Ska måla fasaden till huset. Har en kompressor som klarar 8 bar. Duger den? Hur ska man blanda färg och vatten, proportioner? Ska man efterstryka efter sprutning? Vad är bäst? Sprutmålning eller enbart handmålning?

Tvåvåningshus med ljus fasad redo för målning, snötäckt mark, parkerad bil, omgivet av trädbeklädd terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag vet kör man väl bara airless när man sputar fasader, outspädd och efterstryker.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Pianogreen Pianogreen skrev:
Ska måla fasaden till huset. Har en kompressor som klarar 8 bar. Duger den? Hur ska man blanda färg och vatten, proportioner? Ska man efterstryka efter sprutning? Vad är bäst? Sprutmålning eller enbart handmålning?

[bild]
Hej. Lämpligt att ha en spruta som suger färg direkt från spannen. Blir väldigt omständigt att fylla på koppen hela tiden. Sen skall man följa tillverkarens råd för produkten. Du får läsa arbetsbeskrivningen gällande färgen du ska använda.
Har man ingen sprutvana så är det lite vanskligt att ge sig på ett sånt här projekt. Mvh
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Det var någon som skrev att det bästa är att rolla färgen och sedan stryka ut. Går snabbast. Det får nog bli så jag gör.
 
  • Gilla
Staggelito
  • Laddar…
Hej, Har du en högtrycksspruta är det helt suveränt att lägga på färgen med den och en linjemunstycke. Man måste fortfarande eftersläta ordentligt med pensel eftersom färgen blir tätare och jobbas in i underlaget ordentligt. Att rolla och eftersläta går också bra men är jobbigare av förklarliga skäl.
Jag svarar ganska sent så du kanske redan är klar, oavsett vilket lycka till.
 
  • Gilla
Mrpele
  • Laddar…
Kh_samael Kh_samael skrev:
Hej, Har du en högtrycksspruta är det helt suveränt att lägga på färgen med den och en linjemunstycke. Man måste fortfarande eftersläta ordentligt med pensel eftersom färgen blir tätare och jobbas in i underlaget ordentligt. Att rolla och eftersläta går också bra men är jobbigare av förklarliga skäl.
Jag svarar ganska sent så du kanske redan är klar, oavsett vilket lycka till.
Tack för svar. Frågan är om min kompressor räcker. Det är 8 bar. Ska snart påbörja målningen.
 
Pianogreen Pianogreen skrev:
Tack för svar. Frågan är om min kompressor räcker. Det är 8 bar. Ska snart påbörja målningen.
Vilket tryck kompressorn kan lämna är inte så intressant. Det viktigaste är luftmängden den kan avge.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.