Jag ska måla fasad, ny fasad med färg från falu vapen. Planken är 22x120mm. Planken kommer målas på bockar inomhus.

Jag tänker en rak pensel på 100-110mm bredd?

Tips om någon bra?
 
A
Ver inte hur mycket du ska måla men har du funderat på en "rollbox" köpa eller hyra,sparar myyycket arbete?
 
Tack!

Den är ett fritidshus på 80m2 och antal plank som ska målas är 90 st 120mm, längd 2 meter.

Tror det går ganska snabbt med pensel.
 
Hej !
Späd färgen med ca 10% vatten på första strykningen och använd en vanlig plafondpensel. Min erfarenhet ger att det är bra med en pensel som är något mindre än brädans bredd.
Lägg upp brädorna 5 och 5 i bredd och 5 i lager.
Ställ brädorna på först ena kanten och måla kanten, vänd och måla nästa kant för att sedan bred ut brädorna sida vid sida och måla på. Stryk ut färgen väl och måla hela brädans längd och alltid vått i vått. Låt brödorna hinna torka innan du staplar på dem.

Andra strykningen målar du efter montage på väggen och när virket har fått krympa klart ( eller måla en gång till på backen men då får du kvar spikskallarna.)

En rollbox som nämns tidigare är bra för att applicera färg men jag är alltid tveksam till hur väl den borstar in färgen. Falu Fasad och Falu Vapen Rödfärg ska borstas in i tunna skikt i båda strykningarna för att undvika skäck eller krackeleringar.
Vill man applicera färgen snabbt så är en spruta ett alternativ men man undkommer ändå inte att behöva borsta in färgen i virket..
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ah du menar lägg 5 brädor på varandra.

måla båda kanterna

lägg ut och måla ovansidan?
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.