makhno_ makhno_ skrev:
Äldre hus har ofta kvaliteter, rätt skönt att se en plan som inte bara fokusera på uteplats och flashigt rum för umgänge/kök. Det är trevligt att ha rum, gå genom dessa och hamna i ett annat rum... grundläggande ;)

Att optimera för korta avstånd etc är rätt konstigt i ett hus. Det är sällan man lever som på ett löpandeband där allt måste optimeras. Dock har du för många L-formade rum för min smak, fast köket kanske inte upplevs som sådant.

Lite synd på toa:n i hallen. Kanske bygga motsvarande garderob på andra sidan så att hallen blir symmetrisk?

Jag gillar norrfasaden (som just norrfasad).
Ja hallen hade blivit ändå mer öppen utan toan. På sikt blir trappan upp på motsatt sida och ja hoppas det känns som att det blir jämvikt då.
Ja kontoret känns lite L-format .
Köket gör det inte, den stora delen är typ 5x3,8.
Avstånd mellan kök och sov blir ganska stort även sen när sov/bad/tvrum blir på plan 2, tycker det är gött att varje "verksamhet" är avskild, så att tex den som sover inte störs av att någon diskar. Eller som i mitt förra hus som var byggt 1880 där 10 tonåringar kunde va för sig själva och spela eller se på film utan att det märktes på nedre plan.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
Jag älskar stora hallar! Jag är uppvuxen i Jämtland i timmerhus med löjligt stora bottenvåningar, med stora hallar och jättekök.
(Sen var det ju alltid svinkallt i hallen vintertid men det behöver det ju inte vara i moderna hus.)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag älskar stora hallar! Jag är uppvuxen i Jämtland i timmerhus med löjligt stora bottenvåningar, med stora hallar och jättekök.
(Sen var det ju alltid svinkallt i hallen vintertid men det behöver det ju inte vara i moderna hus.)
Där satte du nog fingret på något, den gammaldags volymkänslan men inte kallt, det sammanfattar det nog ganska bra. Har större delen av livet bott i kalla hus....
 
  • Gilla
  • Älska
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Där satte du nog fingret på något, den gammaldags volymkänslan men inte kallt, det sammanfattar det nog ganska bra. Har större delen av livet bott i kalla hus....
Jag har skaffat mig ytterligare ett kallt hus, fast mindre och i Småland. :rofl:
Men egentligen drömmer jag igen om en jämtlandsgård, med utsikt över sjön och fjällen och en lägda full med midsommarblomster... (Och inte kallt inomhus.) Men det får bli i ett annat liv. ;)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vy ifrån plan 2
Vy från plan 2 med grönskande landskap, byggnader och kran framför disigt berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Joel Strandberg och 10 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
På sikt blir trappan upp på motsatt sida och ja hoppas det känns som att det blir jämvikt då.
Absolut, det löser hela saken.
 
Lite bilder från byggandet av köksspis/Bakugn

Byggfas av köksspis i tegel med oordnat stenmaterial och byggverktyg synligt i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en köksspis/bakugn med tegelstenar och en hög med stenar innanför en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en köksspis och bakugn i tegel under byggnation i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av köksspis/bakugn i tegel under byggnadsfasen i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig murad struktur för köksspis i ett under-renovering-rum med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en köksspis bakugn i rött tegel under byggprocessen med murbruk och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av köksspis och bakugn med murade tegelstenar och gjutjärnsplattor under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsfas av en tegelugn för köksspis och bakugn i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd köksspis av tegelsten med en gjuten platta och spishäll samt byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart köksspis/Bakugn under konstruktion med dekorativa beslag, placerad på en halvfärdig tegelmur i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsfas av en köksspis med dekorativ bakugnsdörr på en tegelgrund i ett byggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en köksspis och bakugn i ett renoveringsprojekt, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvbyggd köksspis och bakugn i betong under konstruktion inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig köksspis och bakugn under konstruktion inne i ett renoveringsobjekt med byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en vit köksspis och bakugn under byggnation i ett inomhusbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad traditionell köksspis och bakugn under konstruktion i ett halvfärdigt kök med träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska det bli en smidd stolpe på hörnet?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska det bli en smidd stolpe på hörnet?
Japp har ett fyrkantjärn 40x40 som ska sitta där, samma dimension som järnet som håller upp kupan.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det är lite rörigt...
Ingen ritning som är publicerbar i nuläget.
Värmepumpen CTC ecopart 406 som är avsedd för att just ladda en tank är kopplad med dubbla växelventiler, så att den laddar toppen av tanken när den ska göra varmvatten och nedre halvan för värme. Börvärdet för Laddtemperaturen i nedre delen styrs utifrån börvärde på framledning till golvvärmen, "Flytande kondensering"
Tappvarmvattnet värms i tre slingor varav den första sitter i nedre halvan av tanken så att varmvattnet förvärms med ett högre COP. Dubbla blandningsventiler gör att det tar VV så långt ner i tanken som möjligt.

Framledningsvattnet till Golvvärmen tas ut med bivalen shunt så att det tas i nedre delen när teperaturen där tillåter.

Värmepumpen styrs på tid så att den bara går nattetid när elen är billig och överföringsavgiften låg. Men om solcellseffekten stiger så att den kan driva värmepumpen startar den på dagen.

Blev det något klarare ? Annars fråga mer .)


[bild]
Haha ja det var lite över min kunskapsnivå men tack! Blir sugen på att börja koppla men framförallt läsa på :) Vad är ex. COP och flytande kondensering?

Är du självlärd eller har du lärt dig via jobbet? Om det första, har du du några bra tips på hur/var man ska börja? Har kopplat en del tidigare men verkligen inte på denna nivå.

Ser riktigt ballt ut!
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Första semesterdagen har använts till att göra smygar och foder.
40cm djupa och sidorna vinklade ca 15 grader
Fönster med nygjorda 40cm djupa smygar och foder, med sidor vinklade 15 grader, utsikt över skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nytt fönster med 40cm djupa smygar och lutande sidor på ungefär 15 grader, mot en trädgårdsutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
BjörnKraft och 8 till
  • Laddar…
Lite listning
 
  • Nyinstallerad fönsterlist med hantverksverktyg på fönsterbrädan i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med isolering på golvet och nyligen installerade golvsocklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Snyggt med rejäla profilerade lister. :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Golvlister tillverkade och grundmålade.
Grundmålade vita golvlister staplade i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Sista golvet tillverkat och lagt.


#kilsågat #linoljefärg #kärnfura
 
Redigerat:
  • Gilla
BjörnKraft och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.