Vi har nu rivit ner gipsväggar på bottenvåning som suttit med metalram. Vill gärna riva dessa reglarna också men vi är osäkra på om de är bärande. Vi har kapat av en bit och av gipstaket och hittat att de ligger en stor balk och vilar på denna där jag markerat med rött (Balken är lika stor som den mörkbruna längre mot hallen på bilderna). Detta är en 2 plans villa. Regeln är ungefär 100x100.


**Första gången jag gör inlägg här så vet inte om det lagt på rätt kategori.
 
  • Halvrenoverat kök med exponerade träreglar och borttagen gipsvägg, tydligt stor balk i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med avlägsnade gipsväggar som avslöjar en stående 100x100 träregel och en bärande balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där en träbalk ses i en väggöppning med avlägsnade gipsplattor och markerats med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet innertak som exponerar en träregel och en stor balk markerad med rött, i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med rivna gipsväggar och exponerade reglar i ett hus under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Har du några ritningar, t.ex. sektionsritningar?
 
Helt omöjligt att bedöma utan ritningar, både planer från bägge våningarna och sektion behövs. Det verkar lite inkonsekvent med både limträbalk + pelare (mörkmålade) och ganska kraftigt vanligt virke. Jag tycker inte att man ska riva så mycket som ni har gjort utan att först ha kontrollerat vad som kan vara bärande. Tänkte ni inte på att huset kan rasa?
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
De andra husen på samma länga har rivit exakt samma väggar som vi rivit nu så vi har varit väldigt säkra på dessa. Finns inga konstrutionsritningar tyvärr, men vi hade duktiga snickare här idag som har inspekterat åt oss så vi känner oss säkra nu. Tack för era svar!
 
Har svårt att se att man skulle lägga såna balkar om det inte behövdes, hade inte rivigt det där bara för att en granne gjort det.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
V Vicksaperol skrev:
De andra husen på samma länga har rivit exakt samma väggar som vi rivit nu så vi har varit väldigt säkra på dessa. Finns inga konstrutionsritningar tyvärr, men vi hade duktiga snickare här idag som har inspekterat åt oss så vi känner oss säkra nu. Tack för era svar!
Om ni provar att logga in på lantmäteriet och "min fastighet" kan era ritningar finnas där. Sådant brukar finnas att hitta. Inför större renoveringar som eran är de ovärderliga!
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har svårt att se att man skulle lägga såna balkar om det inte behövdes, hade inte rivigt det där bara för att en granne gjort det.
Stefan N Stefan N skrev:
Har svårt att se att man skulle lägga såna balkar om det inte behövdes, hade inte rivigt det där bara för att en granne gjort det.
Exakt därav vi inte rivit några balkar utan endast väggar med tunna metalreglar i dagsläget. Bara så du inte missförstår mig.
 
Karlia Karlia skrev:
Om ni provar att logga in på lantmäteriet och "min fastighet" kan era ritningar finnas där. Sådant brukar finnas att hitta. Inför större renoveringar som eran är de ovärderliga!
Sådana tips är alltid välkomna, ska kolla tack!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
V Vicksaperol skrev:
Vi har nu rivit ner gipsväggar på bottenvåning som suttit med metalram. Vill gärna riva dessa reglarna också men vi är osäkra på om de är bärande. Vi har kapat av en bit och av gipstaket och hittat att de ligger en stor balk och vilar på denna där jag markerat med rött (Balken är lika stor som den mörkbruna längre mot hallen på bilderna). Detta är en 2 plans villa. Regeln är ungefär 100x100.


**Första gången jag gör inlägg här så vet inte om det lagt på rätt kategori.
När jag nu läser inlägget i efterhand inser jag att de kan misstolkas. Vi har INTE kapat av något som vi är osäkra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.