Tja. Trall lagd för 6 år sen, aldrig behandlad eller slipas.

Har hyrt maskin på ramirent, gått på med grova papper i 24 för qtt först få bort det som torkat ihop o bildat "skateboardramper" på brädorna. Gått säkert 20 fram o tillbaka med alla tänkbara papper men får inte bort det gråa. Vad göra? Bara nöta o nöta? Ska allt bli som de ljusa partierna innan man lägger olja? Blir galen
 
  • Slipmaskin på en delvis slipad trädtrall med varierande gråa och ljusa områden på plankorna, bredvid en röd husvägg och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leif i Skåne skrev:
Så här gjorde jag.
Inlägg #6
[länk]

Det kan vara en god idé att slipa trallen plan för att få bra avrinning när det regnar, det ser ut som den ligger ”glad gubbe”
Exakt. Det är det jag menar med "skateboard ramp". Ska kika
 
Det sa förvisso inte så mycket om hur jag slipar det på annat sätt än jag gjort :)
 
Fick lika vid slipning, tog en handbandslip och drog av i mitten med lite lut på den och på sidorna , ska du få bort det grå så blir det tunna trall och kanske nedslipning av skruvskallarna med. Många mm som det diffar på.
 
Jo det är ju upp till 5-6mm på sina ställen...
Körde med exenterslip på mitten men blir tokig, vi har 120kvm...

Men är väl så man får göra då kanske.
 
120 m2 ? jag har 275 m2 totalt och det tog 14 dagar att slipa, för att inte få för mycket på en gång, delar du upp ytan i mindre bitar. Slipar och snyggar till och behandlar. Det är inte sol varje dag och vid behandlingen måste det vara torrt. Du drar av allt med den stora slipen och lämnar tillbaka den, sen en bandputs, kör du med exenterslip får du rosor i trät
 
Tar ju 6h för en firma... kanske lejer bort skiten..
Men kikar man på Youtube så använder ju de flesta firmor exenterslip
 
S stahre87 skrev:
Tja. Trall lagd för 6 år sen, aldrig behandlad eller slipas.

Har hyrt maskin på ramirent, gått på med grova papper i 24 för qtt först få bort det som torkat ihop o bildat "skateboardramper" på brädorna. Gått säkert 20 fram o tillbaka med alla tänkbara papper men får inte bort det gråa. Vad göra? Bara nöta o nöta? Ska allt bli som de ljusa partierna innan man lägger olja? Blir galen
Prova en Bandslipmaskin, trägolv på ramirent. Den har mycket snabbare avverkning. Kör på grovt papper tills det grå är borta. P24 eller P40. Sen går du till P60/80 sen P100/120.
Stå inte still med slipmaskinen för då blir det en grop.
Sen behandlar du trallen med olja varje eller vart annat år så håller den sig fin
 
Jag hade samma problem med min altan för ca 10 år sen. Plus att jag hade använt färgad träolja som gjort altanen svart. (Den var svagt grön från början).
Så jag hyrde golvslipmaskin. En sån där med en vals med papper på.
Gick som tåget och efter 2 olika papper var allt som nytt.
5 år senare fick jag börja byta trallbrädor som ruttnat. Hade tagit bort impregneringen vid slipning.
Så mitt tips är att använda kemisk blekning (Jotur har nåt bl a) och sen lägga på nån typ av träskydd.
Det finns nån typ av golvskurmaskin man kan hyra med scotch-briteliknande polerskiva. Ordentligt med rengöringsmedel och vatten och sen skura på.
 
optimum
Glad gubbe är ju vad "lagen" säger om att lägga trall.
Gjorde det i uterummet som är för jäkligt vågigt nu.
Givetvis har trallen torkat rejält och nu rest sig i kanterna.

Illustration av korrekt och inkorrekt montering av trallbrädor med glada och ledsna smileys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggbeskrivningar.se/trall
 
Slipa diagonalt X då blir det jämnt till sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.