Hej!
Jag har en gammal Rusta-robot redan och går i tankarna på att skaffa en Husqvarna- eller Gardena-robot, då min klippare står still minst 2 gånger om dagen. Jag hade tänkt lägga pengar på att en installatör kommer och drar gränskabel för att det ska bli bra, men samtidigt har jag redan en kabel som ligger runt min gräsmatta. Och guidekabel kan inte vara så svårt att dra. Är det då verkligen värt pengarna att ta hit en installatör som fixar detta?
En annan anledning till att jag ifrågasätter om man ska ha installatör är då jag vet att de "gräver ner" kabeln och jag vill gärna ha den uppe på mattan, så jag kan lätt göra om.

Tacksam för svar.
 
Skippa installatör. Lägg lite tid på att läsa manualen så du får en uppfattning om vad som gäller.
När det gäller guiden så är det en fördel om man gör en skåra med kantskärare el. dylikt och trycker ner kabeln i skåran. Detta pga kabeln ofta läggs mitt i gräsmattan och där man rör sig.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Jag själv la ut kabeln på någon timme.. ser inte varför jag skulle betala någon annan för detta då jag sedan lätt kan flytta den för att modifiera där det behövs.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
T ToBr skrev:
Jag själv la ut kabeln på någon timme.. ser inte varför jag skulle betala någon annan för detta då jag sedan lätt kan flytta den för att modifiera där det behövs.
Ok. Lite så jag känner också.
Jag har otroligt mycket saker på min gräsmatta och som det är nu har jag inte valt att dra gränskabel runt studsmattan och lekstugan, då jag tyckte att min Rusta-klippare lika gärna fick krocka med dessa saker. Hur gör vanliga installatörer, drar de gränskabel runt varenda sak? Eller låter de gräsklipparen krocka med vissa saker?
 
C
G gallsbo skrev:
Hur gör vanliga installatörer, drar de gränskabel runt varenda sak? Eller låter de gräsklipparen krocka med vissa saker?
Vår installatör drog kabel runt alla hinder. Skulle tro att det är "standard" då det snabbar upp klippningen lite, mindre slitage på krocksensorn, mindre risk för driftstopp och repor på klippare och saker.
Tycker installationstjänsten var rätt prisvärd, de gjorde ett bra jobb till rimliga pengar.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
galento
C cpalm skrev:
Vår installatör drog kabel runt alla hinder. Skulle tro att det är "standard" då det snabbar upp klippningen lite, mindre slitage på krocksensorn, mindre risk för driftstopp och repor på klippare och saker.
Tycker installationstjänsten var rätt prisvärd, de gjorde ett bra jobb till rimliga pengar.
Ja , tycker också det var värt pengarna att få kabeln i marken.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Jag skulle göra jobbet själv. Inte svårt alls. Man behöver bara en kniv och lite tid för att lägga BK och GK. Jag skulle rekommendera dock att du lägger åtminstone delar av kabeln (vid rabatter, studsmatta och dylikt) först på marken och fäster med kabelmärlor (de är billiga) , sen testar du klipparen och ser hur det klipper några dagar. Kanske krockar för mycket eller kanske du vill att den klipper närmare kanter. Menar det för att du kanske vill flytta kabeln någon cm senare. När du är nöjd med resultatet är det bara att gräva ner den.
 
  • Gilla
gallsbo och 1 till
  • Laddar…
Har man orken och förmågan att krypa runt några timmar i trädgården så är det ett kul jobba att lägga ner kabeln. Däremot om det är en rejält stor tomt kan det kanske vara idé att låta en firma med kabelläggningsmaskin fixa installationen.

Använd medföljande linjal för korrekt avstånd till föremål.

Tänk på att lägga kabeln dikt an mot markytan, använd extra märlor vid ojämnheter, annars är risken att klipparen kapar tråden.

Är det en bra gräsmatta så försvinner kabeln i mattan efter 1-2 år.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Jag skulle göra jobbet själv. Inte svårt alls. Man behöver bara en kniv och lite tid för att lägga BK och GK. Jag skulle rekommendera dock att du lägger åtminstone delar av kabeln (vid rabatter, studsmatta och dylikt) först på marken och fäster med kabelmärlor (de är billiga) , sen testar du klipparen och ser hur det klipper några dagar. Kanske krockar för mycket eller kanske du vill att den klipper närmare kanter. Menar det för att du kanske vill flytta kabeln någon cm senare. När du är nöjd med resultatet är det bara att gräva ner den.
Har vänner som låtit installatör komma hjälpa dem och därmed blir kabeln nergrävd. På vintrarna har de käle i marken och den rör sig och ibland är kabeln av och kabelbrottet är svårt att hitta, då den är nedgrävd. Har ni den erfarenheten också?
 
G gallsbo skrev:
Har vänner som låtit installatör komma hjälpa dem och därmed blir kabeln nergrävd. På vintrarna har de käle i marken och den rör sig och ibland är kabeln av och kabelbrottet är svårt att hitta, då den är nedgrävd. Har ni den erfarenheten också?
Min är grävd. Inte haft sådana problem (haft AM i ett år) med avbrott annan gång än när jag klipper det själv (när jag gräver efter ogräs) .
 
G gallsbo skrev:
Har vänner som låtit installatör komma hjälpa dem och därmed blir kabeln nergrävd. På vintrarna har de käle i marken och den rör sig och ibland är kabeln av och kabelbrottet är svårt att hitta, då den är nedgrävd. Har ni den erfarenheten också?
Haft robotgräsklippare i 7 år, grävt ner kabeln själv och aldrig haft problem. i de fall jag använt märlor så kan precis som du säger kälen göra att det rör sig, tex att märlor vandrar uppåt men en kabel går knappast av av kälen.

Om man inte har en massiv trädgård gör jag det 100ggr själv, då får jag precis hur jag vill ha den. Man behöver ju inte alltid följa avståndsrekomendationerna för tråden beroende på hur trädgården ser ut eller vilket typ av robot.
 
C
G gallsbo skrev:
På vintrarna har de käle i marken och den rör sig och ibland är kabeln av och kabelbrottet är svårt att hitta, då den är nedgrävd. Har ni den erfarenheten också?
Inga problem med tjälen här heller. Dock ett antal kabelbrott varenda år hittills, men det är av andra orsaker (hantverkare som jobbat på tomten, slår aldrig fel).
 
galento
Det har gått bra med kabeln de 6 år vi haft klipparna , vi hade ett kabelbrott
nu men annars har det gått bra genom åren. Bra att kabeln ligger nere i
gräsmattan för ibland kör jag traktor med piggkedjor över på vissa ställen
under vintern.
 
E etompau skrev:
Är det en bra gräsmatta så försvinner kabeln i mattan efter 1-2 år.
1-2 år!? Min försvann ner efter bara några veckor, men det beror såklart också på om man lägger den på våren när gräsmattan växer.
 
E etompau skrev:
Har man orken och förmågan att krypa runt några timmar i trädgården så är det ett kul jobba att lägga ner kabeln. Däremot om det är en rejält stor tomt kan det kanske vara idé att låta en firma med kabelläggningsmaskin fixa installationen.

Använd medföljande linjal för korrekt avstånd till föremål.

Tänk på att lägga kabeln dikt an mot markytan, använd extra märlor vid ojämnheter, annars är risken att klipparen kapar tråden.

Är det en bra gräsmatta så försvinner kabeln i mattan efter 1-2 år.

Köpte en kantskärare på Jula för 99 kr och gjorde spåren i gräsmattan vickade lite på den i sidled när jag gick framåt med den så gick frugan efter och putta ner kabeln i det lilla "diket" jag åstadkom, tog inte lång stund att lägga ut hela slinga o guidekabeln
 
  • Kantskärare med blått handtag och grått blad mot vit bakgrund, med prisetikett som visar 99 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.