Jag får kod E50 efter bara några minuters körning av maskinen. Jag har testat att dra ur kontakten ett tag enligt rekommendation om det hjälper inte. Vad kan vara fel egentligen? Är det något som är lönt att laga? Den är 10 år och inte använd supermycket i alla fall. är det någon som känner igen detta fel?
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
E50 är motorproblem. Det finns underlarm som E51, E52 osv som berättar mer noga om vad det kan vara, men dom ser man bara i servicemenyn.
Så det skulle kunna vara motorn som är körd, kretskortsfel, eller kondensatorfel
 
axelito axelito skrev:
E50 är motorproblem. Det finns underlarm som E51, E52 osv som berättar mer noga om vad det kan vara, men dom ser man bara i servicemenyn.
Så det skulle kunna vara motorn som är körd, kretskortsfel, eller kondensatorfel
Hur får man fram service menyn?
 
lägg upp pnc nummret på typskylten så ska jag ta en titt. brukar sitta en klisterlapp runt lucköppningen nånstans.

Men brukar nästan alltid vara såhär, från avstängt läge, slå på maskinen och tryck in Start knappen och närmsta knapp bredvid samtidigt. Brukar krävas lite erfarenhet för att lyckas på första försöket haha, men det löser du nog.

Sen vrid vredet till läge 11, så borde det komma upp felkoder. Sen kan man stega igenom de 3 senaste felkoderna via startknappen
 
Kan det vara denna skylten? Jag får från senaste larm genom att trycka på dessa knappar men läge 11 finns inte markera på ratten
 
  • Etikett på en Husqvarna-apparat med modell- och serienummer samt certifieringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
axelito
  • Laddar…
Nu får jag fram e51 i stället!
 
Triacfel på motorn, eller kablage/kretskortsfel
 
  • Felkodstabell med kod E51 indikerande fel på motor, kablage eller kretskort, med avbruten cykel.
axelito axelito skrev:
Triacfel på motorn, eller kablage/kretskortsfel
Gissar att man får skruva isär den och se om man kan se något. Eftersom den funkar ibland känns det väl mer som glapp? Om kretskortet eller motorn varit helt sönder borde den väl inte funka alls?
 
J j-o75 skrev:
Gissar att man får skruva isär den och se om man kan se något. Eftersom den funkar ibland känns det väl mer som glapp? Om kretskortet eller motorn varit helt sönder borde den väl inte funka alls?
Ja gör så. Ta av toppen, sedan högra sidoplåten om du står framför maskinen. Där har du motorn, kondensatorerna och kretskortet.
 
axelito axelito skrev:
Ja gör så. Ta av toppen, sedan högra sidoplåten om du står framför maskinen. Där har du motorn, kondensatorerna och kretskortet.
Själklart är det just den sidan som sitter mot väggen! Det får bli helgens projekt, men tack för hjälpen!
 
  • Haha
axelito
  • Laddar…
Givetvis måste den fungera när man har dragit ut alltihop, men när jag skruvat ihop den och satt tillbaka den igen så börjar den krångla igen. Hör något brummande ljud som inte skall vara där innan larmet löser ut. Kan det vara värt att byta motor eller var skall man börja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.