J
Det vankas spabad. Som många andra trådar är förvirringen stor med alla miljarder olika tillverkare som alla är bäst, "det där är bara skräp", femtioelva tillval, 500 jets, ozon mm mm

Vi är två vuxna. Vill båda kunna ligga ner. Jag är 191cm lång, hon 170cm. Vore trevligt att kunna bada med vänner, så minst 5 platser. Massage o ljus är trevligt. Upp till 100k

Vi har tittat på Viskan Bokö som på pappret verkar möta behoven, https://www.viskanspa.se/hot-tubs/s-serien/viskan-boko/. Vad finns det för andra vettiga alternativ? Har googlat på kvalitet på Viskan och hittat en hel del trådar med folk som haft problem. Även om Viskan löser dem på garanti orkar vi inte med krångel.
 
T
Kan bara säga hur jag tänkte när vi köpte för några år sedan.

Kollade bara på amerikanska märken för det första, anser att dom är bäst på detta.
Vi valde Sundance till slut, har gått utan minsta problem i 6 år nu.

Sen valde jag bort alla med liggplatser.
Bättre med många sittplatser när man är fler.
Du kan inte ligga ner i vatten utan att flyta upp ändå och vill du sträcka ut dig så kan du göra det även med sittplatser.

Sen är den största nackdelen med spabad ljudet, så välj bort vattenfall och sånt då man blir bara trött på det till slut. Kolla ljudnivån och se så allt som rör sig sker under vattenytan.
 
  • Gilla
CODE och 1 till
  • Laddar…
Precis samma åsikt här. Köp Nordamerikanskt. Vi har Hotspring Limelight. Inne på 6:e året och ser som ny ut. Har haft ett garantiärende efter 4 år men det löste de galant utan kostnad.

J Jotsat skrev:
Det vankas spabad. Som många andra trådar är förvirringen stor med alla miljarder olika tillverkare som alla är bäst, "det där är bara skräp", femtioelva tillval, 500 jets, ozon mm mm

Vi är två vuxna. Vill båda kunna ligga ner. Jag är 191cm lång, hon 170cm. Vore trevligt att kunna bada med vänner, så minst 5 platser. Massage o ljus är trevligt. Upp till 100k

Vi har tittat på Viskan Bokö som på pappret verkar möta behoven, [länk]. Vad finns det för andra vettiga alternativ? Har googlat på kvalitet på Viskan och hittat en hel del trådar med folk som haft problem. Även om Viskan löser dem på garanti orkar vi inte med krångel.
 
Jag valde ett från Passion Spa, men jag köpte inte från dem utan från ett företag utanför Göteborg. De skulle jag aldrig gjort affärer med idag. Så mitt råd är handla från någon seriös firma.

Vad jag vet är Passions Spa från USA de med och de har Balboa-prylar innanför skalet. Det finns i stort sett alla reservdelar du behöver. Om du skulle behöva det. Du vill inte ha krångel men man kan ju inte garantera att något ska funka felfritt. Måndagsexemplar finns nog hos alla och tyvärr fick vi nog ett 'måndag eftermiddag' exemplar.

Inte hur mycket krångel som helst men värmaren fick de byta efter knappt ett år, glappkontakt i ljuset men det orkade jag inte bråka med den oseriösa firman om utan fixade själv.

Tre liggplatser, tre sittplatser och visst, man ligger inte ner som i sängen men flyter upp vet jag inte. Sitter man på två liggplatser får man nog plats 7-8 st.
Vårt vatttenfall (cirkulationsutsläpp) går att vrida ner steglöst.

Ingen ozon, inga 'tillval', bara ett filter och det funkar fint. Men vi har luft och 2 jetzoner samt ljus. Kopplat till 3-fas för att kunna köra allt samtidigt om man vill, men det gör man inte särskilt länge för det för en del oväsen...
 
Köpte också Nordamerikanskt för 5 år sen https://calspas.com/
Bor i Norge så köpte lokalt men en bekant i Sverige saluför samma fabrikat https://www.crystalbad.se/
Håller i stort med vad som skrevs ovanför, glöm liggplatser då du ändå "flyter upp" Sittplatserna är såpass djupa så bara huvudet sticker upp ändå.
Har ett LED vattenfall som är totalt meningslöst (väsnas bara). LEDljus finns runtom i SPAT ändå.
Det jag absolut rekar är musikanläggning (Högtalare i de 4 hörnen) Ger otroligt bra ljud och gör badet helt speciellt (förutsatt att man gillar musik). Wifi styrning av temp är bra, vi badar i stort bara helger så värmen slår på torsdag kväll och av lördag midnatt, sparar mycket ström där.
Vårat bad är Klorfritt. (UVlampa, Ozonoator och Aktivt Syre är de 3 reningsprocesserna)
Du duschar innan men behöver inte duscha efter bad.
Tillval och hur många jetstrålar/luft du vill ha på varje sittplats kommer du aldrig ifrån. Mitt tips är att du gör 2 platser fullutrustade och de andra en del mindre. Då du har besök får besökarna de bästa platserna, så gör vi iallafall. Lycka till.
 
Hej

Jag jobbar på ett företag som tillverkar och levererar spabad.
Kan ge lite råd,

När det kommer till liggdel/loungedel kommer din längd bli lite utmaningen. Du kommer behöva ha ett bad med 230*230 ungefär för att kunna ligga ner och ha rymd till det. Sen givetvis att formen till badet har en skön plats rent ergonomiskt.
Speciellt om man ska ha 2 liggdelar, då äta mycket av badets rymlighet upp och det minskar upplevelsen om man är flera som vill bada.
precis som det skrivs innan ger ett bad med enbart sittplatser en helt annan rymlighet och då bör du fokusera på att baddjupet blir i linje med din längd.
annars kommer du känna obehag de dagar på året då det är minus. Gissar på ca 70 nånstans bör du söka efter då.

i övrigt är det viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om företaget. Finns som du säger många som säljer. Säkrast är att kolla hur de jobbar med service? Har de egna tekniker? Reservdelar?
Har de funnits länge? Köper de bara in baden eller är de producenter själva?

De som är seriösa har liknande delar i baden, akryl, pumpar, styrsystem osv. så är oftast allt runt om man ska titta på!

Hoppas det ger lite tankar!
Med vänlig hälsning,



J Jotsat skrev:
Det vankas spabad. Som många andra trådar är förvirringen stor med alla miljarder olika tillverkare som alla är bäst, "det där är bara skräp", femtioelva tillval, 500 jets, ozon mm mm

Vi är två vuxna. Vill båda kunna ligga ner. Jag är 191cm lång, hon 170cm. Vore trevligt att kunna bada med vänner, så minst 5 platser. Massage o ljus är trevligt. Upp till 100k

Vi har tittat på Viskan Bokö som på pappret verkar möta behoven, [länk]. Vad finns det för andra vettiga alternativ? Har googlat på kvalitet på Viskan och hittat en hel del trådar med folk som haft problem. Även om Viskan löser dem på garanti orkar vi inte med krångel.
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
I profilen ser det ut som att du bor i Norrköping, åk då till Folkpool och Hydropool och prata med dem och provsitt. Även om det inte är riktigt samma sak med vatten i, så får man ändå lite känsla för layouten.
Åker du till Folkpool så ska du prata med Micke...
 
J
Tack för alla svar, uppskattas. Såg att tråden dök in i nyhetsbrevet också vilket bidrog (y)

Angående liggplatser - jag har bara badat i "kar" förut och upplever att jag gärna skulle vilja slapp-ligga efter ett tag. Ergo liggdel. Visst, man flyter/svävar väl, men visst måste det spela roll om om det är halvhorisontell yta och inte rakt säte?

Angående amerikanska bad: kollar jag är de ofta 30-70% upp i pris mot vår tänkta 100k. Med tanke på att det är vårt första bad känns det som att man vill "känna av om det var vår grej" innan man lägger mer. Man ser ju trots allt mängder av bad i kvarteret som mest verkar stå... Det verkar vara Balboa i både de amerikanska och Viskan(?)

Den Viskan Bokö som jag länkar till är 230x230 och "anpassad till skandinaver" , dvs min längd. Ska åka och provsitta såklart. Hur ser man sittdjup på andra bad? Tycker att det är otydligt och en av anledningarna till varför vi främst tittat på Viskan.
 
Vi specar sittdjupen på varje plats på våra produktblad. Så man ska kunna jämföra och se.

Vi gick från Balboa och gick över till Gecko för ett par år sen av flera anledningar som vi värdera för våra kunder.
balboa har svårt att leverera nu och har höjd sina priser så många har fått lägga om lite nu under pandemin. men i grund och botten är det viktiga att man kan få eventuella reservdelar snabbt och få hjälp av märket man köper!!

Om det är intressant kan jag visa våra produkter i vårt showroom i Norrköping. Vi säljer egentligen inte direkt till privatkunder utan jobbat med Sveriges största återförsäljare.
Men en Lokal kund får ju inte missa det lokala märket!

QUOTE="Jotsat, post: 4242121, member: 154576"]Tack för alla svar, uppskattas. Såg att tråden dök in i nyhetsbrevet också vilket bidrog (y)

Angående liggplatser - jag har bara badat i "kar" förut och upplever att jag gärna skulle vilja slapp-ligga efter ett tag. Ergo liggdel. Visst, man flyter/svävar väl, men visst måste det spela roll om om det är halvhorisontell yta och inte rakt säte?

Angående amerikanska bad: kollar jag är de ofta 30-70% upp i pris mot vår tänkta 100k. Med tanke på att det är vårt första bad känns det som att man vill "känna av om det var vår grej" innan man lägger mer. Man ser ju trots allt mängder av bad i kvarteret som mest verkar stå... Det verkar vara Balboa i både de amerikanska och Viskan(?)

Den Viskan Bokö som jag länkar till är 230x230 och "anpassad till skandinaver" , dvs min längd. Ska åka och provsitta såklart. Hur ser man sittdjup på andra bad? Tycker att det är otydligt och en av anledningarna till varför vi främst tittat på Viskan.[/QUOTE]
 
Det är enkelheten du betalar för. Ett skräpbad från Kina måste du vara hemma och vakta hela tiden och konstant övervaka poolkemin i. Ett kvalitetsbad sköter sig mer eller mindre själv.

Utseendemässigt och när du väl sitter i badet är faktiskt inte jättestor skillnad även om man märker skillnaden om man har lite koll.

Tänk Fiat vs Audi.

J Jotsat skrev:
Tack för alla svar, uppskattas. Såg att tråden dök in i nyhetsbrevet också vilket bidrog (y)

Angående liggplatser - jag har bara badat i "kar" förut och upplever att jag gärna skulle vilja slapp-ligga efter ett tag. Ergo liggdel. Visst, man flyter/svävar väl, men visst måste det spela roll om om det är halvhorisontell yta och inte rakt säte?

Angående amerikanska bad: kollar jag är de ofta 30-70% upp i pris mot vår tänkta 100k. Med tanke på att det är vårt första bad känns det som att man vill "känna av om det var vår grej" innan man lägger mer. Man ser ju trots allt mängder av bad i kvarteret som mest verkar stå... Det verkar vara Balboa i både de amerikanska och Viskan(?)

Den Viskan Bokö som jag länkar till är 230x230 och "anpassad till skandinaver" , dvs min längd. Ska åka och provsitta såklart. Hur ser man sittdjup på andra bad? Tycker att det är otydligt och en av anledningarna till varför vi främst tittat på Viskan.
 
Tack för bra inlägg!! Jag är lika förvirrad som trådstartaren och har plöjt info på nätet men blir inte mycket klokare för det. Jobbar en del med ljud och den aspekten är väldigt viktigt för min del. Vill inte ha något lågfrekvent surr som stör allt när när man är i trädgården. Men hur vet man vad de egentligen låter och om de låter - vad gör jag då?

T TH885 skrev:
Kan bara säga hur jag tänkte när vi köpte för några år sedan.

Kollade bara på amerikanska märken för det första, anser att dom är bäst på detta.
Vi valde Sundance till slut, har gått utan minsta problem i 6 år nu.

Sen valde jag bort alla med liggplatser.
Bättre med många sittplatser när man är fler.
Du kan inte ligga ner i vatten utan att flyta upp ändå och vill du sträcka ut dig så kan du göra det även med sittplatser.

Sen är den största nackdelen med spabad ljudet, så välj bort vattenfall och sånt då man blir bara trött på det till slut. Kolla ljudnivån och se så allt som rör sig sker under vattenytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.