vill. Dessutom får man inga skarvar som större pre-fabbade betongelement kan ge! Som jag fårstått det så lämpar sig Leca också väldigt bra för puts.

Nå är detta något att spinna vidare på tror ni? Det kanske till och med går att fixa "form element" som går att åternavända för att snabba upp formsättningen?

/S
 
Har någon räknat på hållfastheten?  ::) Lecablock har sämre hållfastegenskaper än betong generellt sett.. Gjuter du då relativt snålt med material på varje sida om cellplasten så ser jag en risk med väggens hållfasthet.

Sen funderar jag lite på vitsen med att just använda leca istället för sten och grus som ballast. Formningen blir ju i princip samma, men kostnaden blir troligen högre för lecaalternativet. Jag ser ju vissa fördelar med att kunna putsa direkt på väggen och att man enklare spikar i väggen. Varför skulle en lecagjuten vägg innebära större valfrihet på designen än beongdito? Jag ser ju viktskillnaden, men sen då? Varför?

Formelement går ju enkelt att få tag på, finns att hyra till exempel. Det används ju sådana här vis alla större byggen av betonghus.

Bara lite funderingar...
 

Hej!

Jag är nog mest ute och kikar efter alternativ till vanliga lättbetongblock. Lätt att putsa på, lätt att spika/skruva i och även lättare att efterarbeta om så skulle behövas någon gång i framtiden.

Visst funkar vanlig ballast för betong bra/bättre (och har säkert bättre hållfastighet) men jag förutsätter att man armerar leca'n med järn och håller väggarna i rätt tjocklek för att få rätt hållfastighet även här.

Kort ny fråga - går det att gjuta i lättbetong? Har för mig att alla block som går att köpa är brända i ugn. Stämmer detta?

/S
 

Hej hopp alla glada!

Fick just reda på att om man använda LECA som ballast vid gjutning kallas denna konstruktion för lättklinkerbetong. Kika vidare på företaget "Lättklinkerbetong" (http://www.lkb.se) som gjuter element enligt detta koncept.

En 300mm tjock vägg (150mm cellplastisolering) har då ett U-värde på 0,23 W/m2C

Mvh Stefan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.