Ska lägga massivt trägolv på min inglasade altan. Tror ni att man kan skruva det direkt i reglarna eller kommer det att spricka då? Blir ju stora tempskillnader under året.
För inte kan kan man lägga det flytande direkt på reglarna om man limmar ihop det eller...? Bygger för högt om jag mäste lägga golvspånskivor först. Golvet kommer att vara isolerat under.
 
Är golvträet lagomt torrt, ca 12%, är det nog inget större problem med att skruva det direkt i reglarna. Under den torraste årstiden (våren) kommer det nog att bli en del springor i golvet. Är golvträet färdigtorkat , ca 8%, kan det finnas risk att det under höst och vinter sväller och blir vågformigt.
Det går även att limma det flytande, men då bör golvbrädorna helst vara min 34 mm tjocka, kan nog gå med 28 mm. Lägg då en filtremsa på reglarna så att golvbrädorna inte limmas fast i reglarna och för ljuddämpning. Rejäla rörelsefogar runt om mot väggarna.
 
Tack för ett utförligt svar!
Bara att gå och köpa en fuktmätare då.
Om man nu skulle få ett golv som är färdigtorkat, ska man då kanske lägga det med en liten glipa, för att inte riskera att det bågnar under höst o vinter?
 
Ja, det kan du nog göra. Fuktmätare kan du kanske låna där du köper golvet.
Vill du göra det riktigt snyggt kan du nåta golvet, då blir det som ett skeppsdäck. Lägg då med en liten springa, sen fräser du upp springorna till ca 4 mm, prima springorna och fyll dem med en nåtfogmassa, putsa med slipmaskin och olja eller lacka.
 
Ingen dum ide´! Tål att tänka på för det är riktigt snyggt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.