Hei,
vi overtar ny bolig i starten av neste år og har startet kommunikasjonen med elektriker. Vedrørende «smarte» systemer selger han xComfort eller Plejd. xComfort er jo annerkjent, vært i bruk lenge, stabilt og bra. Plejd har jeg ingen erfaring med, og jeg finner lite informasjon om dette på norske fora. Jeg håper noen av dere kan fortelle meg litt om Plejd og si noe om fordeler og ulemper, særlig sammenlignet med xComfort. I følge min elektriker er xComfort over dobbelt så dyrt å installere.

Jeg har allerede en Athom Homey her jeg bor nå, men lite er automatisert. Jeg forstår at Plejd er et lukket system som bruker bluetooth-protokollen, men til mitt bruk er det kanskje ok?

Mitt bruk:
Det viktigste av alt er stabilitet og høy konefaktor. Det må fungere uten å måtte restartes ofte etc. Lysstyring i app og mulighet for å sette scenarier og programmere knappene/dimmerne. Rask/ingen «latency», altså når jeg trykker på knappen ønsker jeg at lyset kommer på uten ventetid. Jeg har ikke et stort behov for å integrere mange andre smarte dingser, jeg ser på dette som et rent lyssystem.

Spørsmål:
1) Dere som har mye Plejd og har hatt dette i flere år, er systemet stabilt? Vil det passe mitt behov?
2) Er Plejd flinke til å komme med nye produkter og oppdatere appen / mulighetene til systemet?
3) Er det klare ulemper/fordeler med Plejd sammenlignet med xComfort? Gi meg gjerne informasjon om dette da jeg vet lite om systemene..
4) Vis meg gjerne til artikler hvor Plejd er testet eller gode tråder her på forumet som omtaler systemet. Jeg har lest litt allerede her på forumet, men ikke funnet akkurat det jeg ønsker svar på.

Takk for alle tilbakemeldinger, hilsener fra Norge!
 
MrJay
xComfort är tämligen okänt/används ej i Sverige så jag tror du kommer få svårt att få svar gällande det systemet. Plejd är stabilt, hålls up-to-date, har en hel del moduler och använder sig av Bluetooth för kommunikation. Det är främst svenska elektriker som promotar Plejd och tyvärr är den proprietär vilket innebär att integrationer till andra system kan vara svåra att få till (om man inte använder sig av HomeAssistant eller liknande lösning). Personligen hade jag inte valt det ena eller andra utan satsat på öppna lösningar såsom Zigbee (Philips, IKEA, etc…)

Då du vill bara ha det till belysning och att du vill att det tänds direkt hade jag kanske tittat på Dali eller väntat på CHIP som är tänkt att ersätta Z-Wave, Zigbee med flera.
 
Redigerat:
Takk for fint svar. Jeg skal lese meg opp på systemene du nevner. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.