Någon som har byggt altan på sten/berg? Funderar över tillvägagångssätt.

Borrhammare, stolpsko på armeringsjärn och kem-ankare. Är det så enkelt eller finns det några andra faktorer man ska tänka på?

Känns dock som att planering och ritning kommer vara det svåraste...

Luftvy som visar en tomt med stenig terräng nära ett hus, potentiell plats för en altanbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt: Översiktsbild av bostadsområde visar hus med trädgårdar gränsande till stenig naturterräng lämplig för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsmark med stor platt bergknalle där någon överväger att bygga en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en kraftigare borrhammare så kan du köra större hål och med fördel använda lite lösare betong i hålen. Lättare att ställa stolpskorna i lod än i de mindre hålen man kör till kemankare.

Du kan även köra justerbara stolpskor i en liten bulle av betong direkt på berget. Kör några dubb i bullen.

Bygga altan på berg är kanon. Jag har nog gjort 40-50 stödpunkter på berg.
 
  • Gilla
KavehC
  • Laddar…
Tobzter
Bästa underlaget att bygga på
 
  • Gilla
KavehC
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Har du en kraftigare borrhammare så kan du köra större hål och med fördel använda lite lösare betong i hålen. Lättare att ställa stolpskorna i lod än i de mindre hålen man kör till kemankare.

Du kan även köra justerbara stolpskor i en liten bulle av betong direkt på berget. Kör några dubb i bullen.

Bygga altan på berg är kanon. Jag har nog gjort 40-50 stödpunkter på berg.
Tack för tipset! Hur fungerar "bull"-metoden? Gjuta in foten på en justerbar stolpsko i en typ betongcylinder som får vila direkt på berget? I hur stor utsträckning används detta? Typ centrala stödpunkter när de yttre stödpunkterna är borrade och kemankrade?
 
Mitt uterumsbygge med tillhörande altan allt på berg grundlade jag med:
Proppmaskin
Expanderbult
Vinkeljärn
Syllpapp
4x4" ekstolpar

Tänker att det bör överleva mej och kommande ägare behöver inte ha några problem med att plocka bort
betongplintar om och när det ska bytas/renoveras/rivas
 
  • Gilla
KavehC
  • Laddar…
Du får ju först räkna ut hur många stödpunkter du behöver på varje bärlina, sen kan du väl använda bull-metoden på samtliga punkter om du vill.

Jag använde sådana här:

Justerbar stödpelare för byggprojekt som kan kapas i rätt längd, visas isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När de var för långa så använde jag vinkelkapen och kapade av i rätt längd innan jag gjorde bullen.

Bullen kräver dock att underlaget är hyfsat rakt, där det var lite mer sluttning använde jag papprör som jag sågade till någotsådär bra.
 
Redigerat:
Jag byggde bifogat (som såklart inte är klart ett år senare:oops:) med borrhammare från jula, 20mm borr, kemankare och fasta stolpskor. Inget problem att få detta tillräckligt i våg och sedan använda stolpen för att få det perfekt.
 
  • En nybyggd trätrappa utomhus som leder upp på en kulle, med en obehandlad stolpe och befintlig grönska runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trigga362 och 3 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du får ju först räkna ut hur många stödpunkter du behöver på varje bärlina, sen kan du väl använda bull-metoden på samtliga punkter om du vill.

Jag använde sådana här:

[bild]

När de var för långa så använde jag vinkelkapen och kapade av i rätt längd innan jag gjorde bullen.

Bullen kräver dock att underlaget är hyfsat rakt, där det var lite mer sluttning använde jag papprör som jag sågade till någotsådär bra.
Vet inte om jag är för trött men tror inte riktigt jag hänger med här.. Så man gjuter in stolpskon i en betongbulle tillsammans med armeringsjärn/dubb som sticker ut i underkant av bullen som i sin tur fästs i borrade hål berget? Eller vilar bullen fritt på berget?

Varför borrar man inte och fäster in den justerbara stolpskon (efter att ha kapat foten) direkt i berget bara?
 
Du förstår perfekt!

Därför att då behöver du en borrhammare som klarar hål på 35mm (minst).
 
  • Älska
KavehC
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du förstår perfekt!

Därför att då behöver du en borrhammare som klarar hål på 35mm (minst).
Så simpelt var det alltså :rofl::rofl:. Om du har någon bild på bullmetoden så skulle det uppskattas. Tack för tipset!
 
Ställer du stolpskon på berget så behöver du bara göra en bulle runt (med lite dubb) precis som du beskrev.

Lösningen är inte så snygg så den passar ju inte på alla ställen.

Det bästa är nog att kombinera lösningarna.
 
Ska kika imorgon om jag kan få fram nån bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.