Ja sotaren har godkänt det hela, trots att fläkten bara ligger 80cm ovanför vedspisen. Han sa att 1m avstånd var mer en riktlinje, inte ett krav. Kan tänka mig att det är lite från sotare till sotare, (med tanke på vad din sotare sa). Hoppas ni får ihop ngt fint!
 
Kul att det gick vägen - så att inte er vackra skapelse blir obrukbar!
 
¤ akila ¤ skrev:
Här kommer efterfrågad bild på vårt kök och som synes är det en hel del fix kvar, tak, socklar etc.

Angående spisen är den gjord av siporex och kalkbruk (tror jag det va), målad med matt vattenbaserad väggfärg och mattlackad på dom plana ytorna för avtorkningsmöjlighet.

Hörnen som tråden gäller blev väl ok med målarfog och målad snittyta på kaklet. Iaf inte så iögonfallande iom att det är samma färg på alltihop.

Jag hade varit 100% nöjd om den haft rundare former men blev tyvärr nedröstad av både sambo och murare...
Viken häll valde ni, funkar den bra?
Och hur ser kåpan ut inuti, är det en gemensam fläkt för båda spisarna eller separata kanaler?
 
Hällen är ett impulsköp på elgiganten, har inte ens bruksanvisning till den... Vet inte ens om Schott Ceran, som det står på, är märket eller modellen... Men jag är halvt nöjd med den. Tar lite för lång tid att koka upp, men touchknapparna funkar bra + att det är fasade kanter på den ist för en ful metallkant.

Kåpan byggde sambon upp på en metallram, så den är helt ihålig. De två fläktarna (vågade inte chansa på att en räckte på den höjden) är ihopkopplade med ett t-rör till samma kanal i murstocken.
 
¤ akila ¤ skrev:
Kåpan byggde sambon upp på en metallram, så den är helt ihålig. De två fläktarna (vågade inte chansa på att en räckte på den höjden) är ihopkopplade med ett t-rör till samma kanal i murstocken.
Ok låter ju enkelt o bra, och sotarn var nöjd såg jag?
 
Jadå! Vi har eldat på bra under vintern och lagat mat samtidigt utan problem. Nöjda!
 
  • Gilla
Månster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.