Hej!

Jag ska tömma en lada som har stampat jordgolv/stengolv på 50-80 cm gammalt hö/halm och bös.
Hur hade ni gått till väga?
För hand med högaffel är en lösning men sjukt ineffektiv.

Funderar på om det går att lösa med typ en sugbil, men är rädd för kostnaden.

Nån som har erfarenhet av liknande jobb och vad det kostat eller kan komma med förslag på alternativa lösningar?
 
Minilastare med krokodilgrip och skopa!
Eller för hand med grep.

Hur många kvadrat är det på ett ungefär?
 
Kommer du åt med en vanlig jordbrukstraktor?

Eftersom det är en lada kanske det ligger på landet. Bönderna har ofta olika skopor eller gripkloverktyg (för höbalar mm) som kan göra det smidigt att lasta på en vagn.
 
Finns ju speciella små maskiner som används vid utgödsling..

Fråga en bonde om du får låna/hyra?
 
Har kört ut mycket ströbäddar med avant minilastare och krokodilgrep. Skopa för slutstädningen.
Brukar lägga det direkt på tippvagn.

Måste vara hundratals ton.. typ.....
 
Tack för alla svar. Det är ca 70-80 m2. Det är ojämnt underlag under höet och snedsträvor så att köra in med kompaktlastare känns svårt och lite risky.
Utan att bygga om ladan är det svårt att få in nån maskin där.
Har funderat på minigrävare annars men är rädd att det mesta trillar ur skopan.
 
M MagnusSt skrev:
Hur hade ni gått till väga?
För hand med högaffel är en lösning men sjukt ineffektiv.
Jag hade nog tagit det för hand med högaffel, alltid bra med lite motion :)

Men som andra har frågat, hur stor är ladan?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Y
När jag sökt svar på liknande frågor så har det nämnts att dammet ifrån det gamla höet kan göra dig sjuk så tänk på ansiktsskydd. Och återvinningen har inte velat ta emot det som trädgårdsavfall utan istället som grovavfall = mycket dyrare. Så det är en fördel om du kan elda det ute på gården.
 
En rejäl lövblås kan funka om det är torrt. Glöm inte andningsmask bara.
 
Tömmer fårhuset med minsta möjliga grävare, 800kg. Drar med massorna ut. Enda rimliga i din situation.
 
En hökanon är det "klassiska" hjälpmedlet för att fylla lador med hö och den fungerar naturligtvis även åt andra hållet. Har du en bonde i närheten kanske du kan låna/hyra en för någon dag.

En gammal, rostig hökanon utomhus med en uppfälld utkastarrör, framför andra lantbruksmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa finns både som traktordrivna och eldrivna. Är den traktordriven måste traktorn med kanon kunna komma in i ladan. Är den eldriven krävs en stadig trefasmatning. Vågar ej gissa på hur stadig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag vet att jag skrev nått om minilastare tidigare men nu har jag också en hölada att tömma.
Har en minilastare men den är inget alternativ i det här fallet.

Har en hölada. Egentligen en höskulle ovanpå lagårn. (kallas "gäll" eller "gälln" i jämtland.
Den har en yta på 250 kvadrat som jag nu burit ut 30-40 kubik hö ifrån. Körde det till skogs..
Problemet är att det värsta är kvar..

Det är ett 2-3dm tjockt lager gammalt hö och damm kvar på golvet. Det kan vara från 70-talet. Kanske äldre. Låg mycket under torktunneln och kring gavlar och hörn. Höet jag bar ut var betydligt fräshare. Kanske bara 10-15 år gammalt.
Skulle vilja suga ut det på nått vis. Kan blåsa det direkt på marken eller på en tippvagn.

Har kollat runt lite och väntar på pris på en sugbil men jag misstänker att det blir liiite dyyyrt!

Finns det maskiner att hyra? Typ en stor dammsugare som suger i sej höet. Får gärna blåsa ur det direkt på marken eller möjligen i stora säckar eller nått.
Den ska ju gärna ha en ordentligt lång sugslang också.

Har inte kontaktat dom vanliga hyrfirmorna i Östersund än. Har bara kollat med diverse åkerier om sugbilar.
 
Sugbil verkar gå på kring 16000 för en dags arbete så det är inget alternativ...
Ska försöka få ihop nått av nånn hökanon eller spånfläkt. Kanske senare i sommar eller nått annat år.
 
C
B bryggstun skrev:
Sugbil verkar gå på kring 16000 för en dags arbete så det är inget alternativ...
Kanske går att hyra en lövsug / "debris loader". Typ "Billy Goat" eller K-sugen?

0010148_k-sugen-lovsug_550.jpeg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.