(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Jag blir oerhört förvånad över att det finns NÅGON, hantverkare eller inte, som anser att 11 400:- är rimligt för 10 minuters jourjobb. Beroende på lön så får de flesta arbeta 1-11/2 vecka för att betala den fakturan. Självklart är det fullständigt orimligt.
en bidragande orsak är väl samhället i stort?
förmodligen ringer folk om skitgrejor på jourtid också
 
skoge skoge skrev:
en bidragande orsak är väl samhället i stort?
förmodligen ringer folk om skitgrejor på jourtid också
Oavsett orsak så är det orimligt med den summan för 10 minuters jourjobb.
 
  • Gilla
Kekistan och 2 till
  • Laddar…
(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
10 minuters jourjobb.
Jourjobbet var bra mycket längre än 10 min, restiden ingår också.
 
C cap skrev:
Jour = du är i tjänst beredd att börja jobba när så behövs.
Beredskap = du står till arbetsgivarens förfogande inom en förutbestämd tid.
Dvs jour och beredskap är snarlika men den förste erhåller lön även om inget jobb utföres.
Finns mer info att läsa om i AML/ATL
Jour: du är på arbetsplatsen
Beredskap: du är hemma beredd att rycka ut.
Jag har beredskap o får betalt även om inget händer.
Får 3 timmar enligt OB/Övertid för en utryckning.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jourjobbet var bra mycket längre än 10 min, resorna ingår också.
De utförde ju inget arbete.
 
M -MH- skrev:
Jourjobbet var bra mycket längre än 10 min, restiden ingår också.
Möjligtvis om de reser mellan Gbg och Sthlm, men så lång resväg tvivlar jag på att de hade.
 
J Edin Majstoor skrev:
Hoppas vården debiterar dig 11500kr för ett besök där dom talar om att dem inget kan göra för dig.
Tyvärr har väl detta hänt väldigt många. Tur att man förskottsbetalat vissa fakturor.
 
Denna tråd verkar handla om två separata saker. Den saftiga fakturan och huruvida arbete utfördes.
Som vanligt så får vi bara ena sidan av situationen och då är det jävligt svårt att svara på båda frågorna.
Fakturan kan vara rätt och riktig eftersom ”firma A har informerat kunden om gällande kostnad för beredskapsutryckning.
Minimum 3 timmar á X kr, utryckningsersättning X kr, 2 gubbar vid arbete på tak.
Sen vid rådande pandemi så åker vi i separata bilar” yada yada. Och kund godkände detta i all hast pågrund av att taket läckte.

sen kan det vara så att det är helt tvärt om, lite tvärt om, halvt rätt och en smula tvärt om.

Arbete har definitivt utförts. Dom har ju kommit dit och tittat och konstaterat att dom inte går upp i regn och dragit. Dåligt av snickarna men det får stå för dom.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
K Keld skrev:
Jour: du är på arbetsplatsen
Beredskap: du är hemma beredd att rycka ut.
Jag har beredskap o får betalt även om inget händer.
Får 3 timmar enligt OB/Övertid för en utryckning.
Var ju det jag skrev. Du har en fast ersättning men du har inte arbetsid förrens någon beordrar ut dig. Dvs du kan göra vad du vill (nästan) medans någon med jour står under en arbetgivares ledning men behöver inte vara på jobbet även om det nästan alltid är så.
 
Vid jour är du på arbetsplatsen med lön annars är det bredskap.
Hemma och väntar på jobb = bredskap
På arbetsplatsen och väntar på jobb = jour
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Då är det billigare att ringa ut brandkåren.
Våra löner är inga hantverks löner
Åker vi ut som rib ( Räddningsman i beredskap) så har vi från larmet går och vi ligger i vår säng till brandbilen ska lämna porten 5 minuter.
Vi har i ersättning!!!
Beredskap 28.30 kr i timmen för 5 minuter anspänning.
Beredskap jul 56.60 kr i timmen.
Övning 176.80 kr i timmen.
Första timme 318 kr i timmen vilket kan innebära att gå in i hus som brinner för hela 318 kr.
Tar larmet en timme får vi en timme betalt.
Följande timmar 247 kr.
Detta är ersättning för att när som helst kunna få åka på larm.
Beredskapen löper året om dvs över alla helger och semestrar, ingen hänsyn till födelsedagar eller annat.
Jämför gärna vem som är snabbast på plats för sämst timmpeng.
Vi eller en hantverkare på jour.
Sen en annan sak, vi har aldrig lämnat en olycka efter vi har kommit fram och sagt att detta är inget för oss utan vi får lösa det som ingen annan vill lösa!!!
Utbildad snickare som åker deltid brandman så jag har bägge sidor i ryggen.
 
  • Gilla
chokonanana och 11 till
  • Laddar…
J
A Argastesnickaren skrev:
Då är det billigare att ringa ut brandkåren.
Våra löner är inga hantverks löner
Åker vi ut som rib ( Räddningsman i beredskap) så har vi från larmet går och vi ligger i vår säng till brandbilen ska lämna porten 5 minuter.
Vi har i ersättning!!!
Beredskap 28.30 kr i timmen för 5 minuter anspänning.
Beredskap jul 56.60 kr i timmen.
Övning 176.80 kr i timmen.
Första timme 318 kr i timmen vilket kan innebära att gå in i hus som brinner för hela 318 kr.
Tar larmet en timme får vi en timme betalt.
Följande timmar 247 kr.
Detta är ersättning för att när som helst kunna få åka på larm.
Beredskapen löper året om dvs över alla helger och semestrar, ingen hänsyn till födelsedagar eller annat.
Jämför gärna vem som är snabbast på plats för sämst timmpeng.
Vi eller en hantverkare på jour.
Sen en annan sak, vi har aldrig lämnat en olycka efter vi har kommit fram och sagt att detta är inget för oss utan vi får lösa det som ingen annan vill lösa!!!
Utbildad snickare som åker deltid brandman så jag har bägge sidor i ryggen.
Och inte är det debitering/lön per påbörjad timme heller ;)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
T Toermae skrev:
Arbete har definitivt utförts. Dom har ju kommit dit och tittat och konstaterat att dom inte går upp i regn och dragit. Dåligt av snickarna men det får stå för dom.
"det får stå för dom" ? Eh? Förutsättningarna var ju klara. Blir man utkallad för att laga en läcka på ett tak när det regnar så ser man till att ta med sig den utrustning som behövs för att genomföra arbetet, annars berättar man för kunden att "nej tyvärr vi kommer inte att gå upp på taket pga regn" och avböjer uppdraget.

Man åker väl för h-e inte ut när man vet redan innan att man inte kommer att kunna göra någonting åt problemet. Då har man bara slösat både sin egen och kundens tid. Och pengar.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr har väl detta hänt väldigt många. Tur att man förskottsbetalat vissa fakturor.
Det måste vara extremt ovanligt att någon svensk medborgare betalt 11500 kr för något vården inte kan lösa.
Själv betalar jag avgiften, Sverige vill inte hjälpa, jag betalar ju inte 1/5 del av läkarens tid för det.
 
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.


Från det ena till det andra hur kan den plasten ställa till det med vindskiveplåt på 30cm bred pannor som ser ut å sitta 20 cm cc på höjden med ojämna skift? Är detta en synvilla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.