Jag skriver den här posten mest för att jag önskar att jag hade hittat en liknande i helgen. Kanske kan någon annan få hjälp framöver.

I lördags fick jag min Automower 305. Eftersom jag är en präktig gubbe, så skummade jag igenom de två medföljande manualerna innan jag slog på gräsklipparen.
Displayen visade då "Enter PIN code". Jag chansade på "0000" eftersom det brukar vara default-PIN på en del produkter. Det var det inte här. Då började jag riva i plastpåsar, papper och kartonger för att kolla om jag missat någon lapp med PIN-kod - näpp!
I den medföljande manualen står det bara att man ställer in språk, PIN-kod, etc första gången klipparen slås på.
När jag googlade hittade jag ett gammalt inlägg (2013?) som nämnde att vissa modeller ha fabriks-PIN-kod.
Jag hittade också en utförligare manual för Automower 305 på nätet. Där står det att "För vissa modeller måste du ange en fabriks-PIN-kod innan du kan välja en personlig PIN-kod". Vad då "vissa modeller" och var hittar jag i så fall fabriks-koden?

Man vill ju inte göra bort sig, men efter några timmar gav jag upp och mailade återförsäljaren (nej, jag tänker inte hänga ut dem här). Fick svar måndag f.m: "Detta skall skickas automatiskt till din mail men vi har tyvärr haft problem med den kopplingen. Din Pinkod är ...".

Alltså: Krävs PIN-kod när du startar upp din nya Automower första gången, så ska du ha fått den av återförsäljaren. Om du inte fått det, så får du vända dig till dem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bra att du skriver detta. Jag har läst flera liknade frågor från användare som inte har kunnat starta sina nya maskiner.
Det är en säkerhetsåtgärd att varje maskin har en unik PIN från fabrik och att koden inte skickas med i lådan.
Sedan kan man tycka att det är svagt av försäljaren att inte informera på ett vettigt sätt hur processen ser ut. Det är en dyr maskin så det borde ligga i deras intresse att kunden får bra och rätt info om maskinen.
 
  • Gilla
Badkarl
  • Laddar…
E etompau skrev:
Bra att du skriver detta. Jag har läst flera liknade frågor från användare som inte har kunnat starta sina nya maskiner.
Det är en säkerhetsåtgärd att varje maskin har en unik PIN från fabrik och att koden inte skickas med i lådan.
Sedan kan man tycka att det är svagt av försäljaren att inte informera på ett vettigt sätt hur processen ser ut. Det är en dyr maskin så det borde ligga i deras intresse att kunden får bra och rätt info om maskinen.
Japp, och svagt av Husqvarna att inte skriva tydligt i manualen vad som gäller.
 
Badkarl Badkarl skrev:
Japp, och svagt av Husqvarna att inte skriva tydligt i manualen vad som gäller.
Tror att lite faller tillbaka på återförsäljaren, Det ska finnas någon checklista som de (åf) ska gå igenom innan leverans av maskinen sker till kund. Här kan info eller bipackning av PIN ev. finnas med.
 
  • Gilla
Badkarl
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Tror att lite faller tillbaka på återförsäljaren, Det ska finnas någon checklista som de (åf) ska gå igenom innan leverans av maskinen sker till kund. Här kan info eller bipackning av PIN ev. finnas med.
oja det ska gås igenom med kund dessutom i butiken...
provkörning och inställning skall ske.
Men visst kan de glömma..
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
När jag köpt Husqvarna har jag fått med koden på papper. Om det varit på kvittot eller separat minns jag inte.

Men det är klart, om återförsäljaren är ansvarig för hur den levereras så kan det ju skilja.
 
  • Gilla
MikaelSvensson
  • Laddar…
A
från början så beställde återförsäljarna koderna från Hva direkt och dessa kom i brev till återförsäljare eller kunden.
Men efter ett tag så ändrade man till digitala metoder.. Och nu när grejerna säljs på nätet så är det väldigt varierande hur de levereras...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Husqvarnas manualer lämnar en del att önska. Fabriks-PIN fick jag på papper av ÅF så inga problem men borde givetvis stå i manualen hur man ska göra vad gäller fabriks-PIN.

Men exempelvis extremt kluddigt beskrivet hur man parkerar roboten via knappsatsen, påstås att man ska sätta huvudbrytaren i läge noll men det tror jag inte ett skvatt på eftersom roboten blir strömlös då...

Batteribyte, inte ett pip om hur detta går till så man får gissa sig till att lämna in maskinen på verkstad för detta. Vinterservice, man ska tydligen lämna in maskinen på verkstad för att de ska kolla knivarnas kondition, rengöra maslinen, kolla batteriet om det funkar. Trams.

Likaså detta med rengöring, väldigt svagt att inte nämna att man snäpper av hela skalet med ett enkelt handgrepp för att komma åt att rensa. Återförsäljaren visade på butiksexemplaret. Först på sista sidorna om kassering av produkten och borttagning av batteriet så nämns detta.

Iofs inte samma modell detta, mina surmulna kommentarer ovan gäller manualen till AM 310/315/315x.

Sådär nu har jag klagat av mig litet :-D

Annars en fantastisk fin maskin!
 
  • Gilla
Badkarl
  • Laddar…
H
När jag köpte min maskin så var det genomgång med säljaren av maskinen.
Sen fick jag instruktionsboken där pin kod var skriven med bläck.

den andra som vart köpt på nätet.
När jag fick besked att hämta min klippare hos Ica så låg det ett brev i postlådan med instruktioner och pin kod.

men nästa gång jag köper någon ny så blir det i affär igen.
Bra service, genomgång av maskinen som och så vill jag ha kvar min butik på orten.
 
  • Gilla
Badkarl
  • Laddar…
H
H Harald Blåtumme skrev:
Husqvarnas manualer lämnar en del att önska. Fabriks-PIN fick jag på papper av ÅF så inga problem men borde givetvis stå i manualen hur man ska göra vad gäller fabriks-PIN.

Men exempelvis extremt kluddigt beskrivet hur man parkerar roboten via knappsatsen, påstås att man ska sätta huvudbrytaren i läge noll men det tror jag inte ett skvatt på eftersom roboten blir strömlös då...

Batteribyte, inte ett pip om hur detta går till så man får gissa sig till att lämna in maskinen på verkstad för detta. Vinterservice, man ska tydligen lämna in maskinen på verkstad för att de ska kolla knivarnas kondition, rengöra maslinen, kolla batteriet om det funkar. Trams.

Likaså detta med rengöring, väldigt svagt att inte nämna att man snäpper av hela skalet med ett enkelt handgrepp för att komma åt att rensa. Återförsäljaren visade på butiksexemplaret. Först på sista sidorna om kassering av produkten och borttagning av batteriet så nämns detta.

Iofs inte samma modell detta, mina surmulna kommentarer ovan gäller manualen till AM 310/315/315x.

Sådär nu har jag klagat av mig litet :-D

Annars en fantastisk fin maskin!
men problem med batteri byte är väl att du måste bryta garanti förseglingen på maskinen väl?

sitter sådana lappar överallt på min maskin.

så dumt om dom visar på hur du byter batteri men att garantin slutar gälla då eller?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
men problem med batteri byte är väl att du måste bryta garanti förseglingen på maskinen väl?

sitter sådana lappar överallt på min maskin.

så dumt om dom visar på hur du byter batteri men att garantin slutar gälla då eller?
Korrekt.
Men det är upp till återförsäljaren att rapportera detta eller ej..
Jag släppte igenom en hel del saker..
 
  • Gilla
Badkarl
  • Laddar…
Visst kan det vara så men det står inget om detta i manualen. Detta är vad som står i avsnittet batteri:
_____

5.4 Batteri

VARNING: Ladda endast produkten med en laddstation som är avsedd för den. Felaktig användning kan leda till elektriska stötar, överhettning eller läckage av frätande vätska från batteriet. Vid läckage av elektrolyt, skölj med vatten. Uppsök läkare om elektrolyten kommer i kontakt med ögonen.

VARNING: Använd endast originalbatterier rekommenderade av tillverkaren. Produktsäkerhet kan inte garanteras med andra batterier. Använd inte batterier som inte är laddningsbara.

OBSERVERA: Batteriet måste ladda en hel cykel innan vinterförvaring. Om batteriet inte laddas fullt, kan det ta skada och i vissa fall bli obrukbart.

Om produkten klipper gräs kortare tid än normalt mellan laddningarna tyder det på att batteriet börjar åldras och i förlängningen behöver bytas.

Notera: Livslängden beror dels på säsongens längd och dels på hur många timmar per dag produkten arbetar. En lång säsong eller många timmars användning per dag innebär att batteriet måste bytas ut oftare. Så länge produkten klarar att hålla gräsmattan välklippt är det inga problem med batteriet.
_______

Min fetstil ovan, som det skrivits verkar det ju som att man som användare byter batteri själv och behöver veta att man inte ska använda piratbatterier... finns ingen info om hur bytet går till eller att man bryter garantiförseglingar och missar garantin om man gör så.

PS. Jo det står faktiskt på manualens sista sida om Kassering av produkten hur man monterar ur batteriet, och att man bara ska göra detta som användare när produkten kasseras: att garantin inte gäller längre om garantiförseglingen bryts. Det var för övrigt i detta avsnitt om kassering man får reda på hur man släpper skalet via snäppfästena och den föregående bortkopplingen av kontakten bakom gummimuffen - något jag ser som väldigt väsentlig info för att kunna rengöra produkten ordentligt (och som inte bryter några garantiförseglingar såvitt jag vet).
 
Redigerat:
  • Gilla
Badkarl
  • Laddar…
H
H Harald Blåtumme skrev:
Visst kan det vara så men det står inget om detta i manualen. Detta är vad som står i avsnittet batteri:
_____

5.4 Batteri

VARNING: Ladda endast produkten med en laddstation som är avsedd för den. Felaktig användning kan leda till elektriska stötar, överhettning eller läckage av frätande vätska från batteriet. Vid läckage av elektrolyt, skölj med vatten. Uppsök läkare om elektrolyten kommer i kontakt med ögonen.

VARNING: Använd endast originalbatterier rekommenderade av tillverkaren. Produktsäkerhet kan inte garanteras med andra batterier. Använd inte batterier som inte är laddningsbara.

OBSERVERA: Batteriet måste ladda en hel cykel innan vinterförvaring. Om batteriet inte laddas fullt, kan det ta skada och i vissa fall bli obrukbart.

Om produkten klipper gräs kortare tid än normalt mellan laddningarna tyder det på att batteriet börjar åldras och i förlängningen behöver bytas.

Notera: Livslängden beror dels på säsongens längd och dels på hur många timmar per dag produkten arbetar. En lång säsong eller många timmars användning per dag innebär att batteriet måste bytas ut oftare. Så länge produkten klarar att hålla gräsmattan välklippt är det inga problem med batteriet.
_______

Min fetstil ovan, som det skrivits verkar det ju som att man som användare byter batteri själv och behöver veta att man inte ska använda piratbatterier... finns ingen info om hur bytet går till eller att man bryter garantiförseglingar och missar garantin om man gör så.
står säkert på ett annat ställe att endast service man eller liknande ska öppna maskinen med?
 
Badkarl Badkarl skrev:
Jag skriver den här posten mest för att jag önskar att jag hade hittat en liknande i helgen. Kanske kan någon annan få hjälp framöver.

I lördags fick jag min Automower 305. Eftersom jag är en präktig gubbe, så skummade jag igenom de två medföljande manualerna innan jag slog på gräsklipparen.
Displayen visade då "Enter PIN code". Jag chansade på "0000" eftersom det brukar vara default-PIN på en del produkter. Det var det inte här. Då började jag riva i plastpåsar, papper och kartonger för att kolla om jag missat någon lapp med PIN-kod - näpp!
I den medföljande manualen står det bara att man ställer in språk, PIN-kod, etc första gången klipparen slås på.
När jag googlade hittade jag ett gammalt inlägg (2013?) som nämnde att vissa modeller ha fabriks-PIN-kod.
Jag hittade också en utförligare manual för Automower 305 på nätet. Där står det att "För vissa modeller måste du ange en fabriks-PIN-kod innan du kan välja en personlig PIN-kod". Vad då "vissa modeller" och var hittar jag i så fall fabriks-koden?

Man vill ju inte göra bort sig, men efter några timmar gav jag upp och mailade återförsäljaren (nej, jag tänker inte hänga ut dem här). Fick svar måndag f.m: "Detta skall skickas automatiskt till din mail men vi har tyvärr haft problem med den kopplingen. Din Pinkod är ...".

Alltså: Krävs PIN-kod när du startar upp din nya Automower första gången, så ska du ha fått den av återförsäljaren. Om du inte fått det, så får du vända dig till dem.
And I can’t get a pin code, because I bought my 315th at the market, and of course without a check and a pin code. Can someone help me get a pin code please? The robot is brand new in the box. I checked with the police to see if it was stolen. No. He was not. But the dealer without a receipt still didn't help me... Please help me
Badkarl Badkarl skrev:
Jag skriver den här posten mest för att jag önskar att jag hade hittat en liknande i helgen. Kanske kan någon annan få hjälp framöver.

I lördags fick jag min Automower 305. Eftersom jag är en präktig gubbe, så skummade jag igenom de två medföljande manualerna innan jag slog på gräsklipparen.
Displayen visade då "Enter PIN code". Jag chansade på "0000" eftersom det brukar vara default-PIN på en del produkter. Det var det inte här. Då började jag riva i plastpåsar, papper och kartonger för att kolla om jag missat någon lapp med PIN-kod - näpp!
I den medföljande manualen står det bara att man ställer in språk, PIN-kod, etc första gången klipparen slås på.
När jag googlade hittade jag ett gammalt inlägg (2013?) som nämnde att vissa modeller ha fabriks-PIN-kod.
Jag hittade också en utförligare manual för Automower 305 på nätet. Där står det att "För vissa modeller måste du ange en fabriks-PIN-kod innan du kan välja en personlig PIN-kod". Vad då "vissa modeller" och var hittar jag i så fall fabriks-koden?

Man vill ju inte göra bort sig, men efter några timmar gav jag upp och mailade återförsäljaren (nej, jag tänker inte hänga ut dem här). Fick svar måndag f.m: "Detta skall skickas automatiskt till din mail men vi har tyvärr haft problem med den kopplingen. Din Pinkod är ...".

Alltså: Krävs PIN-kod när du startar upp din nya Automower första gången, så ska du ha fått den av återförsäljaren. Om du inte fått det, så får du vända dig till dem.
And I can’t get a pin code, because I bought my 315th at the market, and of course without a check and a pin code. Can someone help me get a pin code please? The robot is brand new in the box. I checked with the police to see if it was stolen. No. He was not. But the dealer without a receipt still didn't help me... Please help me
Badkarl skrev:
Я пишу этот пост главным образом потому, что хотел бы найти подобный на этих выходных. Может быть, кто-то еще сможет получить помощь в будущем.

В прошлую субботу я получил свою газонокосилку Automower 305. Поскольку я большой старик, я просмотрел два сопровождающих руководства, прежде чем наткнуться на газонокосилку.
Затем на дисплее появилось сообщение «Введите PIN-код». Я рискнул, выбрав «0000», потому что обычно это PIN-код по умолчанию для некоторых продуктов. Это было не здесь. Тогда я начал рвать полиэтиленовые пакеты, бумажные и картонные коробки, чтобы проверить, не пропустил ли я записку с пин-кодом - вряд ли!
В прилагаемом руководстве указано, что вы устанавливаете язык, PIN-код и т. д. только при первом включении газонокосилки.
Когда я погуглил, я нашел старый пост (2013?), в котором упоминалось, что некоторые модели имеют заводской PIN-код.
Я также нашел более подробное руководство для газонокосилки Automower 305 в Интернете. В нем говорится: «Для некоторых моделей необходимо ввести заводской PIN-код, прежде чем вы сможете выбрать персональный PIN-код». Что тогда "некоторые модели" и если да то где можно узнать заводской код?

Вы не хотите покончить с собой, но через несколько часов я сдался и написал письмо дилеру (нет, я не собираюсь их здесь вывешивать). Получил ответ в понедельник утром: "Это должно быть отправлено автоматически на вашу электронную почту, но, к сожалению, у нас возникли проблемы с этим соединением. Ваш PIN-код...".

Итак: если при первом запуске новой газонокосилки требуется PIN-код, вы должны были получить его у своего дилера. Если не получили, можете обратиться к ним.
Hallerudsbo skrev:
Cogda - водитель машины, которая была продана человеку.
Мы используем следующие инструкции, такие как PIN-код, который был добавлен на доску.

в противном случае семядоля подключена к Интернету.
Когда я решил поставить на Айке подтяжку, то использовал один пост с инструкцией и пин-кодом.

теперь в соседней гонке, где новый купол, а теперь в магазине магазин.
Хороший сервис, отзывы о машине и как хранить свой журнал на карте.
 
Ruslan Grabovskij Ruslan Grabovskij skrev:
And I can’t get a pin code, because I bought my 315th at the market, and of course without a check and a pin code. Can someone help me get a pin code please? The robot is brand new in the box. I checked with the police to see if it was stolen. No. He was not. But the dealer without a receipt still didn't help me... Please help me

And I can’t get a pin code, because I bought my 315th at the market, and of course without a check and a pin code. Can someone help me get a pin code please? The robot is brand new in the box. I checked with the police to see if it was stolen. No. He was not. But the dealer without a receipt still didn't help me... Please help me
No. Only the dealer can help you
 
  • Gilla
mali73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.