Grunden på vårt hus från -78 har aldrig blivit målad. I sommar ska jag byta källarfönster och tänkte passa på att måla grunden samtidigt. Men det finns en del hål och ojämnheter efter gjutning. En del grannar har målat utan att putsa och det ser väl ok ut men jag skulle gärna försöka jämna till yta och fylla igen hålen, utan att det bygger så mycket. Går det att lösa på något sätt?
Lite bilder:
Ommålad grå betonggrund på ett hus med hål och ojämnheter nära marken och en växt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad husgrund med små hål och ojämnheter i betongen vid hörnet av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och delvis skadad grund till hus med hål och slitage vid övergång till grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pfb skrev:
Grunden på vårt hus från -78 har aldrig blivit målad. I sommar ska jag byta källarfönster och tänkte passa på att måla grunden samtidigt. Men det finns en del hål och ojämnheter efter gjutning. En del grannar har målat utan att putsa och det ser väl ok ut men jag skulle gärna försöka jämna till yta och fylla igen hålen, utan att det bygger så mycket. Går det att lösa på något sätt?
Lite bilder:
[bild] [bild] [bild]
Själv skulle jag nog lägga på puts med borste för att få lite fin struktur då husets fasad har sten/struktur. Det skulle även täcka så pass bra att du får bort ojämnheter och de mindre hålen. Lagningen man kan se på bilden kan då också jämnas ut och bli fin. Måla sedan med diffusion. Kanskel ljusgrå/grå skulle passa fint mot både omkringliggande stenläggning och fasad?
Lycka till.:cool:(y)
 
  • Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Du kan inte laga hålen endast utan att det kommer synas.
Så allt måste dras tunnt och där är låg balast din vän. "Vanligt" bruk har en balast på upp till 3mm så då hade du fått bygga väldigt mycket för att undvika att det ser värre ut än innan.
 
N
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
pfb och 1 till
  • Laddar…
N
Vilken respons man fick =)
 
N neo11 skrev:
Vilken respons man fick =)
Jag är grymt tacksam för din input! Har haft lite annat att styra med men kommer att köra din metod på en testyta. Återkommer!
 
I just det har fallet skulle jag spackla ojämnheterna med husfix eller en liknande produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.