Hej

Enligt BBR ska det finnas en vask i samma bänk som spisen pga skollningsrisk om man flyttar grytor över golvet.

Jag vill runda denna bestämmelse då jag inte vill att vasken tar bänkskiva i anspråk i en köksö.

Jag tänker att vid slutbesiktning så ställer man en kokplatta intill den vanliga vasken som inte är i köksön. Då uppfyller man "matlagningsplats". Vidare finns det krav på frånluft och det kan man ju placera över kokplattan som den normala frånluften i köket. Kan inte se att man måste ha en spiskåpa.

Kan man på detta sätt runda regeln tror ni?

(När slutbesiktning är gjord tänker jag installera en spis med inbyggd fläkt i köksön.)
 
J josa100 skrev:
Hej

Enligt BBR ska det finnas en vask i samma bänk som spisen pga skollningsrisk om man flyttar grytor över golvet.

Jag vill runda denna bestämmelse då jag inte vill att vasken tar bänkskiva i anspråk i en köksö.

Jag tänker att vid slutbesiktning så ställer man en kokplatta intill den vanliga vasken som inte är i köksön. Då uppfyller man "matlagningsplats". Vidare finns det krav på frånluft och det kan man ju placera över kokplattan som den normala frånluften i köket. Kan inte se att man måste ha en spiskåpa.

Kan man på detta sätt runda regeln tror ni?

(När slutbesiktning är gjord tänker jag installera en spis med inbyggd fläkt i köksön.)
BBR som kräver att man har vask i samma bänk som spisen:
Svensk text från byggregler (BBR) om placering av utslagsvask för att begränsa skållningsskador.

Här står det om frånluft ovanför spis/matlagningsplats:

Textdokument med regler om frånluft och ventilation i kök enligt BBR 6:2524.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Låter kreativt. Tror absolut det kan funka.
Vad gäller ventilation och imkanal med intyg och besiktning sker det av annan instans så de kan nog godkänna den planerade riktiga spisen.

Hur ser planlösningen ut. Du kan inte med en 1m bänkskiva bygga ihop ö och diskbänk vid besiktning? Så slipper du lösa plattan. En plyfa som arbetsbänk knyter ihop bänkskivorna
 
J josa100 skrev:
BBR som kräver att man har vask i samma bänk som spisen:
[bild]

Här står det om frånluft ovanför spis/matlagningsplats:

[bild]
Hör vad som gäller.
Står tex bör placeras inte ska.
Jag byggde nytt hus färdigt i höstas och har inte det och mitt hus är besiktigat och godkänd.
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
Det allmänna rådet är inget måste och det står också 'bör'. Om den skrivningen är det enda som finns så är det bara att placera spisen var du vill.
 
C
H Helena Gunnarsson skrev:
Det allmänna rådet är inget måste och det står också 'bör'.
Riktigt så enkelt är det inte. De allmänna råden är exempel på vad som krävs för att uppfylla regelverket. Man kan avvika från de allmänna råden, men då måste motsvarande funktion uppnås på annat sätt.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har spis och vask på olika sidor, visserligen bara en smal gång emellan. Det fungerar men skulle jag renovera skulle jag tänka till och försöka få det på samma sida. Inga småbarn här just nu som jag kan snubbla på men nog vore det säkrare att ha dem nära varandra.
 
Ett problem med mitt resonemang är att frånluften blir en imkanal om den är avsedd för "matos". Då får man ha en separat kanal för det med de regler som gäller imkanaler. Då kan den inte gå till frånluftsvärmepumpen längre. Hmm då börjar det bli bökigt :)

Bara för att någon fått igenom att man inte har en utslagsvask i köksön så följer det inte BBR och därmed "fel". Jag är 100% säker på att det eg. är fel (om du inte kan visa att du uppfyller det på annat sätt) men även handläggarna kan ju göra fel och saker slinker igenom.
 
C cpalm skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. De allmänna råden är exempel på vad som krävs för att uppfylla regelverket. Man kan avvika från de allmänna råden, men då måste motsvarande funktion uppnås på annat sätt.
Ja, precis. Det betyder alltså inte att man måste placera vask i samma bänk som spis. Att ha den i närheten kan också hävdas minska risk för skållning, jämfört med att t.ex. ha den i andra änden av köket (vilket jag förutsätter att ts inte tänker).
 
tommib
Varför vill du försöka runda den här regeln? Den är vettig och finns av en bra anledning.

Om du tycker att vasken stjäl bänkyta kan du skaffa en iläggsskiva som du kan lägga på vasken och ha som skärbräda/grytunderlägg.
 
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
C
H Helena Gunnarsson skrev:
Ja, precis. Det betyder alltså inte att man måste placera vask i samma bänk som spis.
Helt rätt, men det betyder inte heller att det bara är att placera spisen var du vill.
 
tommib tommib skrev:
Varför vill du försöka runda den här regeln? Den är vettig och finns av en bra anledning.

Om du tycker att vasken stjäl bänkyta kan du skaffa en iläggsskiva som du kan lägga på vasken och ha som skärbräda/grytunderlägg.
Jag tycker inte det är en vettig regel då det finns flera andra liknande fall som inte täcks och är minst lika vanliga.

Hur gör du med vattenkokaren och The vatten om du går till bordet?
Hur gör du med kaffet om du går till bordet?
Hur gör du med soppan om du går till bordet?
 
C cpalm skrev:
Helt rätt, men det betyder inte heller att det bara är att placera spisen var du vill.
Okej, lite tillspetsat uttryckt menom det hade varit krav på spis i samma bänk som vask så hade det stått 'ska'. Inte 'bör'.
 
tommib
Det är risker som pga sin natur inte går att eliminera. Denna risk kan elimineras. Jag kan inte se att det är ett så stort problem med vasken att man inte ska eliminera risken.

Man kan argumentera att det finns många korkade regler. Jag tycker själv att låsbart medicinskåp och knivlåda är idiotiska regler i BBR och ignorerar dem glatt. Barnen är dock medvetna om att de inte får röra knivarna utan en vuxen. Mediciner står utom räckhåll för barnen.

Som sagt, det handlar om att jag inte ser en vask som ett så stort problem att man ska försöka runda reglerna. Faktum är att det är väldigt praktiskt med en vask nära spisen. På samma bänkyta.
 
Korvgubbe
Jag har spenderat alldeles för många år i kök, och sett folk skada sig riktigt illa på mandoliner, knivar, skärmaskiner, fritöser, ugnar, grillar och spisar samt massor annat. Värst av allt är och förblir kärl med heta vätskor. Underskatta inte farorna med att flytta en pastakastrull full av kokande vatten genom köket! Vare sig för dig själv eller för andra i hushållet.

Mycket kan man göra avkall på i det privata till fördel för design, men att behöva gå från en kökslinje till en annan med en kokande kastrull är inte en av de sakerna, i mitt tycke.
 
  • Gilla
Perpetual och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.