Hej.

Vi är en familj på två vuxna och två små barn i förskoleåldern. Vi har nu ett tag känt att vi behöver hitta ett större hus så småningom. Då jag jobbar som vvs ingenjör så har jag länge funderat över att "bygga eget" i form av att någon annan bygger efter våra ritningar :)

Har suttit och ändrat runt på massa olika planlösningar men har nu landat ganska mycket för denna planlösning men skulle nu uppskatta synpunkter på den. Det finns säkert många saker man kan göra bättre. Brukar vara många bra synpunkter i detta forum. Mycket lättare att ändra något i detta skede än senare...

Vi har ingen tomt än så fönstersättningen kan ändras något pga omständingheter. De flesta tomter vi kollat på är relativt platta. Detaljplanerna tillåter 150 BYA och 8,5m i nockhöjd. Ligger nog strax över 150 BYA just nu.

Blir en heldel text men tänkte förklara lite hur vi har tänkt och vad vi vill ha ut av de olika rummen.

Allmänt

Dörrar ska alltid kunna stå öppna utan att den hamnar ivägen för gångstråk
Vill ha så lätt underhåll som möjligt
Vägghängd porslin mm så robotdammsugare mm kommer åt lätt
Vi vill ha tegelfasad
Vi vill helst ha betonghus men är troligen för dyrt så blir nog trä eller lättbetong med tegelfasad.
Bergvärmepump med golvvärme på båda plan är tanken.
Utbyggnaderna på bottenplan är för att få lite liv i fasaden samt att få lite vindfång vid ytterdörr och altan.
Uppåt på ritningarna är tänk söderläge där stor altan är planerad.

Vad vi vill få ut av entréplan är:

Kök
Många förvaringsmöjligheter. Gärna utan överskåp överallt.
700mm bänkskivor
Köksö med spis och diskho samt takintegrerad köksfläkt
Flera arbetsplatser med vatten.
Gärna upphöjda maskiner som ugn och DM
Gärna dubbla uppsättningar maskiner om man får till det bra
En plats för där man kan ha ett bord för ungefär 6-8 person i vardagen men möjlighet att kunna förlänga bordet till vardagsrummet vid högtider så man får plats med ca 20pers
En utgång till en altan/växthus i framtiden.
Oklart vad jag ska använda ytan bredvid kyl och frys till. kanske avlastning kanske div köksmaskiner.

Skafferi
Ett skafferi man kan gå in i så det finns mycket plats för köksmaskiner och extra torrvaror.

Tvättstuga.
Upphöjd TM/TT
Bänk yta för att vika tvätt m.m
Värmepump och lite annan teknik placeras här.

Vardagsrum
Plats för en stor soffa
En öppen spis av något slag.
Tv (ej möblerat för bara tv tittande men kommer troligtvis användas flitigt till det i vardagen)
Skjutdörrar ut till altanen(kan funka från kök också)

Entré
Stor hall där möjlighet till öppen förvaring av ytterkläder och skor men som är dolt från sällskapsytorna
Bra om en vagn kan förvaras här.
Sittplatser
Trappan ska ej gå ner nära där man går med skor.
Trappan ska ha rektangulära trappsteg.

Sovrum
Kommer troligen användas som kontor alternativ gästrum

WC/D
Ett tillgängligt badrum med dusch.
Eventuellt dörr ut till altan och spa bad

Övreplan

Vardagsrum
Tänk som barnens utrymme i första hand. Vill därför att den är placerad långt från trappan för att inte ljudet ska spridda sig ner lika lätt.

Sovrum 2
Vårt sovrum med skjutdörrar till klk

Klk
Öppen klädförvaring längs yttervägg främst

Wc/d
Vårt egna badrum
Gärna dubbelhandfat
Tvättnedkast till garderob i sovrum på entréplan.(öppnas mot entré)

Sovrum 3 & 4
Barnsovrum med samma mått

Sovrum 5
Kontor

Frd
Bra ställe att förvara alla saker som julprydnader mm. Tänker ingen direkt vind

Badrum
Familjebadrum där främst barnen ska kunna ta ett bad.
Tvättnedkast till tvättstugan.


Arkitektritning av en våningsplan med kök, vardagsrum, sovrum och badrum, plus möbleringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en våningsplanslösning med etiketterade rum som vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av tvåvåningshus med öppen planlösning, flera rum, köksö och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett modernt tvåplanshus med tegelfasad, utan synliga fönster på övre våningen och markiser över nedre våningens fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett tvåvåningshus med tegelfasad, svart tak och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
I Ingenjör Daniel skrev:
Köksö med spis och diskho samt takintegrerad köksfläkt
Köksön tycker jag inte verkar fungera alls eftersom det är nödvändigt att ha gott om avställningsytor kring hällen så att det går att ställa en stekpanna på sidan av utan att ett barn kommer åt handtaget samtidigt som där ska finnas plats för en skärbräda/fat/skål med sånt som ska tillagas och för fat/skål dit det färdiglagade ska läggas.

Det bör inte vara mer än 120 cm mellan två bänklängder för sen blir det svårt att nå över.

I Ingenjör Daniel skrev:
Oklart vad jag ska använda ytan bredvid kyl och frys till. kanske avlastning kanske div köksmaskiner.
När man använder en köksmaskin vill man ha ytor omkring så att man får plats med skålar etc.
I Ingenjör Daniel skrev:
Tvättstuga.
Glöm inte städskåp.

I Ingenjör Daniel skrev:
Stor hall där möjlighet till öppen förvaring av ytterkläder och skor men som är dolt från sällskapsytorna
Verkar vara väldigt lite förvaring för kläder för både familjen och gästerna. Skohyllor bör vara precis vid ytterdörren om man inte vill ha vatten och lera över hela golvet (det är ju genomgångsrum till badrummet).
I Ingenjör Daniel skrev:
Ett tillgängligt badrum med dusch.
Jag är tveksam till om det där badrummet verkligen är tillgängligt. Är det t.ex. tillräckligt med plats framför toaletten och går det verkligen att komma fram till dörrhandtaget när man sitter i en rullstol när kommoden är så pass nära dörren och sticker ut framför dörren?

I Ingenjör Daniel skrev:
Tänk som barnens utrymme i första hand. Vill därför att den är placerad långt från trappan för att inte ljudet ska spridda sig ner lika lätt.
Bättre att ha en dörr.

I Ingenjör Daniel skrev:
Tvättnedkast till garderob i sovrum på entréplan.(öppnas mot entré)
Verkar inte trevligt om det kommer smutstvätt nedramlade i ett gästrum. Verkar inte underlätta tvättandet om man ska gå att hämta smutstvätten i ett rum för att sen bära iväg med den till tvättstugan för då kan man lika gärna antingen hämta den på övervåningen eller så tar man tvätten med sig ner på morgonen när man i alla fall ska gå ner). Tvättnedkast kan fungera om tvätten ramlar rakt ner i en tvättkorg i tvättstugan men någon annan lösning tror jag inte på.
I Ingenjör Daniel skrev:
Familjebadrum där främst barnen ska kunna ta ett bad.
Tvättnedkast till tvättstugan.
Fundera på hur du får till ett tätskikt när det finns ett hål neråt.

I Ingenjör Daniel skrev:
Frd
Bra ställe att förvara alla saker som julprydnader mm.
Ser ut att vara svåranvänd yta pga. alla vinklar och vrår. Rita ut hur du kan få dit 50 cm djupa hyllor.

I Ingenjör Daniel skrev:
Klk
Öppen klädförvaring längs yttervägg främst
Ser ut som det är fönster på den väggen?
 
  • Gilla
Ingenjör Daniel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Köksön tycker jag inte verkar fungera alls eftersom det är nödvändigt att ha gott om avställningsytor kring hällen så att det går att ställa en stekpanna på sidan av utan att ett barn kommer åt handtaget samtidigt som där ska finnas plats för en skärbräda/fat/skål med sånt som ska tillagas och för fat/skål dit det färdiglagade ska läggas.

Det bör inte vara mer än 120 cm mellan två bänklängder för sen blir det svårt att nå över.


När man använder en köksmaskin vill man ha ytor omkring så att man får plats med skålar etc.

Glöm inte städskåp.


Verkar vara väldigt lite förvaring för kläder för både familjen och gästerna. Skohyllor bör vara precis vid ytterdörren om man inte vill ha vatten och lera över hela golvet (det är ju genomgångsrum till badrummet).

Jag är tveksam till om det där badrummet verkligen är tillgängligt. Är det t.ex. tillräckligt med plats framför toaletten och går det verkligen att komma fram till dörrhandtaget när man sitter i en rullstol när kommoden är så pass nära dörren och sticker ut framför dörren?


Bättre att ha en dörr.


Verkar inte trevligt om det kommer smutstvätt nedramlade i ett gästrum. Verkar inte underlätta tvättandet om man ska gå att hämta smutstvätten i ett rum för att sen bära iväg med den till tvättstugan för då kan man lika gärna antingen hämta den på övervåningen eller så tar man tvätten med sig ner på morgonen när man i alla fall ska gå ner). Tvättnedkast kan fungera om tvätten ramlar rakt ner i en tvättkorg i tvättstugan men någon annan lösning tror jag inte på.

Fundera på hur du får till ett tätskikt när det finns ett hål neråt.


Ser ut att vara svåranvänd yta pga. alla vinklar och vrår. Rita ut hur du kan få dit 50 cm djupa hyllor.


Ser ut som det är fönster på den väggen?
BirgitS BirgitS skrev:
Köksön tycker jag inte verkar fungera alls eftersom det är nödvändigt att ha gott om avställningsytor kring hällen så att det går att ställa en stekpanna på sidan av utan att ett barn kommer åt handtaget samtidigt som där ska finnas plats för en skärbräda/fat/skål med sånt som ska tillagas och för fat/skål dit det färdiglagade ska läggas.

Det bör inte vara mer än 120 cm mellan två bänklängder för sen blir det svårt att nå över.


När man använder en köksmaskin vill man ha ytor omkring så att man får plats med skålar etc.

Glöm inte städskåp.


Verkar vara väldigt lite förvaring för kläder för både familjen och gästerna. Skohyllor bör vara precis vid ytterdörren om man inte vill ha vatten och lera över hela golvet (det är ju genomgångsrum till badrummet).

Jag är tveksam till om det där badrummet verkligen är tillgängligt. Är det t.ex. tillräckligt med plats framför toaletten och går det verkligen att komma fram till dörrhandtaget när man sitter i en rullstol när kommoden är så pass nära dörren och sticker ut framför dörren?


Bättre att ha en dörr.


Verkar inte trevligt om det kommer smutstvätt nedramlade i ett gästrum. Verkar inte underlätta tvättandet om man ska gå att hämta smutstvätten i ett rum för att sen bära iväg med den till tvättstugan för då kan man lika gärna antingen hämta den på övervåningen eller så tar man tvätten med sig ner på morgonen när man i alla fall ska gå ner). Tvättnedkast kan fungera om tvätten ramlar rakt ner i en tvättkorg i tvättstugan men någon annan lösning tror jag inte på.

Fundera på hur du får till ett tätskikt när det finns ett hål neråt.


Ser ut att vara svåranvänd yta pga. alla vinklar och vrår. Rita ut hur du kan få dit 50 cm djupa hyllor.


Ser ut som det är fönster på den väggen?

Tack för många bra synpunkter. Misstänkte att det var många saker man inte tänkt på helt.
Ska försöka ge svar på allt :)

Ska försöka tänka om lite i köket. Kanske får göra större köksö så man får plats bättre. Annars behöver man använda ytan mot bordet att ställa stekpannor och skålar.(hade/har 420mm mellan diskho och häll) Vilka mått borde man ha?
Läste någonstans att man vill ha 140 cm mellan bänklängderna om man är flera som ska laga mat samtidigt. Men är nog smartare att man tänker att den som står vid spisen också använder bänklängden bakom och om man är fler i köket så använder de ytan vid fönster(som får en kökshov) eller del av köksön.
(köket kommer fortsättas studeras men har gjort om lite och skrivit ut måtten)

Ska inte missa städskåpet i tvättstugan :)

Det verkar smart att flytta skoförvaring och kanske klädhängare till innanför dörren och sedan öppen förvaring alternativt garderober där det tidigare var skoförvaring.

Du har nog helt rätt om badrummet. Behöver kontrollera måtten mer här om jag kan flytta dörr eller någon vägg lite för att de ska funka.(tror jag har löst det nu. Kan även köra en rak uppställning men kan upplevas lite trångt.)

Angående vardagsrummet på plan 2 så blir det klart bäst med en dörr och med denna planlösningen så finns det möjlighet att sätta in det om man vill men vill helst undvika det då jag gillar när det är luftigt och man kan få in med ljus mitt i huset samt sikt ut genom fönster från olika rum.

Tvättnedkastet är tänkt att öppnas från hallen. Det blir därför en gemensam plats man hämtar tvätten från wc/d på entréplan och wc/d på övreplan. (skulle helst få in allt i tvättstugan på engång men hade svårt att få till det. Det är mycket möjligt att detta kommer försvinna men skönt om man kan slippa ha tvättkorgar i badrummen.

Måste ta diskutionen med någon som kan tätskikt bättre än mig men tänker att man sätter ett cirk/rekt ventkanal som man viker upp tätskiktet mot. Behöver försöka få till någon luckan på något bra sätt sedan också.

Jag hade hoppats på att FRD hade blivit bättre utformat men fick bli lite den ytan som var kvar tyvärr. Har ritat in flyttlådor och ser ändå ganska bra ut.

KLK har en högt fönster men detta kan nog ändras. Vill gärna få in lite dagsljus i klk om möjligt. men kanske byter vägg eller bara försvinner.

Tack igen för många bra kommentarer :D

Arkitektritning av en våningsplanslayout som visar kök, vardagsrum, sovrum och andra utrymmen med detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig arkitektonisk ritning av en planlösning med kök, badrum, och förvaringsutrymme markerat som FRD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Har du funderat på att ta in en arkitekt för att få en bättre planlösning?
Jag kan inte bedöma om måtten i badrummet nu är tillräckliga (tror att det ska vara 1 m fritt framför toaletten). 9 kvm för kontor och gästrum är normalt tillräckligt men pga. av vinkeln vet jag inte om det går att få in både en bäddsoffa, skrivbord och hyllor eller för den delen kan bli ett tillgänglighetsanpassat sovrum om det skulle bli nödvändigt. Tvättstugan blir svårutnyttjad med två dörrar (städskåp, TM, TT, ho, värmepump, elskåp, internetskåp, golvvärmefördelare, ventilationsaggregat, tvättnedkast, tvättsortering). Förrådet där upp har mycket outnyttjad golvyta.

I Ingenjör Daniel skrev:
Kanske får göra större köksö så man får plats bättre. Annars behöver man använda ytan mot bordet att ställa stekpannor och skålar.(hade/har 420mm mellan diskho och häll) Vilka mått borde man ha?
Många har bara en 20 cm ho i köksön som då bara används för att fylla kastruller med vatten och hälla av potatis/pasta-vatten. Det är inte kul att hålla på och springa runt köksön med skålar och stekpannor bara för att hämta ingredienserna etc.

Ni måste fundera ordentligt över hur köket ska fungera i vardagen, var finns ingredienserna, var sköljer man grönsakerna, var står man och skär/blandar etc. så att det går att hålla nere måttet på arbetstriangeln (förvaring-ho-arbetsyta-häll/ugn) samt var är diskmaskinen samt förvaringen av porslin och glas så att man inte behöver springa runt i hela köket när man ska tömma maskinen samt det är lätt att duka utan att krocka med en person som lagar mat (disktriangel). Det känns som att det saknas ett helhetstänk.

I Ingenjör Daniel skrev:
Angående vardagsrummet på plan 2 så blir det klart bäst med en dörr och med denna planlösningen så finns det möjlighet att sätta in det om man vill men vill helst undvika det då jag gillar när det är luftigt och man kan få in med ljus mitt i huset samt sikt ut genom fönster från olika rum.
Dörren kan ju vara normalt öppen och bara stängas när man just behöver ljudisolera bättre och det finns ju vik- och dubbeldörrar för att täcka stora öppningar.

I Ingenjör Daniel skrev:
Tvättnedkastet är tänkt att öppnas från hallen.
Eftersom det ena tvätt nedkastet kan öppnas inifrån tvättstugan så låt det öppnas därifrån. Dels slipper man bära barnens smutstvätt runt hörnet in i tvättstugan och dels så blir väggen fri att användas till annat i hallen (t.ex. pall, krokar för ryggsäckar, lådor för vantar och mössor). Det var också därför som jag antog att det andra tvättnedkastet mynnade i sovrummet, dvs. att hallväggen behövdes för annat.
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
KristinaRT
Jag gillar grundtanken och har alltid varit svag för 2 fulla plan isf 1,5 (så mycket mer plats och mer rena linjer)

Bara några spontana reflektioner;
- Hur mycket använder barn ett eget vardagsrum egentligen? Vet att det är ”populärt” nu, men min erfarenhet är att ungar sitter på sina rum m iPads, telefoner eller datorer. Behovet av ett stort vardagsrum mest för kids känns överdrivet. Dessutom är barnrummen stora, vilket minskar behovet ytterligare.
- Tanken att placera trappan mitt i huset är inte dum, men den låser storlek och form på badrum på ett mycket oflexibelt vis.
- Mtp sociala ytor på botten får jag samma vibbar som i många nya hus - man tycks bygga för de gånger man har gäster och stora middagar snarare för vardagen. Klart att det är bra att kunna ha plats för 20 personer vid ett bord. Men handen på hjärtat, hur ofta behövs det? Är det värt att bygga en massa extra kvm för det tillfället snarare än att bygga för att passa vardagen?
-Tanken på förråd är inte dum men det är ett gigantiskt utrymme för juldekorationer och liknande. Förvaring är viktigt, men ju ner yta man har ju mer samlar man på sig, dvs behoven ökar ju större plats för förvaring man har….. behöver ni verkligen så många kvm förvaring.
- Spontant känns huset konstigt dimensionerat, det känns nästan som man tagit ett yttermått och sedan skalat upp insidan för att passa. Sovrum på 12 kvm är väl bra, men varför ett litet extra på 7? Vad ska det användas till när det finns gästrum nere och ett gigantiskt förråd på samma plan? Behöver en 2-barnsfamilj verkligen 45 kvm vardagsrum i vardagen? Eller kommer det bara kännas stort och ödsligt?
- När du kommer ner från trappan möts du av en vägg, det påverkar ”flödet” men ffa påverkar det förmågan att bära upp saker till andra våningen… Och har du tänkt räcken eller väggar mellan de två delarna i trappan? Den typen av trappa kan vara svår att bära upp saker i om det inte är räcken (egen erfarenhet)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på att ta in en arkitekt för att få en bättre planlösning?
Jag kan inte bedöma om måtten i badrummet nu är tillräckliga (tror att det ska vara 1 m fritt framför toaletten). 9 kvm för kontor och gästrum är normalt tillräckligt men pga. av vinkeln vet jag inte om det går att få in både en bäddsoffa, skrivbord och hyllor eller för den delen kan bli ett tillgänglighetsanpassat sovrum om det skulle bli nödvändigt. Tvättstugan blir svårutnyttjad med två dörrar (städskåp, TM, TT, ho, värmepump, elskåp, internetskåp, golvvärmefördelare, ventilationsaggregat, tvättnedkast, tvättsortering). Förrådet där upp har mycket outnyttjad golvyta.


Många har bara en 20 cm ho i köksön som då bara används för att fylla kastruller med vatten och hälla av potatis/pasta-vatten. Det är inte kul att hålla på och springa runt köksön med skålar och stekpannor bara för att hämta ingredienserna etc.

Ni måste fundera ordentligt över hur köket ska fungera i vardagen, var finns ingredienserna, var sköljer man grönsakerna, var står man och skär/blandar etc. så att det går att hålla nere måttet på arbetstriangeln (förvaring-ho-arbetsyta-häll/ugn) samt var är diskmaskinen samt förvaringen av porslin och glas så att man inte behöver springa runt i hela köket när man ska tömma maskinen samt det är lätt att duka utan att krocka med en person som lagar mat (disktriangel). Det känns som att det saknas ett helhetstänk.


Dörren kan ju vara normalt öppen och bara stängas när man just behöver ljudisolera bättre och det finns ju vik- och dubbeldörrar för att täcka stora öppningar.


Eftersom det ena tvätt nedkastet kan öppnas inifrån tvättstugan så låt det öppnas därifrån. Dels slipper man bära barnens smutstvätt runt hörnet in i tvättstugan och dels så blir väggen fri att användas till annat i hallen (t.ex. pall, krokar för ryggsäckar, lådor för vantar och mössor). Det var också därför som jag antog att det andra tvättnedkastet mynnade i sovrummet, dvs. att hallväggen behövdes för annat.

Jo det kommer nog tas ett varv förbi arkitekt och konstruktör för att det ska bli så bra som möjligt innan man börjar bygga. vill nu få en ungefärlig bild hur huset skulle kunna se ut så man kan göra en bättre kalkyl m.m.

jag såg att jag nog behöver göra gästrummet större för att klara tillgänglighetskraven. Om jag förstod ett behöver det få plats en dubbelsäng där inne.
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på att ta in en arkitekt för att få en bättre planlösning?
Jag kan inte bedöma om måtten i badrummet nu är tillräckliga (tror att det ska vara 1 m fritt framför toaletten). 9 kvm för kontor och gästrum är normalt tillräckligt men pga. av vinkeln vet jag inte om det går att få in både en bäddsoffa, skrivbord och hyllor eller för den delen kan bli ett tillgänglighetsanpassat sovrum om det skulle bli nödvändigt. Tvättstugan blir svårutnyttjad med två dörrar (städskåp, TM, TT, ho, värmepump, elskåp, internetskåp, golvvärmefördelare, ventilationsaggregat, tvättnedkast, tvättsortering). Förrådet där upp har mycket outnyttjad golvyta.


Många har bara en 20 cm ho i köksön som då bara används för att fylla kastruller med vatten och hälla av potatis/pasta-vatten. Det är inte kul att hålla på och springa runt köksön med skålar och stekpannor bara för att hämta ingredienserna etc.

Ni måste fundera ordentligt över hur köket ska fungera i vardagen, var finns ingredienserna, var sköljer man grönsakerna, var står man och skär/blandar etc. så att det går att hålla nere måttet på arbetstriangeln (förvaring-ho-arbetsyta-häll/ugn) samt var är diskmaskinen samt förvaringen av porslin och glas så att man inte behöver springa runt i hela köket när man ska tömma maskinen samt det är lätt att duka utan att krocka med en person som lagar mat (disktriangel). Det känns som att det saknas ett helhetstänk.


Dörren kan ju vara normalt öppen och bara stängas när man just behöver ljudisolera bättre och det finns ju vik- och dubbeldörrar för att täcka stora öppningar.


Eftersom det ena tvätt nedkastet kan öppnas inifrån tvättstugan så låt det öppnas därifrån. Dels slipper man bära barnens smutstvätt runt hörnet in i tvättstugan och dels så blir väggen fri att användas till annat i hallen (t.ex. pall, krokar för ryggsäckar, lådor för vantar och mössor). Det var också därför som jag antog att det andra tvättnedkastet mynnade i sovrummet, dvs. att hallväggen behövdes för annat.
Jo ritningen kommer nog att gå igenom av en arkitekt och konstruktör innan de lämnar ritbordet. lättare att ändra något nu än senare.
Såg också att jag troligen behöver göra gästrummet lite större. Tror att standarden säger att jag måste få plats med en dubbelsäng men inte helt säker.
Ja det är många saker som ska få plats i tvättstugan så ska försöka hinna rita upp den lite mer så småningom. (vent aggregat hamnar troligen i frd på plan 2 så det blir enkelt med ute- och avluft.)

Ska fortsätta se över arbetsgången lite bättre i köket. jag tror att jag har en ganska bra tänk men ska se att det funkar också.

Kanske får se över om jag hittar någon snygg lösning där man kan ha några dörrar som går att stänga.(som man kan sätta in efter om inte annat)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag gillar grundtanken och har alltid varit svag för 2 fulla plan isf 1,5 (så mycket mer plats och mer rena linjer)

Bara några spontana reflektioner;
- Hur mycket använder barn ett eget vardagsrum egentligen? Vet att det är ”populärt” nu, men min erfarenhet är att ungar sitter på sina rum m iPads, telefoner eller datorer. Behovet av ett stort vardagsrum mest för kids känns överdrivet. Dessutom är barnrummen stora, vilket minskar behovet ytterligare.
- Tanken att placera trappan mitt i huset är inte dum, men den låser storlek och form på badrum på ett mycket oflexibelt vis.
- Mtp sociala ytor på botten får jag samma vibbar som i många nya hus - man tycks bygga för de gånger man har gäster och stora middagar snarare för vardagen. Klart att det är bra att kunna ha plats för 20 personer vid ett bord. Men handen på hjärtat, hur ofta behövs det? Är det värt att bygga en massa extra kvm för det tillfället snarare än att bygga för att passa vardagen?
-Tanken på förråd är inte dum men det är ett gigantiskt utrymme för juldekorationer och liknande. Förvaring är viktigt, men ju ner yta man har ju mer samlar man på sig, dvs behoven ökar ju större plats för förvaring man har….. behöver ni verkligen så många kvm förvaring.
- Spontant känns huset konstigt dimensionerat, det känns nästan som man tagit ett yttermått och sedan skalat upp insidan för att passa. Sovrum på 12 kvm är väl bra, men varför ett litet extra på 7? Vad ska det användas till när det finns gästrum nere och ett gigantiskt förråd på samma plan? Behöver en 2-barnsfamilj verkligen 45 kvm vardagsrum i vardagen? Eller kommer det bara kännas stort och ödsligt?
- När du kommer ner från trappan möts du av en vägg, det påverkar ”flödet” men ffa påverkar det förmågan att bära upp saker till andra våningen… Och har du tänkt räcken eller väggar mellan de två delarna i trappan? Den typen av trappa kan vara svår att bära upp saker i om det inte är räcken (egen erfarenhet)
Tack för synpunkterna :)

Jo jag bor nu i ett 1,5 plans hus som har fått oss att gärna ha ett 2 hela plan istället.

Angående vardagsrum så tänker jag att detta kommer användas om man spelar tv-spel eller har kompisar över. Men har också funderat på hur mycket de kommer användas av barnen.

Ja trapp placeringen har varit svår att få till på bästa sätt. det är så många saker man vill få till där. Den bestämmer samtidigt väldigt mycket av planlösningen.

Vi blir snabbt ganska ofta närmare 20 pers vid födelsedagar och högtider när vi bjuder in våra syskon med familjer. Det måste inte vara gjort för att det ska se perfekt ut när man är 20 pers men vill att det ska funka att duka för det.(har problem med detta i vårt nuvarande hus som gör att vi inte alltid kan bjuda alla vi vill)

Jag tänker att det är bra med ganska stort frd eftersom det kanske blir ingen/liten förvaring på vinden. Men det är sant att man sparar mer saker också. Men det som är skönt med ett frd är att man kan komma åt allt mycket lättare och kan då kanske förvara mer alldagliga saker som toapapper eller liknande.

Det extra på 7kvm är tänkt som ett kontor, vi har möjlighet att arbeta mycket hemmifrån i våra arbeten men inte helt nöjd över utformningen.
Tycker det är svårt att få en känsla hur stora rummen är på ritning. 45kvm vardagsrum kanske kommer kännas enormt stort som du säger.
De sista trappstegen kanske kan gå ut lite i vardagsrummet för att det ska kännas lite öppnare. Det är bra att du påpekade det om att bära upp saker till övervåningen. Hade inte funderat igenom det. Det är halvöppet mot vardagsrum som underlättar lite. 3D-ritning som visar en trappa inomhus med räcken, designad för ett flervåningshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
En arkitekt gör bäst nytta innan man har låst in sig på en planlösning eftersom de är specialiserade på att rita hus med planlösningar som är anpassade för tomten med insyn/utsikt och ägarnas krav.

Jag har använt datorprogrammet Sweet Home 3D för att rita upp planlösningar och möblera enkelt samt då kan man sen "gå" runt på våningsplanet och få en bättre förståelse för hur det kommer att kännas.
 
KristinaRT
Kom på en sak till, eftersom vi har samma typ av trappa, och ”förvaring” under. Om jag kunnat välja hade jag inte tänkt använda utrymmet till förvaring - det är hopplöst att komma längst in och msn slår huvudet i trappan när man går in.
Fungerar som utrymme för servers eller typ nätverksassocierade saker som hub:ar och switchar, centraldamsugare eller städskåp.
Inte vidare bra till förvaring….
 
Wcn där nere är inte tillgänglighetsanpassad vad jag ser.

Och där stoppar jag.

Det första jag gjort, är att göra huset bredare och grundare (om tomterna tillåter det) då det kommer göra hela orienteringen av rummen avsevärt mkt bättre!

Förvaring under trapp är som tidigare nämnts inge vidare. Har också den lösningen och jag vet inte hur många ggr jag svurit över att jag dragit huvudet i vilplanet :crysmile:

Där skulle jag anamma en idé, så som vårt hus var tänkt att byggas från början. Nämligen en liten trapp ner under trappan, så att man har ståhöjd under vilplanet.


Men som sagt, om tomten tillåter det så hade jag börjat med att bredda huset och minskat djupet. Gör du det så har du gjort dig själv en björntjänst tror jag :D
 
En björntjänst är något negativt, @Jarlsgård! Jag håller med om ditt förslag - jag tror det skulle göra mycket. Men allra mest håller jag med @BirgitS om att anlita en arkitekt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
En björntjänst är något negativt, @Jarlsgård! Jag håller med om ditt förslag - jag tror det skulle göra mycket. Men allra mest håller jag med @BirgitS om att anlita en arkitekt.
Haha kanske det, i min ordbok är det något positivt så kanske varierar beroende på var i landet man är ifrån :crysmile:

But fine, hen gör sig själv en stor tjänst genom att ändra form! Näst intill kvadratiska hus är by far den svåraste sorten att få till en välfungerande planlösning i, vilket tyvärr kan ses på flertalet stället i ts ritning :(
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Haha kanske det, i min ordbok är det något positivt så kanske varierar beroende på var i landet man är ifrån :crysmile:
Antagligen snarare att folk har börjat tappa ursprunget till uttrycket: https://sv.wikipedia.org/wiki/Björntjänst
och i stället tänker på Baloo i Djungelboken :D
 
BirgitS BirgitS skrev:
Antagligen snarare att folk har börjat tappa ursprunget till uttrycket: [länk]
och i stället tänker på Baloo i Djungelboken :D
Och vem älskar inte baloo? Helst i luftens hjältar :cool:

Men jag har lärt mig något nytt och reviderar min kommentar och säger, ts kommer göra sig själv en stor tjänst genom att ändra formen. Både i orienteringen av rum men även rent konstruktionsmässigt då spännvidden etc blir kortare :D
 
Ritning av en bostad med markerade VVS-zoner i olika färger för kök, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att samla all vvs tillsammans är också en god idé, något du som vvs ingenjör vara expert på? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.