Har sista veckan märkt att luftfuktigheten ökat på vår kallvind.

Tidigare i vinter har den legat åp 60-85%, Med nästan all tid runt 65-70% och enstaka toppar och dippar.

Senaste veckan har jag märkr att den varit högre :(
Först ca 80 % under några dagar...och nu idag 90 % :eek:

Är det normalt att det blir så ibland??? Vad kan man göra???

En sak jag funderat på är ventiler uppe under taket på gavlarna, vi har inte såna. Vi har väldigt ventilerat och luftigt så att säga längs med vindens golvnivå på långsidorna dock.

Vad har ventiler på gavlarna för exakt funktion? Hur kan det komma sig att vi inte har såna? Huset verkar ju ha klarat sig i 35 år utan....
 
Med tanke på att temperaturen stiger just under samma period, vilket borde leda till minskad luftfuktighet vid samma fuktmängd, så skulle jag vilja påstå att du får in vatten i någon form någon stans på din vind.

Jag har svårt att yttra mig i frågan om saknade gavelventiler, det är möjligt att det är tillräckligt med takfotsventiler, även om det inte känns så... Ventilerna på gavlarna medverkar till en viss skorstensverkan i ventilationen på vinden, dvs luften kommer in i takfotsventilationen, värms upp och stiger för att ventileras ut via gavelventilerna. Möjligen är det så att ditt hus istället har nockventilation? Har du dessutom snö på taket som sätter igen den ventilationen så kan vi kanske ha en del av problemet där.
 
Vet faktiskt inte om vi har nockventilation, hur ser man det?

Det borde väl inte vara varm inomhusluft som stigit till vinden och där fällt ut fukt som orsakar den nu förhöjda luftfuktigheten va? För isf borde ju problemet varit större när det var kallare och större temp.skillnad?
Borde ist vara "utifrånkommande" fukt (eller fukt från våtutrymmen osv men den kan ju inte plötsligtgöra så här). Eller tänker jag galet?

Kanske är det snö som täpper till ventilationen, för mkt snö har vi...men de har ju varit länge iofs...

Kan det annars vara att all snö som ligger på taket och nu smälter avger fukt (såklart) och att fukten utan att det syns för ögat tar sig in? (har takpannor i betong)
 
Temperaturen har stigit utomhus på sistone.

Det är inte helt orimligt att det precis efter ett väderomslag, när temperaturen stigit snabbt ute, under stunder varit kallare på vinden än utomhus, även om ventilationen är hygglig, ifall isoleringen mot huset är god.

Om det är kallare på vinden än utomhus kommer den relativa fuktigheten på vinden att stiga.
 
ok, ska man göra något åt detta?

Vad isf?
 
Tillfälliga snabblösningar: Uppvärmning och/eller avfuktning

Har du varit uppe på vinden och tittat? Ser du någon utifrån kommande fukt?

Hur varmt har du på vinden? Om det är låg temp kan det räcka med värmetillskott för att RF ska sjunka till ofarliga nivåer, i annat fall är det väl läge för avfuktning.
 
Syns inget på vinden (ingen fukt som rinner in alltså), vi har en viss svartnad på ena gaveln, den har funnits länge.

Rror det ofta är nästan 5 grader varmare på vinden än ute (däremot är det ca -20 på vinden när det är -30 ute, dvs vid riktig kyla). Femgradersdifferensen är uppmätt vid temperaturer på ungefär -15.

Idag är det + 3 ute och + 2.5 på vinden. Verkar som att diffen minskar rejält nu när det är varmare än förut.

Ser nu att fuktigheten gått ner från 90 i morse till 85 nu.

Vilka lösningar är det som gäller sen, efter de tillfälliga snabblösningarna?
 
Den senaste veckan har det varit Rh 98% ute. Min vind ligger på 85-90% och 1.5 grader högre i temperatur.

Så är det om man bygger med kallvind.
 
Concensus - Det låter ju precis som hos oss.
Gör du något åt det? Eller klarar en kallvind såna tillfälliga(?) fukttoppar?
 
LLL skrev:
Concensus - Det låter ju precis som hos oss.
Gör du något åt det? Eller klarar en kallvind såna tillfälliga(?) fukttoppar?
Just nu "övervakar" jag vinden. Jag har mindre påväxt på underlagstak, men jag bedömer det som litet och "normalt" för en kallvind.

Jag har dock haft problem med min FTX och troligtvis fått övertryck i kåken under en längre tid. Jag hade en hel del kondensutfall mot köldbryggor under kalla nätter vilket jag tror beror på uträngande inneluft - trots att där sitter en ångspärr.

Vissa av köldbryggorna går att åtgärda och det kommer ske under sommaren. FTX:en är fixad och nästa vinter får vi se hur det ser ut. Vinden har ju klarat sig i 25 år så jag gissar att det blir OK igen, trots ovan nämnda fukthalter.

Om inte så får man väl fundera över en Trygghetsvakt eller att göra om det från början och bygga riktigt den här gången, dvs med en klimatvind (isolerat undertak).
 
LLL skrev:
Idag är det + 3 ute och + 2.5 på vinden. Verkar som att diffen minskar rejält nu när det är varmare än förut.
Japp, i och med väderomslaget har ni alltså fått det kallare på vinden är ute. Om det är +3 ute och 85% RF så blir den då ännu högre än så på den lite kallare vinden.

Om RF bara är för hög under en kort period på våren så är det nog ingen större fara. Vid +2.5 är mögeltillväxten rätt dålig. 20-25 grader är optimalt för de flesta mögelsorter, då växer de som bäst.

Anledningen till att kallvind är mindre utsatt för fukt som kommer från uteluften än krypgrund är att vinden normalt värms upp bra på sommaren och därför får ok RF, medan krypgrunden är betydligt mer skyddad från värmen.

Fortsätt att mäta RF:en och se hur den rör sig.
 
En dum fråga:
Köldbryggor, vad exakt är det? (Har gissat att det exv är våra kortsidefasader på vinden där den varma luften kondenseras när det är kallt ute?) Hur åtgärdar man menar du?

Kan man på något sätt mäta om man har övertryck? Brukar självdrag klara av att hålla ett undertryck?

Ordain: Hu länge är en kort period?
 
LLL skrev:
En dum fråga:
Köldbryggor, vad exakt är det? (Har gissat att det exv är våra kortsidefasader på vinden där den varma luften kondenseras när det är kallt ute?) Hur åtgärdar man menar du?

Kan man på något sätt mäta om man har övertryck? Brukar självdrag klara av att hålla ett undertryck?

Ordain: Hu länge är en kort period?
En köldbrygga är en del inne som håller utetemperatur. I och med att vinden är oisolerad så är de flesta ytor utåt potentiella köldbryggor. I mitt fall har jag vissa av takstolarna dubblerade. Dessa takstolar som sitter ihop med en liten spalt mellan. Denna spalt är bara täckt med åldersbeständig plast på undertakets utsida, och på denna plast kondenserar fukt under riktigt kalla nätter. Min åtgärd blir att isolera spalten med fogskum så att temperaturgradienten blir lägre.

Undertryck med självdrag tror jag fungerar hyfsat vintertid (kallt ute - varmt inne), men uselt sommartid.
 
LLL: Är du säker på att din hygrometer visar rätt? De kan ju ha en tendens att driva över tiden. Du kanske inte alls fått högre fuktnivå på vinden...
 
Nån som har koll på det där med mina kortsidefasader? Är de köldbryggor? Går det att göra ngt åt det isf...?

Ok, men på sommaren är det väl inte lika viktigt med undertryck...eller?

Jag vet ju egentligen inte om det är att hygrometern driver. Hur kan jag testa det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.