Litengubbe Litengubbe skrev:
Spännande bygge och snyggt!
En sak, jag snickrade ihop en sådan här variant av bastu i vintras
[bild]
Stående 45x145. Skruv och lim.

En sak som har hänt är att virket krympt rätt hårt.(Vilket så här i backspegeln är rätt självklart...) Limmet jag använde hjälpte inte ett smack. Vill virket krympa så gör det det. Men i ditt fall är det nog inte så farligt eftersom virket är liggande men skruva desto mer tänker jag. Och vänta med eventuell målning tills virket krympt färdigt. Mitt bygge är både målat både ut- och invändigt och de glipor som uppstått är inte direkt estetiskt tilltalande...
Hur skruvade du ihop reglarna här? Bara i varann eller har du nån trästolpe i varje hörn på insidan?
 
engs
J Johanviiiche skrev:
Ett finskt företag, Sauna Savu. De limmar reglarna men skruvar också ihop allt med en lång järnstång i varje hörn. Men det är också för att den ska vara flyttbar.
Om jag inte minns fel så drar man ihop hörnen så även när man bygger hus av limträ / massivträ.

Coolt bygge!
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Man skulle ju kunna limma och sen köra en typ M16 gängstång i hörnen vertikalt och dra ihop det med.
Skulle spara en del skruvande.
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
J Johanviiiche skrev:
Hur skruvade du ihop reglarna här? Bara i varann eller har du nån trästolpe i varje hörn på insidan?
Träreglar i en byggkonstruktion med markerade skruvpositioner och storlekar, inklusive en framhävande av en 12 cm skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har skruvat som bara den. Men jag tänker att jag skulle nog skruvat ännu mer...
Ingen regel på insidan, det skulle jag nog också haft.
Vidare skulle jag kollat upp det här med lim bättre. Det var ju smällkallt när jag gjorde detta så jag körde på med något slags "vinterlim", säkert bra i vissa sammanhang, men alldeles för klent i detta bygget. Finns säkerligen bra mycket starkare lim, men... så blev jag snål också.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Jag har skruvat som bara den. Men jag tänker att jag skulle nog skruvat ännu mer...
Ingen regel på insidan, det skulle jag nog också haft.
Vidare skulle jag kollat upp det här med lim bättre. Det var ju smällkallt när jag gjorde detta så jag körde på med något slags "vinterlim", säkert bra i vissa sammanhang, men alldeles för klent i detta bygget. Finns säkerligen bra mycket starkare lim, men... så blev jag snål också.
Hmm... just den regeln du ser i bilden är den sista upp till tak. Jag har hyvlat bort sponten. Så ja, reglarna var med not och spont. Var lite som att bygga med Lego.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Hmm... just den regeln du ser i bilden är den sista upp till tak. Jag har hyvlat bort sponten. Så ja, reglarna var med not och spont. Var lite som att bygga med Lego.
Ok, jag fattar. Hmm jag kanske skulle öka på antalet skruvar då. Har kört 4-5 st per sida hittills.
 
Coolt bygge och strongt att testa nytt!
Hur tänker du dig taket?
 
FreQa FreQa skrev:
Coolt bygge och strongt att testa nytt!
Hur tänker du dig taket?
Tackar! Jag hade velat ha platt tak men inser att det blir för komplicerat. Jag vill dock göra hela bygget av reglar så jag tänkte göra ett platt tak av dessa och sen ovanpå detta konstruera en liten taklutning och plywoodskiva på det och sen takpapp. Innertaket kanske inte håller tätt för ångorna då eftersom det inte är spontat men tänkte lösa det med luftningshål ut från mellanrummet mellan taken. Hoppas jag tänkt rätt :)
Men påpeka gärna eventuella problem!
 
  • Gilla
drsakke och 1 till
  • Laddar…
Det var mer tidskrävande än jag trodde att bygga så här, varv efter varv :-D
Japp, jag använder samma reglar till golvet också. Om det inte blir bra har jag byggt så att de blir relativt enkelt att byta ut dem.

Svårt oxå att skydda bygget från regn med presenning, Tar ju ett tag innan man får på ett tak när man bygger så här.
Hur illa kan det vara om jag låter det regna på utan presenning?
 
  • Delvis uppbyggd träkonstruktion i lager-på-lager-metoden med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nordstrommm och 2 till
  • Laddar…
engs
J Johanviiiche skrev:
Svårt oxå att skydda bygget från regn med presenning, Tar ju ett tag innan man får på ett tak när man bygger så här.
Hur stort är bygget? Det går inte in under ett https://www.xlmoto.se/racetent
Eller motsvarande.

Tror inte det är 100% vattentätt så hårt regn slår nog igenom men det mesta bör rinna åt sidorna.
 
engs engs skrev:
Hur stort är bygget? Det går inte in under ett [länk]
Eller motsvarande.

Tror inte det är 100% vattentätt så hårt regn slår nog igenom men det mesta bör rinna åt sidorna.
Jo fan ett sånt skulle man haft! Bastuns yttermått är 239 cm x 219 cm så det skulle rymmas under.
 
J Johanviiiche skrev:
Jo fan ett sånt skulle man haft! Bastuns yttermått är 239 cm x 219 cm så det skulle rymmas under.
Tänk på att vattnet kan samla sig på taket mot yttre ramen, tillslut blir det så tungt att hela skiten brakar rakt ner (i vårat glasbord, hittar fortfarande glas 3-4år senare)
Så har man inte möjlighet att kontrollera så kanske du bara ska köpa lite reglar och lägga en presening över
 
nino nino skrev:
Tänk på att vattnet kan samla sig på taket mot yttre ramen, tillslut blir det så tungt att hela skiten brakar rakt ner (i vårat glasbord, hittar fortfarande glas 3-4år senare)
Så har man inte möjlighet att kontrollera så kanske du bara ska köpa lite reglar och lägga en presening över
Haha, ja det är svårt det här, eller så blåser skiten sönder..
Tänker mig göra ett ryck i närtid och bli klar tom taket så jag fortsätter väl strula med presenningar.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Dags för uppdatering med bilder:love:
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Dags för uppdatering med bilder:love:
Bygget har stått still ett tag pga att vi drabbades av corona här hemma, men det kommer snart uppdateringar igen.
Tack för intresset :D
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.