Jag ska bygga en innervägg för att dela upp ett större rum i en lägenhet. Tanken är att bygga väggen med två uppsättningar reglar och öppna upp från ena hållet där det blir inbyggda hyllor, inspiration tagen från den här bilden:
https://www.johannabergbom.se/wp-content/uploads/2017/02/9aebcac69ee9e201ecf2a30ceedca060.jpg

Så här har jag hittills ritat reglarna, allt i 45x70, med 70mm mellanrum, så totalt 210 mm väggtjocklek:
3D-ritning av en dubbel regelstomme för en innervägg med inbyggda hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att de öppna hyllorna blir mellan reglarna, har inte bestämt exakt utformning men kanske så här:
Digital ritning av en planerad innervägg med inbyggda hyllor och regelkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till min fråga:

Är det lämpligt att använda MDF invändigt som foder i hyllplanen och även som ytskikt på väggen? Är det tillräckligt med 12 mm MDF? Behövs det reglas tajtare än cc600?

Rummet har parkettgolv sedan tidigare, tänkte bygga den nya innerväggen ovanpå det. Vad är lämpligt att använda för syllpapp/syllisolering?
 
Tja! Jo du kan använda mdf till hyllplanen och även på väggen. Men du kan ju även köra gips på väggen. Såg ut på din bild som att hyllplanen kommer sticka ut en bit ur väggen då är det ganska enkelt att bara gå emot hyllplanen med gipsen. Angående parketten så hade det bästa varit att såga bort den där du skall ställa väggen. Parketten borde ju vara lagd flytande så då är det inte optimalt att ställa en vägg på den. Men det är lätt att fixa med en cirkelsåg och ett multiverktyg.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Hej
Tack för ditt svar.
Nej, det är inte tänkt att hyllplanen ska sticka ut, men tänker att det går att få fina snitt på MDF och att kanten blir mer hållbar än om jag använt gips.

Hur vet man om parketten är flytande? Rummet är idag L format med ca 10 m långt åt vardera hållet. Det är det ena benet i L-et som jag ska dela av. Vad är risken om jag inte kapar bort den delen av parketten där väggen ska stå? Antar det idag är något material mellan betongplattan och golvet, kan jag återanvända det som syllisolering?
 
Okej tyckte det såg ut som det. Men ska de inte göra de så är det nog enda alternativet att köra på mdf som du sa (y) ja du det är en bra fråga. Men är du säker på att det är en betongplatta under? Om så är fallet så kan ja garanterat att det är ett flytande golv. Jo det måste ligga en foam/stegdämpning där under och den kan du använda som syllpapp om du vill. Ett flytande golv rör på sig efter årstiderna med luftfuktigheten så att säga. Om du ställer en vägg uppe på golvet och bultar fast så kan inte golvet röra på sig fritt utan då är golvet fastlåst där. Det är inte säkert att det påverkar resten av golvet nånting men har du otur så kan det bli så att när golvet torkar och krymper så kan det börja glipa mot nån annan vägg eller så kan det börja torka isär i nån av skarvarna i parketten. Men det kan även funka fin fint att ställa direkt på det är lite av en chansning.
 
BirgitS
M Marcus1984 skrev:
Så här har jag hittills ritat reglarna, allt i 45x70, med 70mm mellanrum, så totalt 210 mm väggtjocklek:
Det är väldigt grunda hyllor med 21 cm minus tjockleken på en gipsskiva. Har du tänkt efter att det du vill placera där får plats utan att sticka ut?
Sticker det ut kommer man förr eller senare svepa det med sig när går förbi.

M Marcus1984 skrev:
Rummet har parkettgolv sedan tidigare, tänkte bygga den nya innerväggen ovanpå det. Vad är lämpligt att använda för syllpapp/syllisolering?
Det är väl vanligt att man har dubbelhäftande tejp under regeln för att hålla fast den mot golvet. Om det nu inte räcker med att väggen sitter fast i taket och de gamla väggarna samt med sin egen tyngd mot golvet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt grunda hyllor med 21 cm minus tjockleken på en gipsskiva. Har du tänkt efter att det du vill placera där får plats utan att sticka ut?
Sticker det ut kommer man förr eller senare svepa det med sig när går förbi.
Nja, det blir 21 cm plus 12 mm för tjockleken av den yttre MDF skivan. Ja det blir inte så djupt, men är tillräckligt, har måttat mot en annan befintlig bokhylla.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl vanligt att man har dubbelhäftande tejp under regeln för att hålla fast den mot golvet. Om det nu inte räcker med att väggen sitter fast i taket och de gamla väggarna samt med sin egen tyngd mot golvet.
Det var ett bra tips. :) Blir ju också två rader reglar mot golvet, så ganska stor yta som tejpen sitter mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.