Vi har nu haft ett Lazy Spa i 2 år som vi använt otroligt mycket. Vi badar mer eller mindre varje dag under höst, vår, sommar. Det får inte användas under 4 grader står det i alla fall. I slutet på hösten fick jag ett hål i poolen som gjorde att säsongen avslutades.
I veckan som gick lagade jag hålet med Casco Rubberfix. Skönt att det blev tätt och tappade upp poolen för att testa. Det visade sig då att pump/värmemodulen läckte.
Jag trodde faktiskt det skulle bli svårt att laga för när jag skruvade isär modulen kändes den ganska smäck/billig. När jag plockade bort pumpen visade sig att den satt instucken och tätades av 2 st O-ringar. Jag bytte dessa och allt blev tätt som vanligt. När jag ändå höll på med service klippte jag ut nya packningar till anslutningarna mellan poolen och pumpmodulen. Nytt gummi gjorde susen. Det har tidigare droppat väldigt lite men nu blev det helt tätt direkt.

Så om ert billighets-spa börjar läcka. Testa att byt packningar. Släng inte direkt utan att testa. Pumpmodulen var väldigt enkel att skruva isär och det gick enkelt att felsöka mot läckage.

Uppblåsbar Lay-Z-Spa Miami badtunna med pump/värmemodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ama3282 ama3282 skrev:
Vi har nu haft ett Lazy Spa i 2 år som vi använt otroligt mycket. Vi badar mer eller mindre varje dag under höst, vår, sommar. Det får inte användas under 4 grader står det i alla fall. I slutet på hösten fick jag ett hål i poolen som gjorde att säsongen avslutades.
I veckan som gick lagade jag hålet med Casco Rubberfix. Skönt att det blev tätt och tappade upp poolen för att testa. Det visade sig då att pump/värmemodulen läckte.
Jag trodde faktiskt det skulle bli svårt att laga för när jag skruvade isär modulen kändes den ganska smäck/billig. När jag plockade bort pumpen visade sig att den satt instucken och tätades av 2 st O-ringar. Jag bytte dessa och allt blev tätt som vanligt. När jag ändå höll på med service klippte jag ut nya packningar till anslutningarna mellan poolen och pumpmodulen. Nytt gummi gjorde susen. Det har tidigare droppat väldigt lite men nu blev det helt tätt direkt.

Så om ert billighets-spa börjar läcka. Testa att byt packningar. Släng inte direkt utan att testa. Pumpmodulen var väldigt enkel att skruva isär och det gick enkelt att felsöka mot läckage.

[bild]
Har samma problem men vet inte riktigt var det läcker. När man har den kopplad till poolen så ser jag bara att det blir blött från pumpen men svårt att veta exakt var.

Har öppnat den när den frånkopplad men då ser man ju inte varifrån vattnet kommer.

Luftdelen verkar ha backpackningar som är slitna med tydliga sprickor men vill ju inte börja beställa prylar på chans heller. Kan man på ett enkelt sätt fylla den pumpdelen med vatten när den är öppen i botten så att man kan sticka in en kamera eller något och filma för att fånga var läcker.
 
Hej alla,

Jag har inte riktigt samma problem som TS, men något form av läckage.

Ifjol körde vi hela sommaren med nästan dagliga bad, åtminstone för barnen.

När jag nu blåste upp poolen igen för ny säsong så verkade allt frid och fröjd. Fyllde upp med vatten och började temperera. Imorse när vi vaknar är poolen ihopsjunken och vatten har runnit ut på ena sidan (där den sjunkit ihop mest).

Till min fråga.

Jag antar att läckaget är i själva badet? Hur hittar man det enklast? Såg nämligen inget tecken på bubblor när vi fyllde upp det, så risken är väl att luften släpps ut på utsidan eller undersidan?

Tacksam för lite tips här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.