Vi har anlitat en mark och trädgårdsentreprenör som hade som uppgift att nyanlägga gräsmatta till oss. Är lite osäker på resultatet så vill gärna ha er feedback.
Entreprenören har har grävt och jämnat ut några större högar och lagt ut harpad matjord som räfsats ut. Efter vi påpekade så gallervältade han ytan.
Därefter sådd av gräsfrö. Vi har vattnat och sen har det regnat.
Tack för synpunkter, råd och tips. Nyanlagd gräsmatta med oregelbunden grästillväxt och synlig jord, inkluderar stenmur och trädgårdsdetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad gräsmatta med ojämn grästillväxt och synlig jord, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt intryck är att det är slarvigt, ojämnt och dåligt. Nu kan jag inte se några detaljer på fotona men jorden ser inte särskilt bra ut. Ser inte mycket gräs heller. Har de sått grönsaker av misstag?

Skämt åsido, ser ganska dåligt ut tycker jag! Hur länge sedan såddes det?
 
  • Gilla
mattias.tiaz@home.se och 1 till
  • Laddar…
M mattias.tiaz@home.se skrev:
Vi har anlitat en mark och trädgårdsentreprenör som hade som uppgift att nyanlägga gräsmatta till oss. Är lite osäker på resultatet så vill gärna ha er feedback.
Entreprenören har har grävt och jämnat ut några större högar och lagt ut harpad matjord som räfsats ut. Efter vi påpekade så gallervältade han ytan.
Därefter sådd av gräsfrö. Vi har vattnat och sen har det regnat.
Tack för synpunkter, råd och tips.[bild][bild]
körde ni/han inte med gallervält efter ni hade sått fröna ?
Överlag tycker jag också det ser slarvigt gjort ut.

så här såg vårt ut efter markarbetet och en bild 2 veckor efter vi sått frö och kört med gallervält.
Dock inte kunnat vattna speciellt mycket utan har fått vara beroende av regnet

Jordbearbetad trädgård med synliga spår efter gallervält framför en röd stuga med vita knutar och en vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen sådd gräsmatta efter markarbete med synliga gallervält spår och bakgrund av landskap och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysått gräsområde med ojämn gräsbevuxen mark och en sten nära betraktaren, omgivet av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
halper halper skrev:
Mitt intryck är att det är slarvigt, ojämnt och dåligt. Nu kan jag inte se några detaljer på fotona men jorden ser inte särskilt bra ut. Ser inte mycket gräs heller. Har de sått grönsaker av misstag?

Skämt åsido, ser ganska dåligt ut tycker jag! Hur länge sedan såddes det?
halper halper skrev:
Mitt intryck är att det är slarvigt, ojämnt och dåligt. Nu kan jag inte se några detaljer på fotona men jorden ser inte särskilt bra ut. Ser inte mycket gräs heller. Har de sått grönsaker av misstag?

Skämt åsido, ser ganska dåligt ut tycker jag! Hur länge sedan såddes det?
Det är snart 3 veckor sen det såddes och i förra veckan kompletterades det med mer frö när vi kommentera att han inte hade kört med vält.
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
körde ni/han inte med gallervält efter ni hade sått fröna ?
Överlag tycker jag också det ser slarvigt gjort ut.

så här såg vårt ut efter markarbetet och en bild 2 veckor efter vi sått frö och kört med gallervält.
Dock inte kunnat vattna speciellt mycket utan har fått vara beroende av regnet

[bild] [bild] [bild]
När vi påpekade att det inte var vältat gjordes det, men det var nästan 2 veckor efter första sådden. Det är ganska mycket svackor och man ser dalar. Någon laser el. liknande har inte använts utan endast grävmaskinen och räfsa.
 
Excel
Det ser ok ut, min gräsmatta var spikrak när den såddes men den sjönk på vissa ställen i efterhand. Vill du har en spikrak gräsmatta tror jag du får fixa det i efterhand.

 
  • Gilla
mattias.tiaz@home.se
  • Laddar…
M mattias.tiaz@home.se skrev:
När vi påpekade att det inte var vältat gjordes det, men det var nästan 2 veckor efter första sådden. Det är ganska mycket svackor och man ser dalar. Någon laser el. liknande har inte använts utan endast grävmaskinen och räfsa.
vi körde med såvagn 2 gånger, lodrätt & vågrätt och efter det samma sak med gallervält.
Någon laser har inte använts här hellre och inte räfsa heller för den delen endast grävmaskin.
Känns som du fått en ovan maskinist
 
  • Gilla
mattias.tiaz@home.se
  • Laddar…
Enligt mig ska man alltid ta ett tunt lager topdress på ytan innan sådd. Min erfarenhet säger att det är betydligt bättre grobarhet i den dress jag använder kontra matjorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.