Hej
Jag har ett hus från 1961 med en oisolerad betongplatta.
Jag planerar att lägga klinkers på hela bottenvåningen (75m2). Klinkers är ju väldigt kallt att gå på så jag planerar att samtidigt installera golvvärme.

Golvvärme på en oisolerad platta är vanligtvis inte en bra lösning men hur gör man detta på bästa möjliga sätt?
Takhöjden är 2.35m, så jag kan inte "bygga upp/isolera" golvet så mycket.
Om jag ska isolera några centimeter, vilket är bästa materialet?

Är det en bra lösning att behålla nuvarande element tillsammans med golvvärmen? Golvvärmen används då för att värma golvet så det inte känns kallt och elementet ska sedan värma upp rummet.

Är jag helt galen som planerar att lägga golvvärme? ;)
 
Då är det nog dax att byta golvbrunnar och kanske avloppsrören i golvet så det bästa är att bila upp golvet och isolera innan ett nytt gjuts.
 
Tack för svaret även om det inte var det jag hade hoppats på, bila bila ;)

Om jag bestämmer mig för att bila så kommer jag försöka göra det mesta själv.
Finns det någon bra information på nätet eller någon bra bok om hur man gör det själv?
Jag har ganska bra koll men vill lära mig lite mer innan jag startar ett sådant projekt.

Är det någon som kan uppskatta hur lång tid det tar att bila 75m2 i en betongplatta från 1961?
 
Allt beror på hur tjock och hård plattan är... Se till att använda riktiga bilmaskiner så underlättar du jobbet en hel del!! Om källaren inte är inredd kanske inte plattan är så tjock.(Så var det i vårat hus) Lycka till!
 
christianj skrev:
Finns det någon bra information på nätet eller någon bra bok om hur man gör det själv?
Jag har ganska bra koll men vill lära mig lite mer innan jag startar ett sådant projekt.

Kolla i avdelningen Golv , källarprojekt.

Jag gjorde 20 m2 i höstas. Tack vare detta forum har vi varmt och gott i tvättstugan nu.
 
Ett tips kan vara att du lägger elslingor om det endast är för att ge lite mysvärme. Lägg slingorna endast "där man går".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.