Vi skall bygga en stödmur på 15 cm tjocklek och jag är på jakt efter ett slags formstag som i denna tråden benämns som "kofi..a" ;-) och består av ett plaströr som kapas till formens tjocklek och som man sedan för in en gängstång i och sedan fixerar formen med mutter och bricka. Jag har frågat på alla byggvaruhus i min omnejd, men ingen av dem säger sig ha dessa i sitt sortiment. Vet ej om det beror på benämningen, eller om man ej längre använder sig av sådana typer av formstag? Att köpa formstag och formkilar i metall känns ju lite overkill för ett sådant här mindre projekt.

Är det någon som vet om man kan få tag i dessa i Stockholmstrakten?
 
formlås "svema" heter den specifika typen, finns på ramirent i alla fall
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
formlås "svema" heter den specifika typen, finns på ramirent i alla fall
Tack, @Mattias Andreasson ! Det blir något enklare att fråga efter! Dock menar du väl just sådan lås i metall? Jag var nog mer på jakt efter de där plaströren. Men bra att veta att man kan hyra metallvarianten!
 
B BORNER skrev:
Vi skall bygga en stödmur på 15 cm tjocklek och jag är på jakt efter ett slags formstag som i denna tråden benämns som "kofi..a" ;-) och består av ett plaströr som kapas till formens tjocklek och som man sedan för in en gängstång i och sedan fixerar formen med mutter och bricka. Jag har frågat på alla byggvaruhus i min omnejd, men ingen av dem säger sig ha dessa i sitt sortiment. Vet ej om det beror på benämningen, eller om man ej längre använder sig av sådana typer av formstag? Att köpa formstag och formkilar i metall känns ju lite overkill för ett sådant här mindre projekt.

Är det någon som vet om man kan få tag i dessa i Stockholmstrakten?

Kan du inte använda vp-rör och gängstång?
eller har jag missförstått vad du vill göra.
 
M mattoys skrev:
Kan du inte använda vp-rör och gängstång?
eller har jag missförstått vad du vill göra.
Nej, det är i princip helt riktigt, men jag trodde att man behövde använda speciella formrör som har en kona i varje ända p g a krafterna som blir när man gjuter. Men det går kanske lika bra med vp-rör?
 
Tror det är ”formstag” som efterfrågas
Brukar gå att beställa på brädgården
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
B BORNER skrev:
Nej, det är i princip helt riktigt, men jag trodde att man behövde använda speciella formrör som har en kona i varje ända p g a krafterna som blir när man gjuter. Men det går kanske lika bra med vp-rör?
Kraften som blir när man gjuter kommer inte på själva plaströret utan på staget som går igenom röret. Rörets uppgift är att agera distans åt formsidorna innan gjutning och att göra det möjligt att demontera staget efter gjutning.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
R roli skrev:
Kraften som blir när man gjuter kommer inte på själva plaströret utan på staget som går igenom röret. Rörets uppgift är att agera distans åt formsidorna innan gjutning och att göra det möjligt att demontera staget efter gjutning.
Stort tack @Taxture och @roli för klargörandet!
 
Konan KAN vara för att det är lättare att få bort en bit av röret och putsa över hålet för att få en slät vägg.

Protte
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Varmt tack, @prototypen , @Taxture , @mattoys , @Mattias Andreasson och @roli för inspel! Jag lyckades hitta ett företag i Skogås (förort till Stockholm) som heter Svensk Formteknik där jag kunde få hyra gängstav och även inhandla de där plasthylsorna du pratade om och diverse mark- och valv-distanser. De var väldigt hjälpsamma och gav mig också en beskrivning till hur jag skulle bygga gjutformen med materialspecifikationer. (bifogas). Väldigt bra och pedagogiskt för oss nybörjare!
 
Om någon annan hittar tråden i fortsättningen så använde jag formstagsrör i plast (PVC) och de små konerna som nämns innan i tråden tillsammans med formstag i form av gws-stag.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.