Hej!

Jag är en helt ny användare som känner mig rejält vilsen och behöver all hjälp jag kan få. Vi har köpt en jordbrukstomt i Sörmland där det redan finns ett hus (rött med vita knutar - Ett soldattorp på 95 kvadrat) Nu ska vi bygga ett till hus på samma tomt och huset måste passa in i landskapet samt vara praktiskt. Vi vill ju så klart ha ett så billigt hus som möjligt dock max 1 miljon för allt (inklusive grund) - VI vill gärna köpa ett färdigbygggt hus för det känns lättas så, där grund ingår.
Vi har redan fått bygglov till en kuperad kulle lite ovanför det andra huset. Som sagt måste huset passa in i landskapet och kan vara 1 plan eller 1 1/2 -plan - Ett typiskt svenskt hus i trä rött med vita nutar.

Vi vill att huset ska vara mellan 80 - 130 kvadrat. Minst 3 sovrum, ett allrum och kök som sitter ihop. Altan på baksidan av huset och fönster som vätter ut om baksidan av huset (där är utsikten). Vi vill a ett charmigt och personligt hus som är lättskött. Vi vill ha värme som kan regleras från Stockholm så det kan vara uppvärmt när vi kommer ut. Material, miljöhänsyn etc vill vi ta hänsyn till men kan inget om det så där behöver vi också råd.

Vi ska vara där och koppla av och ta det lugnt, det behöver inte vara något flashigt utan enkelt och mysigt som extra bostad för helger året runt och några veckor på sommaren.

Köket och vardagsrum får gäran höra ihop, alltså öppet kök.

Har ni några tips på hus elelr varningar att utfärda hjälp oss gärna.

Jag bifogar några bilder på det huset som redan finns där och tomten så ni kan se stilen.

Mvh/
Pet
 
  • Sundstugan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sundstugan 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först av allt, GRATTIS till er fina tomt! Ser verkligen idylliskt ut!

Tyvärr tror jag att det blir svårt att hitta ett hus med totalbudget under 1 milj. Om man tittar på två "billiga" hustillverkar Älvsbyhus, Välkommen till Älvsbyhus, och Smålandsvillan, bygga nytt hus, bygg hus, husförsäljare, hus bygga, att bygga hus | Smålandsvillan, så ligger deras billigaste modeller på ca 900. 000. Sen tillkommer extrakostnader för grund, anslutningar, tele osv. Det bästa är nog att ringa runt och höra vad era lokala hussäljare har att erbjuda med den budgeten ni har!

LYCKA TILL!!
 
Jag skulle titta i segmentet fritidshus, titta under länkguiden på byggahussidan så hittar du en rad med husleverantörer i olika prisklasser. Där finns även en rubrik med just fritidshus, så där kanske du kan hitta något.

Lycka till
 
Välkommen till Bullerbyn-känsla, gud så mysigt!!!
Leta ibland hustillverkares sommarstugor/torp. Värsåsvillan har en katalog för sk sommarhus. Där skulle ni nog kunna hitta nå´t som passar utseendemässigt.
Hjältevadshus har nog annars vad ni söker rent utseendemässigt men prislappen på 1 miljon? njae...Kan ni inte bo i soldattorpet då?
Är det ett sk semesterhus ni letar efter eller ska det vara åretrunt boende?

Hoppas ni hittar vad ni letar efter, tomten ser verkligen helmysig och idyllisk ut!

mvh
 
Hej!

Tack för tipsen. Vi kan inte bo i soldattorpet för det ska mina svärföräldrar göra, vi köpte tomten tillsammans för att bygga ännu ett hus på. Det verkar som om Älvsbyhus och Smålandsvillor är de billigase men är de ok i standard? Vi ska ha det som semesterhus - fast det måste vara viterbonat då vi vill kunna åka ut på helger under vintern. Jag hörde från någon att Ävsbyhus är väldigt "platsiga" i sin känsla, direkt fula och utan charm. Vad tycker ni? Det är så svårt att se något på bilderna. Man vill ju kombinera pris mot charm och mysfaktor också.

tack igen.
 
Älvbyhus och Smålandsvillan är nog billigast i grundutförande men det går givetivis att komma upp i pris på dem med. Som med alla hus så får man vad man betalar för! De flesta Älvsbyhus- och Smålandsvillanbyggare verkar nöjda med sina boenden. Det bästa är väl att ni åker och tittar på visningshus och bildar er en egen uppfattning!
 
matbr107 skrev:
Älvbyhus och Smålandsvillan är nog billigast i grundutförande men det går givetivis att komma upp i pris på dem med. Som med alla hus så får man vad man betalar för! De flesta Älvsbyhus- och Smålandsvillanbyggare verkar nöjda med sina boenden. Det bästa är väl att ni åker och tittar på visningshus och bildar er en egen uppfattning!
Vad tycker du om vallsjöhus, är de prisvärda. Vi har tittat lite på de, vallsjöhus kan man väl köpa i byggsats och anlita egen entreprenad? Vad kostade huset ert inkl grund?
 
Pet skrev:
Hej!

Tack för tipsen. Vi kan inte bo i soldattorpet för det ska mina svärföräldrar göra, vi köpte tomten tillsammans för att bygga ännu ett hus på. Det verkar som om Älvsbyhus och Smålandsvillor är de billigase men är de ok i standard?
Som nån annan skrev; man får ju lite vad man betalar för.
Det är ju hus i standardutförande med begränsade (om några) förändringsmöjligheter, så självklart (!) blir husen mindre personliga och charmiga.

När det gäller prisvärdhet så hade jag hellre valt ä-hus. När det gäller smålandsvillan så är t.ex. trappa till övervåningen och fönstren på övervåningen tillval..?! :(
Alltså mycket som tillkommer i pris, som man TROR är självklart att det ska ingå...

Med den budgeten och önskemålen ni har om ett charmigt personligt hus, så tror jag att det billigaste alternativet är att göra så mycket så möjligt själva. Alt välja t.e.x ä-hus och välja bort en hel del.
Några jag känner valde t.ex. bort taket (plattor) och la vitlaserad spont själva. Jättefint! :)

Själva har vi byggt med Hjältevadshus, som är prisvärda i mitt tycke! (Ligger lite över älvsbyhus, men känns som mer "gedigna". Men det blir ju svårt med 1 milj som gräns...

Lycka till i alla fall. :)
 
Tack alla som svarat. Jag tror nog vi valt bort Älv.hus och Smålands. Pga charmavsaknad. Just nu är vi inne på Värsåvillan och Skidsta. Vi får se vad det blir men prislappen verkar peka lite över en miljon som ni sa......
 
ett medelande bara för att få e-post om det...
 
Kolla björklidenhus,de har hus för lite över miljonen men då är det bra standard med parkett ,kaklade badrum och platta på mark med golvvärme. kolla deras hemsida Välkommen till Björklidenhus favorit serien.


Isabel
 
Missa inte Villa Varm när ni tittar på alternativ. De har olika husförslag med möjlighet till egna förändringar och bygger energisnålt. Vi tycker att de verkar väldigt prisvärda och har genomtänkta byggnadslösningar. Om man tänker sig att ett hus ska användas i ca 100 år så innebär det att den enskilt största posten vad gäller miljöpåverkan är husets energiförbrukning. Därför är det ur ett miljöperspektiv viktigt att bygga ett energisnålt hus. Dessutom så är det ekonomiskt fördelaktigt i längden. Vi planerar själva att bygga med Villa Varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.