Hej allihopa! Jag har fått för mig att jag ska ta bort en bärande vägg för att få kök matrum och vardagsrummet i fil. Jag gick in på byggbeskrivningar och gjorde en enklare beräkning (se bifogad) men problemet är ju som bekant att limträ bygger höjd för mycket! Så min fråga är vilken dimension av HEA el HEB skulle kunna räkna hem det istället? Och vad kräver byggnadsnämnden för uträkningar i en bygganmälan?
 
  • Skärmdump av beräkning för borttagning av bärande vägg, med dimensioneringsresultat och 3D-modell av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör krävas K-ritning av konstruktör. Konstruktör kan många kalla sig men man ska besitta tillräcklig kunskap för uppgiften.

Man kan i teorin jämföra I*E för respektive limträ och HEA och på så sätt få en dimension utefter sin framtagna balk. Men jag rekommenderar att ta in en konsult så har du goda ritningar till bygganmälan också.
 
Jag har pratat med kommunen och det dom vill ha av mig är en beskrivning på tillvägagångssätt samt en kontrollplan så då återstår bara balkdimensionen! Någon som är vass på beräkningar?
 
Jag tycker också du ska ta hjälp av någon. Du har räknat med en utbredd last på ca 20 kN/m på balken vilket låter lite i överkant. Samtidigt är ditt svar, 90x360 för klent mht nedböjningen. Med 20 kN/m behöver du en HEA 180 balk. Om du minskar öppningsmåttet ett par decimeter skulle du kunna använda 215x270 limträ, fortfarande under förutsättning av 20 kN/m.
 
Är det en arkitekt jag ska söka efter?
 
Om ni är säkra på planlösningen är det bättre med en konstruktör i det här fallet.
 
S
@justusandersson får jag fråga vart egentyngden av taket och snölasten kommer in i bilden i Byggbeskrivningars beräkning m.a.p dimensioneringen av balken? På hemsidan finns det ingenstans där man kan ange c/c avståndet mellan takstolarna.
 
Redigerat:
Det vet jag lika lite som du. Jag är skeptisk mot det verktyget och har ingen kunskap om det. Jag bara räknade baklänges med ledning av uppgifterna om balkdimension och nedböjning. Utan takstols c/c och stödbensplacering är det ju svårt att räkna ner taklasterna.
 
S
Jag håller med. Jag gjorde en egen beräkning för att jämföra och får den totala linjelasten till ca 19 kN/m. Då har jag räknat med den nyttiga lasten (2kN/m2) samt golvbjälklagets- och balkens egentyngd.

Avväxlingsbalken belastas väl inte av andra laster?
 
Det beror ju på takkonstruktionen.
 
S
Om man antar ramverkstakstol (då tillkommer iofs egentyngden av underramen.)
 
Så byggbeskrivningars uträkning är bara att skrota?
 
S
L link74 skrev:
Så byggbeskrivningars uträkning är bara att skrota?
Nja inte helt och hållet. Men det vore bra om man kunde se hur de tänker med beräkningarna, antaganden etc.

EDIT: Jag såg att det står att beräkningarna utförs med Statcon, ett dimensioneringsprogram dessutom. Jag blir snabbt skeptisk till saker som jag inte själv kan kontrollera.
 
L link74 skrev:
Så byggbeskrivningars uträkning är bara att skrota?
Jag delar @scorp1ons uppfattning i stort. Jag skrev att jag är skeptisk, men jag har aldrig använt verktyget. Jag tycker nog att användningen måste bygga på rätt bra förkunskaper så att man kan ifrågasätta resultatet. Som min mattelärare inpräntade: Är svaret rimligt?

Trevligt område du bor i. Skräcklestugan har jag besökt många gånger. När är ditt hus byggt?
 
Ja närheten till Vänern är fantastiskt!
huset är byggt 79-80 så det följer väl dagens byggnormer hyggligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.