Marike
Kan man köra en dieselbrännare på matolja? Tänkte högtryckstvätta med hetvatten, har 5l matolja, gammal men oanvänd, går det att använda eller måste jag iväg och handla diesel
 
A
Marike Marike skrev:
Kan man köra en dieselbrännare på matolja? Tänkte högtryckstvätta med hetvatten, har 5l matolja, gammal men oanvänd, går det att använda eller måste jag iväg och handla diesel
Finns någon på youtube som håller på med diesel motorer och matolja... Så det ska gå.
 
Marike
Maskintok skrev:
Finns någon på youtube som håller på med diesel motorer och matolja... Så det ska gå.
Jo motorer har jag hört går, men en brännare utan kompression, går det?
 
A
Marike Marike skrev:
Jo motorer har jag hört går, men en brännare utan kompression, går det?
Bör väl gå att blanda ut med diesel i värsta fall..
 
Risken är att det är för trögflytande så det inte finfördelas i spridaren. Jag vet inte exakt hur brännaren är konstruerad, men du kan väl testa?
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
Staffans2000
Marike Marike skrev:
Kan man köra en dieselbrännare på matolja? Tänkte högtryckstvätta med hetvatten, har 5l matolja, gammal men oanvänd, går det att använda eller måste jag iväg och handla diesel
Du måste säkert förvärma den.
 
Risken är stor att den inte tänder. Lämnar du den kvar sedan då härsknar den och får hela brännaren att becka ihop. Så jag skulle inte rekommendera den lösningen. Om du har lysfotogen, tändvätska eller lacknafta så är det nog bättre alternativ än matolja. Men jag tar inget ansvar för problem eller olyckor med de bränslena.
 
Jag skulle tro det går utmärkt, framförallt om du förvärmer den som sagt oven. Men jag skulle inte lämna kvar oanvänd olja i tanken, kanske snarare köra rent med skvätt diesel eller fotogen det sista.
 
Marike
Det var inga problem.Hade bara 4 liter utgångsdatum 2015. Uppskattade dieseln som var kvar i tanken till knappt en liter och den blandningen tände bra. Jag vet inte hur maskinen är konstruerad, Kärcher hds 697 ci, om den förvärmer eller ej.
Skulle det bli problem om det finns matolja kvar i tanken? Oljan var ju 6 år gammal redan och hade inte härsknat. Är nog ett mindre problem om jag tänker efter, det tar nog slut innan jag är färdig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.