Hej,

Vilka dimensioner är det (typiskt) på en anslutning till en golvvärmefördelare (med typ 8 slingor)?
Kan denna "distributionsledning" dras ingjuten i plattan, den lär väl då förlora lite värme på vägen, men den värmen lär väl å andra sidan bidra till uppvärmningen den med.
I mitt fall rör det sig om ca. 20m från VP till GVF.... kanske för mycket? Kan man isolera och gjuta in?
Många frågor, men jag är lite nybörjare på golvvärme... ;)
 
Det räcker gott med plusprisol 22 och gjuta in, du kan ta 25 mm om du känner dig osäker. Inget fel med grovt, det blir lugnare vattenström. Se bara till att dom kommer upp på rätt ställe och passar till kopplingarna på fördelarna, brukar vara lite snålt med plats vid dom och det går inte att bocka hur mycket som helst.
 
Ah, tack!

Räcker det verkligen "bara" med 22mm när man har flera slingor om 20mm ut från GVF?
Man vill väl såklart ha lägre flöde i slingorna så att värmen avges där.....men finns det några "riktlinjer"?

Finns det någon variant med lite mindre isolering och klarar man sig isf med det? Plattan jag tänkte gjuta in i är bara 100mm med centrisk armering och då tror jag det blir lite svårt att få plats med 52mm isolerat rör(?).
Ett alternativ är väl kanske att lägga det i väggen, 200mm och dubbel armering... (??)
 
Flödet i slingorna är inte 100 % utan är delflöde, ska det vara C-pumpen i VP som ska trycka ut så tar du 25 mm. Du kan ha Prisol med och den är tunnare och kommer att läcka lite värme, men vad gör det.
 
Aha... nä i mitt fall rör det sig om flera 100 kvm golvvärme totalt och separat tank för detta så jag gissar att det kommer att sitta någon rejälare pump som då borde ge tryck nog för att klara sig med 22mm rör.... (?).

Jo, antar att prisol med "bara plastisoleringen" ändå läcker lika mycket (eller mindre) än ett vanligt GV slang och då denna kommer att gå ca 20m i betong till en central som har ca 500m slang kopplat till sig så blir det kanske försumbart ändå....
 
Bäst är med grövre matarrör/slangar så det blir lite lugnare vattenström och inget sus i rören, blir samtidigt en större värmetransport till lägre kostnad. Det måste finnas flöde för allt som ska försörjas .Ta du 25 min. gärna grövre. PEX har en mindre inre diameter än koppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.