Jag skulle behöva ha färgkoden till Ikea pax garderobsdörr grimo i färg grå (https://www.ikea.com/se/sv/p/grimo-doerr-gra-80435188/). Vet någon en färg som matchar denna? Blir svårt att ta med dörren till en färgbutik för scanning eftersom den sitter på en garderob och är så stor.
 
Düsseldorff
Har du frågat Ikea? Tänker att de kanske har någon kundtjänst som kan leta upp färgkoden.
 
F Fressan skrev:
Jag skulle behöva ha färgkoden till Ikea pax garderobsdörr grimo i färg grå ([länk]). Vet någon en färg som matchar denna? Blir svårt att ta med dörren till en färgbutik för scanning eftersom den sitter på en garderob och är så stor.
Ser ut att vara typ ncs S 5000-N men att hitta en exakt match för Ikeas färger kan ibland vara en djungel utan att ha med färgprov till butik. Testa skriva på deras fb eller maila och fråga men de brukar inte garantera att koderna stämmer 100%
 
Om inte Ikea har ändrat sig på senare år så tror jag att de inte ger ut färgkod på sina prylar. Vi fick scanna en lådfront för att få till rätt färg för köket 2009.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Har du frågat Ikea? Tänker att de kanske har någon kundtjänst som kan leta upp färgkoden.
Ja men de ger inte ut färgkoder alls tyvärr.
 
Kolla med kundtjänst igen, den matrikell jag har var för gammal, men har bett om en ny..
 
Mazen Mazen skrev:
Kolla med kundtjänst igen, den matrikell jag har var för gammal, men har bett om en ny..
De ger inte ut färgkoder längre...
 
F Fressan skrev:
De ger inte ut färgkoder längre...
Ok, får se om jag får svar :)
 

Bästa svaret

F Fressan skrev:
De ger inte ut färgkoder längre...
Gick in på deras FB och sökte lite, har blivit en hel del målning med "IKEA färger" på jobbet därav min gissning på 5000 innan.

https://www.facebook.com/ikeasverige/posts/10156038517121137/
Scrolla ner i den posten så är det någon som frågade efter just GRIMÅ grå för 5 dagar sedan och fick samma svar som jag nämnde tidigare, NCS S 5000-N men att den kan skilja sig något då IKEA inte industri lackar sina varor. Så vill du vara 100 på din sak är det bäst att ta med prov till färgbutik eller låna en NCS-karta och jämföra med hemma :)
 
I Ibruks skrev:
Gick in på deras FB och sökte lite, har blivit en hel del målning med "IKEA färger" på jobbet därav min gissning på 5000 innan.

[länk]
Scrolla ner i den posten så är det någon som frågade efter just GRIMÅ grå för 5 dagar sedan och fick samma svar som jag nämnde tidigare, NCS S 5000-N men att den kan skilja sig något då IKEA inte industri lackar sina varor. Så vill du vara 100 på din sak är det bäst att ta med prov till färgbutik eller låna en NCS-karta och jämföra med hemma :)
Men stort tack, vilken detektiv!!
 
  • Gilla
Ibruks
  • Laddar…
F Fressan skrev:
Men stort tack, vilken detektiv!!
Inga problem, håller tummarna för att det stämmer och blir bra! Lycka till!
 
Svar från IKEA kundtjänst..
Grå: NCS S 5000-N Glans 10.

Så @lbruks hade helt rätt :)
 
  • Gilla
Fressan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.