jag antar att frågan har berörts tidigare men vi har lite delade meningar om vi ska satsa på en häck eller ett staket. Syftet är att hindra både insikt och utsikt från en närliggande väg. Vilka kostnader bör man räkna med, vad är bäst i längden, hur påverkar det värdet på tomt och hus?


MVH

Johan
 
Kostnader för häck: Lövfällande c:a 50 - 100 kr/m beroende på sort, thuja (barr, vintergrön) 140 kr/m, idegran (barr, vintergrön) 175 kr/m - allt enligt en kvalitetshandlares prislista. Det går att hitta billigare på lågprisställen och "specialerbjudanden" (men kvaliteten spelar roll för resultatet) och det finns mängdrabatter. Några hundralappar för mull/gödsel/plantjord tillkommer.

Detta var om småplantor som kommer att ta åratal på sig att bli en insynsskyddande häck. Vill man komma igång snabbare kan man köpa "färdig" häck i sektioner (har diskuterats förr t ex http://www.byggahus.se/forum/traedgard/38742-haeck-eller-staket.html) eller, när det gäller barrväxterna, köpa större plantor men då handlar det om en helt annan prisnivå.

Staket inbillar jag mig hamnar prismässigt någonstans mellan att dra upp häck från småplant och färdig häck. Det varierar ju förstås mycket beroende på typ.

Vad som är bäst, ja, för utseendet är det förstås en smaksak men en uppvuxen och välskött häck ger det bästa insynsskyddet. Skötsel - tja, föredrar man att klippa häck 2 - 3 ggr/år eller måla om staket efter x antal år? Också smaksak.

Värdet, det är svårt att säga något om när det gäller trädgård. En del spekulanter bryr sig mer, en del mindre, men få sätter nog särskilt mycket värde i det. Jag är trädgårdsintresserad men det enda jag värderar är vackra uppvuxna träd, allt annat vet jag ju att jag kan fixa själv på några år (och ha roligt medan jag gör det).
Det låter som att det möjliga värdet i ert fall nog mest ligger i att dölja den där vägen. Det KAN ju betyda en del, om det för en del spekulanter kan göra skillnaden mellan vad som upplevs som ett bra och ett dåligt läge. Men att sätta kronor på det tror jag är svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.