Jag ska installera fiberkabel. Fiberkabeln måste dras från ett uppvärmt rum via en ouppvärmd vind till ett annat uppvärmt rum längre bort. Är det risk för kondens i fiberkablar som passerar genom utrymmen med utomhustemperatur?
 
R raindance skrev:
Jag ska installera fiberkabel. Fiberkabeln måste dras från ett uppvärmt rum via en ouppvärmd vind till ett annat uppvärmt rum längre bort. Är det risk för kondens i fiberkablar som passerar genom utrymmen med utomhustemperatur?
Nej.
Så länge du inte drar det i rör blir det inte kondens i kabeln.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Antar att det är en duct du ska dra mellan rummen. Vart tar änden på ducten vägen? Om du tätar från båda hållen så kommer du inte få kondens.
 
Jag tänkte använda någon form av rör för att skydda fiberkabeln. Tex VP-rör eller PEM-slang. Eftersom det kan bli kondens i VP-rör så började jag fundera på om det kan bli kondens inuti själva fiberkabeln också. Jag vill inte att dataöverföringen ska kunna påverkas av kondens. Vad innebär en duct?
 
Ändarna på skyddsröret kommer in genom taket från vinden.
 
Vad menar du med fiberkabel?
Duct/fiberslang tätas så att ev. fukt/vatten som kommer inte ska frysa och förstöra den fiber som finns i ducten.
Störningar uppstår inte utan det blir helt avbrott om fibern knäcks.
 
Jag tänkte använda denna fiberkabel:
https://www.amazon.se/LINDY-46400-L...5b873&pd_rd_wg=3lJ81&pd_rd_i=B00ZOPX3JQ&psc=1

Och dukt är alltså ett speciellt skyddsrör för fiberkablar? Har du någon länk till en dukt?

Du menar alltså att det inte är någon risk för kondens inuti själva fiberkabeln om jag tätar ändarna på skyddsröret? Dvs där skyddsröret kommer in genom taket.

PS Jag började fundera på om det är risk för kondens inuti själva fiberkabeln där ljusstrålarna går så att data-kommunikationen påverkas.
 
Det blir ingen kondens i fibern, det är solid glas.
Bara eventuellt rör,
 
  • Gilla
raindance
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det blir ingen kondens i fibern, det är solid glas.
Bara eventuellt rör,
....och den rena glasfibern längst in är skyddad av ett påsmält akrylathölje för att skydda mot fukt. Den plastade glasfibern ärsedan omgiven av någon form av plasthölje för dragavlastning och skydd mot mekanisk åverkan.
Ingen som helst risk att eventuell kondens ska kunna störa trafiken.
Det viktiga för att hålla prestanda är att hålla kabeln någorlunda rak. Tumregeln i branschen är att aldrig böja kabeln i mindre radie än en 30mm och aldrig spika fast den med clips
Detta kan iofs vara en god anledning att lägga den i VP-rör, men de måste vara tillräckligs stora för att få plats att dra igenom kontakterna...
 
  • Gilla
raindance
  • Laddar…
Varför har du valt multimode?
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
R raindance skrev:
Och dukt är alltså ett speciellt skyddsrör för fiberkablar? Har du någon länk till en dukt?
Nej, duct är en fiberslang för att kunna blåsa fiber och skydd för blåsfiber, mikrokabel, etc, som man använder.
Det du länkar till brukar kallas patchkabel och är förkontakterad, den kan du dra i vilken kanalisation som passar utifrån kontakternas storlek.
Sedan som noterats i tidigare inlägg måste du kontrollera att du väljer rätt typ av patchkabel utifrån fibergränssnitt i det du ska ansluta.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
OK Det lämpligaste är kanske är VP rör. Kan det inte samlas kondensvatten om jag tätar ändarna på VP röret där det går från kallvind och in i rummet. Om det blir tillräckligt kallt så kanske kondensvatten fryser och skadar fibern? Jag inser att det bästa är att lägga VP röret under isoleringen men det kräver en stor mängd borrhål genom alla takstolarna. Hur brukar man göra?
 
Redigerat:
oroa Dig inte för kondens, det blir inte mer i detta rör än i elrören i resten av huset, och det tål kabeln alldeles utmärkt. Det Du istället ska vara vaksam på är böjradier och mekaniska påfrestningar.
Använder Du VP-rör så ska Du också använda 90-graders kurvrör. där Du behöver byta riktning på röret. Flexrör funkar också, för det går inte att böja dom i farliga kurvradier. Byt aldrig riktning på en fiberkabel i 90 grader inne i en dosa!
Sist ska Du vara varsam med dragkrafter, fiberkablar KAN skadas om Du drar för hårt vid installation
 
mexitegel mexitegel skrev:
Varför har du valt multimode?
Det var billigt och jag läste någonstans att det är vanligast för korta sträckor. Dessutom står det att energiförbrukningen är lägre och att den är mindre miljökänslig. Har du något bättre förslag?

"Importantly, multi-mode fiber is much easier to maintain vs. single-mode fiber. Multi-mode fiber has a larger core size so it’s less sensitive to the environment."

"Another key factor in determining single-mode fiber vs. single-mode is the electronics involved. Single-mode requires sophisticated laser technologies to drive the signal which increases the cost of the total solution. Multi-mode systems employ lower-priced light sources (i.e. LEDs and VCSELs) to launch the signal. This makes for a more cost-effective solution."

" For short fiber runs, say, between buildings, multi-mode fiber is the right choice."
 
Huruvida Du ska ha singelmod eller multimod beror på vad DIn fiberleverantör levererar med, inte något annat. Det ska vara samma typ av fiber som ingående fiber till huset, och det är till 99% säkert att det är singelmod.
Multimod har varit en döende standard sedan 20 år, det används möjligen bara i enkla kontorslandskap numera. I princip alla FTTH-anslutningar är singelmod eftersom det är både billigare och bättre.
Om Du har blåa eller gröna kontakter på inkommande fiber måste du också ha blå eller gröna kontakter på Din skarvsladd, det går ALDRIG att blanda. Enligt gällande standard anger färgen på kontakten vilken fiber som sitter inuti, och dessutom vilken typ av slipning som kontaktytan har (Blå=UPC eller grön=APC eller grå för multimod. För att trassla till multimod ytterligare finns det olika typer där också, men det är knappast troligt att det ska vara nåt bekymmer)
Så kolla upp på burken vilken färg det är på kontakten och köp en sladd med samma färg så är Du hemma
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.